scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max derde in enerverende GP Mexico: 'Goede strategie'

Gepubliceerd op 26 oktober 2025 door Coen Versteeg

Max Verstappen is derde geworden in de Grand Prix van Mexico. Na een enerverende race met veel actie op de baan en met verschillende strategieën wist Max uiteindelijk als derde over de finish te komen. In de slotfase leek de tweede positie nog mogelijk, maar door een virtual safety car werd dat onmogelijk gemaakt. Lando Norris wist zijn pole positie te verzilveren en pakte de overwinning, voor Ferrari-coureur Charles Leclerc.

Na afloop van de race zegt Max over de boordradio: "Het was een goede strategie. We hadden een beetje pech met de virtual safety car op het einde, maar ik denk dat we het resultaat hebben gemaximaliseerd. Het was vrij lastig in het begin. Goed gedaan met de strategie, dat was erg goed!”

Voor de camera's van de media vertelt hij: “Het begin van de race was vrij hectisch voor mij. We hadden een goede start. Het is een lange run naar de eerste bocht en we zaten aan de buitenkant. We gingen met vier man naast elkaar, dus ik moest de kerbstones op. Ik gleed met mijn bodem over de kerbstones, waardoor ik bijna crashte over het gras. Zelfs daarna gebeurde nog een hoop. Iedereen om mij heen stond op de zachte band, terwijl ik op de mediums stond. Het leek erop dat het best lastig was. Ik moest dus de eerste stint overleven en proberen om het zo lang mogelijk vol te houden op die banden. Toen we wisselden naar de mediums waren we wat competitiever en ging het beter. Het was een lastig weekend voor ons, maar om te vechten voor de tweede plek na alles wat er gebeurde in de openingsrondes, is een sterk resultaat.” Max voegt over de VSC toe: “You win some, you lose some. Soms werkt een safety car voor je en soms ook tegen je.”  

Tot slot krijgt Max nog een vraag over het kampioenschap. Door de overwinning van Norris is de Brit nu de leider met één punt voorsprong op McLaren-teamgenoot Piastri. Max kijkt tegen een achterstand van 36 punten aan. Hij vertelt: "Het is veel. Zoals ik eerder zei: je moet perfecte weekenden hebben en die hadden wij nu niet. Daardoor wordt de opgave nu nog moeilijker. Statistisch gezien zitten we er nog in, maar we moeten vanaf nu gewoon alles winnen en als we dat niet doen, gaat het sowieso niet gebeuren."

De twintigste grand prix van het seizoen vindt plaats in Mexico-Stad. Op het Autodromo Hermanos Rodriguez heeft Max al vijf keer gewonnen, waarmee hij recordhouder is. Bij deze editie moet hij vanaf de vijfde positie komen. De gehele top zeven start op de softs, behalve de regerend wereldkampioen. Max start op de mediums.

Bij het uitgaan van de lichten kent Max een goede start. Door de lange run naar de eerste bocht, kan hij gebruik maken van een slipstream. Hij haalt meteen George Russell (Mercedes) in en probeert zelfs een aanval in te zetten op beide Ferrari-coureurs. Daardoor belandt hij helemaal aan de buitenkant op de kerbstones en verremt hij zich, waardoor hij over het gras moet. Max komt als vierde weer de baan op. Lando Norris (McLaren) behoudt de eerste plaats. Charles Leclerc en Lewis Hamilton completeren de top drie. Kampioenschapsleider Oscar Piastri verliest twee plekken bij de start en zakt terug naar de negende positie.

Max probeert in de openingsfase druk te zetten op Hamilton. In ronde zes poogt hij een aanval op de Brit. Beiden vechten een aantal bochten hard en schieten even buiten de baan. Oliver Bearman (Haas) weet Max te passeren door het gebakkelei met Hamilton. De Ferrari-coureur schiet door over het gras, behoudt P3 en wint wat tijd. Door die tijdswinst tijdens het doorschieten, krijgt hij een tien seconden straf. Ook Max wordt onderzocht, maar hij komt er straffeloos vanaf.

In de ronden erna zit Max vast achter Bearman en verliest hij zelfs wat terrein. Pas na ronde 24 komt hij in vrije lucht, doordat de coureurs die op de softs zijn gestart, naar binnen gaan. Antonelli is degene die als eerste wisselt, maar al snel volgt de rest. Halverwege de race (ronde 35) is de gehele top zeven, op Max na, naar binnen geweest. Norris rijdt een dominante race en rijdt weg van de rest van het veld. Max rijdt op de tweede positie, maar moet dus nog naar binnen. Achter hem volgen Leclerc, Bearman en Kimi Antonelli. Hamilton is door de ingeloste straf terug gevallen naar de achtste positie.

In ronde 38 maakt Max zijn pitstop. Hij wisselt naar de zachte band. Door de pitstop valt hij terug op de achtste positie. Wel rijdt hij op verse banden en denken andere coureurs aan een twee-stopper. Niet alleen met de pitstops is er actie. Ook gebeurt er genoeg op de baan. Zo voelen Mercedes-coureurs Antonelli en Russell (P4 en P5) druk van Piastri. Russell klaagt dat hij vast zit achter Antonelli en dat hij de jagende Piastri in zijn nek voelt hijgen. Uiteindelijk krijgt de Brit de positie cadeau, maar ook hij kan geen aanval plaatsen op Bearman.

Max vindt de aansluiting bij Hamilton in ronde 47 en zet meteen een aanval in, in bocht één. Deze keer kan Hamilton niet terugvechten en pakt Max de zevende positie over. Even lijkt Max de achtervolging in te moeten zetten op Piastri, maar vlak erna is er een twist in de wedstrijd. Meerdere coureurs kiezen voor een tweede stop. Bearman, Russell, Piastri, Antonelli en Hamilton kiezen allemaal voor een tweede stop. Daardoor schuift Max op naar de derde positie. Hij kiest ervoor om buiten te blijven en de een-stopper te proberen.

Bearman (P4) wint tijd op Max, maar lang niet genoeg om in de buurt te komen van de regerend wereldkampioen. Wel weet hij knap Russell en Piastri achter zich te houden. Beiden raken in gevecht met elkaar, wat uiteindelijk wordt gewonnen door Piastri. Na een knap gevecht, neemt de Australiër de vijfde positie over. Ondertussen is Max zijn blik gericht op de tweede positie. Ronde na ronde wint Max tijd op Leclerc, waardoor er met nog tien rondes te gaan, een gat van vijf seconden tussen de Oracle Red Bull Racing-auto en de Ferrari zit. In ronde 68 van de 71 zit Max voor het eerst binnen de seconde van Leclerc. In de één na laatste ronde zit Max zelfs op de kont van Leclerc. Tot een echte aanval komt het niet, omdat er een virtual safety car in wordt gezet. Carlos Sainz (Williams) valt stil, waardoor de race geneutraliseerd moet worden. Vlak voor het einde van de race wordt die nog opgeheven, maar er is geen tijd en ruimte meer om een aanval in te zetten. Norris komt bij het vallen van de finishvlag als winnaar over de streep, voor Leclerc en Max. Bearman en Piastri completeren de top vijf.

Uitslag Grand Prix van Mexico:

poscoureurteamrondentijdpunten
1Lando NorrisNORMcLaren711:37:58.57425
2Charles LeclercLECFerrari71+30.324s18
3Max VerstappenVERRed Bull Racing71+31.049s15
4Oliver BearmanBEAHaas F1 Team71+40.955s12
5Oscar PiastriPIAMcLaren71+42.065s10
6Kimi AntonelliANTMercedes71+47.837s8
7George RussellRUSMercedes71+50.287s6
8Lewis HamiltonHAMFerrari71+56.446s4
9Esteban OconOCOHaas F1 Team71+75.464s2
10Gabriel BortoletoBORKick Sauber71+76.863s1
11Yuki TsunodaTSURed Bull Racing71+79.048s0
12Alexander AlbonALBWilliams70+1 lap0
13Isack HadjarHADRacing Bulls70+1 lap0
14Lance StrollSTRAston Martin70+1 lap0
15Pierre GaslyGASAlpine70+1 lap0
16Franco ColapintoCOLAlpine70+1 lap0
17Carlos SainzSAIWilliams67DNF0
0Fernando AlonsoALOAston Martin34DNF0
0Nico HulkenbergHULKick Sauber25DNF0
0Liam LawsonLAWRacing Bulls5DNF0