scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max wint op dominante wijze in Austin: 'Trots dat we zo'n weekend afleveren'

Gepubliceerd op 19 oktober 2025 door Coen Versteeg

Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van de Verenigde Staten gewonnen! Op het Circuit of the Americas leidde Max van start tot finish en pakte hij zijn 68ste overwinning uit zijn Formule 1-carrière. Door de overwinning verkleinde de regerend wereldkampioen het gat in het kampioenschap tot veertig punten, omdat kampioenschapsleider Oscar Piastri als vijfde eindigde. Max deelde het podium met Lando Norris en Charles Leclerc.

“Het was een ongelooflijk weekend voor ons", vertelt Max na zijn dominante zege. "Ik wist dat de race niet rechttoe rechtaan zou worden. Als je kijkt naar de hele race was mijn snelheid vrij vergelijkbaar met die van Lando (Norris). Ik denk dat we in de eerste stint het verschil hebben gemaakt. Het lukte me daar om een gat te trekken, dat we hebben gehouden tot het eind. Het was niet makkelijk om ook de banden te managen in beide stints, maar we hebben de leiding behouden. Ik ben erg trots op iedereen dat we zo’n weekend hebben afgeleverd.”

Max gaat ook wat dieper in op het bandenmanagement tijdens de race. “Ik denk dat we het over het algemeen nog altijd een beetje lastig hebben met de banden als ze heel warm worden, ten opzichte van McLaren. Op bepaalde momenten reed Lando dan toch rondetijden die ik niet kon doen, maar uiteindelijk hebben we het gewoon perfect uitgevoerd.” Vooral op de zachte band was het lastig, vertelt Max: “Die werden heel warm. Daardoor was het vooral lastig om de achterkant te managen. De tractie was best moeilijk en bij het ingaan van de bochten brak de auto best wel wat uit, maar dat kwam door de banden die te warm werden. Daar moeten we nog wat beter in worden.”

Max wordt ook even gevraagd naar het kampioenschap. Hij antwoordt: “De kans is daar. We moeten proberen om dit soort weekenden tot het einde neer te blijven zetten. We zullen alles proberen, maar ik heb er zin in tot het eind!” Over een week is de Grand Prix van Mexico: "Ik kijk er naar uit, maar ook daar is het belangrijk om banden te managen. Er is daar namelijk heel weinig grip en je banden worden ook heel erg warm, dus we gaan het zien", sluit Max af.

Het is 14 uur lokale tijd in Austin, Texas. Max start van pole positie voor Lando Norris (McLaren) en Charles Leclerc (Ferrari). De gehele top vijftien start op mediums, behalve Leclerc. Hij kiest voor de zachte band. Bij het uitgaan van de lichten is Max net als tijdens de sprintrace goed weg. Hij behoudt de leiding en trekt gelijk een gat ten opzichte van de tweede plek. De keuze voor de zachte band werpt zijn vruchten af voor Leclerc. Hij haalt Norris in bij de start en neemt P2 over. Ook Lewis Hamilton (P4) en Oscar Piastri (P5) hebben een goede start. Zij pakken George Russell (Mercedes), die twee plaatsen verliest en terug is gezakt naar de zesde positie. Alex Albon (Williams) kent de moeilijkste start. Hij spint, waardoor hij terugvalt naar de laatste positie.

Een paar ronden later is het volgende incident. Carlos Sainz (Williams) probeert een aanval te plaatsen op Kimi Antonelli (Mercedes). De Spanjaard verremt zich en raakt Antonelli. De Italiaan kan door, maar sluit wel helemaal achteraan aan. Sainz moet zijn auto stilzetten en is daarmee de eerste uitvaller van de dag. Hij veroorzaakt een virtual safety car. Max kent een sterke openingsfase. Op de mediums loopt hij beetje bij beetje uit op Leclerc. Na tien ronden heeft de regerend wereldkampioen een voorsprong van drie seconden. Norris zit voor de virtual safety car dicht achter Leclerc, maar is niet scherp bij het einde van de VSC-periode. Nadat de VSC wordt ingetrokken kijkt hij aan tegen een gat van bijna twee seconden.

Toch ontstaat er in de ronden erna een gevecht tussen Leclerc en Norris. De Monegask heeft het lastig op de zachte banden, maar hij weet ronde na ronde de aanval van de McLaren-coureur af te slaan. Doordat Norris pusht, rijdt hij een aantal keer een tracklimit, wat resulteert in een waarschuwingsvlag. Nog één tracklimit en dan krijgt de Brit een straf. Ondanks die druk lukt het in ronde 21 om voorbij te gaan aan de Ferrari-coureur. Norris kijkt door het gevecht tegen een grote achterstand aan. Max heeft makkelijk weg kunnen rijden en heeft een voorsprong van ongeveer tien seconden. 

Leclerc is de eerste van de top vijf die naar binnen gaat in ronde 23. Hij wisselt naar de medium band en valt terug naar de negende positie. Bij Max wordt er gesproken om zo lang mogelijk door te gaan: “Dan kunnen we eventueel kijken naar een alternatieve strategie”, aldus GianPiero Lambiase. Ook Norris, Hamilton, Russell en Piastri wachten langer dan Leclerc. Piastri duikt in ronde 30 naar binnen voor een set softs. Een ronde later is het tijd voor de stop van Hamilton. Hij blijft voor Piastri op de baan en wisselt ook naar de zachte band. Daarna is het tijd voor de stop van Norris. Hij kent een matige stop van 3,8 seconden en komt achter Leclerc de baan op. Daardoor kan Max een stop maken zonder in verkeer te komen. Hij kent een goede pitstop van 2,6 seconden en behoudt de leiding. Ook hij wisselt naar de zachte band. Na alle pitstops leidt Max in ronde 33 voor Leclerc, Norris, Hamilton en Piastri. De viervoudig wereldkampioen heeft een voorsprong van meer dan zes seconden op Leclerc en rijdt comfortabel aan de leiding.

Yuki Tsunoda, Oracle Red Bull Racing-teamgenoot van Max, kent een goede race. De Japanner startte als dertiende, maar heeft zich naar voren gereden tot een zevende positie. Achter hem zit Oliver Bearman (Haas). De rookie probeert een aanval in te zetten, maar belandt in het gras. Daardoor maakt de jonge Brit een spin en verliest hij de achtste positie aan Nico Hulkenberg (Sauber). Ook vooraan ontstaat er opnieuw een gevecht tussen Leclerc en Norris. De Monegask verdedigt met hand en tand. Hoewel Norris druk zet, klaagt hij dat zijn banden al op zijn in ronde veertig. Dat wordt ook teruggekoppeld aan Max: “Lando zijn banden zijn op. Het kan wat kritischer worden Max, dus let op je banden”, zo klinkt het over de boordradio. Doordat de nummer twee in het WK problemen heeft met de banden, moet hij afhaken bij Leclerc om de tweede positie. Met nog tien ronden te gaan heeft Max een voorsprong van bijna zeven seconden op Leclerc. De Ferrari-coureur heeft op zijn beurt weer ruim twee seconden voorsprong op Norris. Hamilton, Piastri en Russell completeren de top zes.

In de slotfase komt Norris opnieuw dichtbij Leclerc. Na een mislukte inhaalactie in de eerste bocht, lukt het later op het lange rechte stuk wel. De Brit neemt de tweede positie over achter Max. De wereldkampioen is niet veel in beeld geweest, maar heeft de hele wedstrijd fier aan kop gereden. Bij het vallen van de vlag komt Max als winnaar over de streep. Het is zijn 68ste overwinning in de Formule 1 en zijn vierde overwinning in Austin. Doordat Piastri als vijfde finisht, verkleint Max het gat in het kampioenschap naar veertig punten met nog vijf races en twee sprintraces te gaan. Max deelt zijn 122ste podium met Norris en Leclerc.

De nieuwe Max Verstappen USA Collection is binnen! Stoere hoodie, vest, cap en shirts met een frisse Amerikaanse look. Check: https://nl.verstappen.com/collecties/usa-collectie

Uitslag Grand Prix van de Verenigde Staten:

poscoureurteamrondentijdpunten
1Max VerstappenVERRed Bull Racing561:34:00.16125
2Lando NorrisNORMcLaren56+7.959s18
3Charles LeclercLECFerrari56+15.373s15
4Lewis HamiltonHAMFerrari56+28.536s12
5Oscar PiastriPIAMcLaren56+29.678s10
6George RussellRUSMercedes56+33.456s8
7Yuki TsunodaTSURed Bull Racing56+52.714s6
8Nico HulkenbergHULKick Sauber56+57.249s4
9Oliver BearmanBEAHaas F1 Team56+64.722s2
10Fernando AlonsoALOAston Martin56+70.001s1
11Liam LawsonLAWRacing Bulls56+73.209s0
12Lance StrollSTRAston Martin56+74.778s0
13Kimi AntonelliANTMercedes56+75.746s0
14Alexander AlbonALBWilliams56+80.000s0
15Esteban OconOCOHaas F1 Team56+83.043s0
16Isack HadjarHADRacing Bulls56+92.807s0
17Franco ColapintoCOLAlpine55+1 lap0
18Gabriel BortoletoBORKick Sauber55+1 lap0
19Pierre GaslyGASAlpine55+1 lap0
0Carlos SainzSAIWilliams5DNF0