Max opent weekend op Interlagos als zeventiende
Gepubliceerd op 07 november 2025 door Johan Peeters
Max Verstappen heeft de eerste en enige vrije training in aanloop naar de Grand Prix van Brazilië als zeventiende afgesloten. Op het deels nieuw geasfalteerde en 4.309 meter lange Autodromo Jose Carlos Pace was Lando Norris in zijn McLaren het snelst voor zijn teamgenoot Oscar Piastri op P2. Nico Hülkenberg reed in zijn Sauber de derde tijd. De Aston Martin van Fernando Alonso en de Sauber van Gabriel Bortoleto completeerden de top vijf. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Yuki Tsunoda, werd twintigste en laatste.
Voorafgaand aan de eerste sessie maakte het team van Alpine bekend dat Franco Colapinto in 2026 de teamgenoot van Pierre Gasly blijft. Daarmee blijft een rentree van Alpine-junior Jack Doohan voorlopig uit.
Bij de start van de eerste en enige vrije training komt er een melding van de wedstrijdleiding dat de start is uitgesteld vanwege rotzooi op de baan. Met een vertraging van vijf minuten gaat het licht aan het einde van de pitstraat toch op groen. Kimi Antonelli is de eerste die de baan op gaat met in zijn kielzog teamgenoot George Russell. Het is meteen druk op de baan en het hele veld gaat naar buiten op een set harde banden. Antonelli is ook de eerste die een tijd op de klokken zet.
Max is als laatste op de baan verschenen en zet zijn RB21 op P7 na zijn eerste snelle rondje. Even later schiet Tsunoda van de baan in bocht vier. Hij raakt met zijn linker voorwiel de muur en met zijn rechter achterwiel de bandenstapel. Ook is er schade aan de voorvleugel bij de Japanner, die op eigen kracht de pits op kan zoeken. Ondertussen is Max geklommen naar P3.
Na een klein kwartier voert Russell de tijdenlijst aan, voor Max en Norris. Even later is het Piastri die zijn McLaren tussen Russell en Max inwurmt. Overigens rijdt Max dit weekend met een speciale Braziliaanse helm.
Na een kort bezoek aan de pits gaat Max met nog 38 minuten te gaan weer de baan op voor een lange run op de harde banden. Tsunoda heeft tot nu toe slechts vier ronden gereden en is sinds zijn schuiver bij het uitkomen van bocht 4 niet meer de baan op geweest. Het gebrek aan baantijd kon de kleine Japanner nog wel eens op gaan breken in het vervolg van het weekend.
Toch zien we Tsunoda met nog 25 minuten te gaan weer de baan op gaan. Hij doet dat op een set zachte banden. Daarop kan de Japanner geen potten breken getuige de dertiende tijd die hij uit zijn RB21 kan persen. Max, die een klein uitstapje maakte buiten de baan, heeft een onderzoek aan de broek van de wedstrijdleiding omdat hij Russell gehinderd zou hebben op het moment dat hij terugkwam op de baan. Het oordeel van de stewards volgt snel: geen verdere actie nodig.
Terwijl Max, met nog een kwartier op de klok rustig zijn rondjes afwerkt, wordt de baan steeds leger en gaan de teams zich voorbereiden op de kwalificatiesimulaties. Deze simulaties worden bij de meeste teams afgewerkt op de mediums. Dit in voorbereiding op de sprintkwalificatie later op de dag.
Met nog acht minuten op de klok staat Max nog binnen en rijden de Ferrari’s nog op de harde banden. De vraag is of daar nog verandering in komt in de slotfase. Max is teruggezakt naar P17. Met nog vief minuten op de klok gaat Max toch naar buiten voor een run op de zachte banden. Daarmee is het team van Red Bull het enige team dat op de zachte band een run doet. Een snelle tijd komt er niet, omdat Max zijn run afbreekt, naar binnengaat en na een bandenwissel naar de harde banden weer naar buiten gaat. P17 blijft zijn deel en daarmee zit de eerste sessie er in Brazilië op.
Prijsvraag Braziliaanse GP: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing cap!
De speciale Braziliaanse helm van Max is verkrijgbaar als schaalmodel (1:2 en 1:4). Daarnaast zijn er Braziliaanse caps, een sportshirt en zip-hoodie gelanceerd! Check: https://nl.verstappen.com/collecties/brazilie-collectie
Uitslag eerste vrije training van Brazilië:
| pos | coureur | team | tijd | ronden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Lando Norris | NOR | McLaren | 1:09.975 | 30 |
| 2 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | +0.023s | 32 |
| 3 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | +0.619s | 31 |
| 4 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | +0.631s | 25 |
| 5 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | +0.641s | 31 |
| 6 | George Russell | RUS | Mercedes | +0.670s | 34 |
| 7 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | +0.706s | 32 |
| 8 | Carlos Sainz | SAI | Williams | +0.711s | 35 |
| 9 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | +0.732s | 30 |
| 10 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | +0.769s | 36 |
| 11 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | +0.819s | 35 |
| 12 | Alexander Albon | ALB | Williams | +0.832s | 34 |
| 13 | Esteban Ocon | OCO | Haas F1 Team | +0.931s | 28 |
| 14 | Oliver Bearman | BEA | Haas F1 Team | +0.986s | 31 |
| 15 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | +1.095s | 30 |
| 16 | Franco Colapinto | COL | Alpine | +1.185s | 29 |
| 17 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | +1.393s | 31 |
| 18 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | +1.518s | 29 |
| 19 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | +1.551s | 28 |
| 20 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | +1.788s | 19 |




