Max naar P9 in VT2 Las Vegas: 'Lastig met al die onderbrekingen'
Gepubliceerd op 21 november 2025 door Yvonne Huijs
Max Verstappen heeft de tweede vrije training in Las Vegas als negende afgesloten. Het laatste deel van de sessie werd twee keer stilgelegd door rode vlaggen, veroorzaakt door een hardnekkig probleem op de Strip: loszittende putdeksels. Daardoor hebben veel coureurs, waaronder Max, geen snelle tijd op de zachte band kunnen rijden. Lando Norris noteerde de snelste tijd, gevolgd door Kimi Antonelli en Charles Leclerc, die zijn training moest staken vanwege een kapotte versnellingsbak. Nico Hülkenberg en Isack Hadjar maakten de top vijf compleet.
“Het was lastig om te begrijpen wat we moeten doen met al die onderbrekingen”, zegt Max na de sessie. “We moeten nog wat verbeteren om wat meer grip te vinden. De baan wordt natuurlijk steeds beter, dus we richten ons daarop en kijken hoe we de banden het beste kunnen gebruiken voor de kwalificatie en de race.” Max heeft dit jaar al meerdere races gewonnen op circuits die net als Las Vegas weinig downforce hebben. Hierover zegt Max: “Het is hier veel kouder en het asfalt is erg glad. Daardoor kun je dit niet vergelijken met andere circuits alleen omdat het low downforce is. Het is dus geen vanzelfsprekendheid dat je hier snel bent.”
Las Vegas maakt zich voor het derde jaar op rij op voor een weekend vol spektakel. Het 6,2 kilometer lange Las Vegas Strip Circuit telt zeventien bochten en kent lange rechte stukken die worden afgewisseld met scherpe bochten. De temperatuur daalt vaak snel na zonsondergang, waardoor grip vinden lastig is en banden moeilijk opwarmen.
Qua tijd is dit de meest representatieve sessie voor zowel de race als de kwalificatie. Toch zorgt een korte regenbui vlak voor het begin voor andere omstandigheden. Het is veertien graden, de baan is licht nat en de baantemperatuur komt uit op zeventien graden. De eerste vijf minuten van de tweede vrije training blijft het dan ook stil. Pas daarna druppelen de eerste coureurs de Strip van Las Vegas op. Ook Max komt naar buiten. Met een 1:49.334 moet hij aanvankelijk genoegen nemen met de elfde plek, maar even later noteert hij een 1:36.029: de voorlopig snelste tijd.
Dat duurt echter niet lang. Verschillende coureurs – onder wie Kimi Antonelli, George Russell en Lewis Hamilton – gaan nog een tandje harder. Max zakt terug, maar weet met een kleine verbetering uiteindelijk op te klimmen naar de zesde positie. Hij zakt weer snel naar de vijftiende positie, voordat hij weer opklimt naar P8 met een 1.35.035. Max zoekt naar grip en moet zes tienden toegeven op de snelste man van dit moment, Russell.
De baan droogt verder op en de tijden duiken omlaag. Verbeteringen volgen elkaar snel op. Met een paarse eerste sector schiet Max naar P2 met een 1:34.105, op ruim anderhalf tiende van Russell. Even later duwt Lando Norris zijn landgenoot van de troon, maar het duurt niet lang voor Leclerc op zijn beurt de leiding pakt met een 1:33.763.
Met nog een halfuur op de klok ziet de top vijf eruit als volgt: Leclerc, Norris, Russell, Verstappen en Hamilton. De mediums worden ingeruild voor de zachte band en dat zie je meteen terug op de tijdenlijst. Liam Lawson klimt naar P2, maar wordt al snel voorbijgestreefd door teamgenoot Isack Hadjar. De coureurs zoeken de limiet op, gaan af en toe rechtdoor, maar houden hun bolides net uit de muur. Op de zachte band duiken Norris en Antonelli onder de tijd van Leclerc. Norris meldt ondertussen wat miezer in de laatste sector.
Met ruim twintig minuten op de klok verschijnen ineens de rode vlaggen. Lange tijd blijft het gissen naar de oorzaak, tot duidelijk wordt dat er een putdeksel loszit in bocht 17. Dat geeft de gemiddelde F1-kijker direct flashbacks, want dit is een probleem dat Las Vegas eerder al parten speelde. De putdeksel wordt geïnspecteerd, en met zes minuten te gaan wordt de baan weer vrijgegeven. Lang kan Leclerc hier geen gebruik van maken, want hij parkeert zijn Ferrari achter de vangrails met een kapotte versnellingsbak en krijgt te horen dat hij niet meer mag schakelen.
Max is onderweg voor een snelle ronde, maar een nieuwe rode vlag zorgt ervoor dat hij deze af moet breken. De oorzaak blijft weer even onduidelijk. Is het Leclerc die nog achter de vangrails staat? Uiteindelijk blijken opnieuw de putdeksels de boosdoener. De tijd loopt ondertussen door tot nul en de sessie wordt niet meer hervat. Lando Norris sluit VT2 af als snelste, gevolgd door Antonelli en Leclerc. Max moet genoegen nemen met P9.
Prijsvraag GP Las Vegas: win een door Max Verstappen gesigneerde Red Bull Racing cap!
Uitslag tweede vrije training van Las Vegas:
| pos | coureur | team | tijd | ronden | |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Lando Norris | NOR | McLaren | 1:33.602 | 13 |
| 2 | Kimi Antonelli | ANT | Mercedes | +0.029s | 18 |
| 3 | Charles Leclerc | LEC | Ferrari | +0.161s | 16 |
| 4 | Nico Hulkenberg | HUL | Kick Sauber | +0.277s | 14 |
| 5 | Isack Hadjar | HAD | Racing Bulls | +0.291s | 16 |
| 6 | Liam Lawson | LAW | Racing Bulls | +0.299s | 16 |
| 7 | George Russell | RUS | Mercedes | +0.435s | 18 |
| 8 | Alexander Albon | ALB | Williams | +0.465s | 17 |
| 9 | Max Verstappen | VER | Red Bull Racing | +0.503s | 16 |
| 10 | Lewis Hamilton | HAM | Ferrari | +0.525s | 17 |
| 11 | Lance Stroll | STR | Aston Martin | +0.589s | 15 |
| 12 | Pierre Gasly | GAS | Alpine | +0.771s | 18 |
| 13 | Carlos Sainz | SAI | Williams | +0.833s | 16 |
| 14 | Oscar Piastri | PIA | McLaren | +0.891s | 12 |
| 15 | Yuki Tsunoda | TSU | Red Bull Racing | +1.090s | 16 |
| 16 | Franco Colapinto | COL | Alpine | +1.222s | 18 |
| 17 | Oliver Bearman | BEA | Haas F1 Team | +1.384s | 17 |
| 18 | Fernando Alonso | ALO | Aston Martin | +1.410s | 14 |
| 19 | Esteban Ocon | OCO | Haas F1 Team | +1.626s | 18 |
| 20 | Gabriel Bortoleto | BOR | Kick Sauber | +1.897s | 15 |




