scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

De nieuwe Formule 1 reglementen voor 2026 nader bekeken

Gepubliceerd op 18 december 2025 door Julien Lemmen

De Grand Prix van Abu Dhabi vormde het slotstuk van het ‘groundeffect’-tijdperk en volgend seizoen zullen de Formule 1-auto’s grondig wijzigen. Vooral de krachtbronnen ondergaan een grote verandering, maar ook het chassis en de aerodynamica worden volledig herzien. Vandaag heeft de FIA meer duidelijkheid gegeven over de nieuwe reglementen, waaronder de officiële terminologie voor de nieuwe technische snufjes.

Vanaf 2026 beschikken coureurs over drie verschillende motorstanden, die via knoppen op het stuur te bedienen zijn, namelijk ‘boost’, ‘overtake’ en ‘recharge’. Elke motorstand beïnvloedt op een andere manier hoeveel vermogen er beschikbaar is.

De overtake-modus is de feitelijke vervanger van het DRS-systeem, dat vanaf 2011 tot en met dit jaar in gebruik was. Net als DRS kan de overtake-modus alleen worden gebruikt wanneer je binnen één seconde van je voorganger rijdt, met het verschil dat de inhaalmogelijkheid volgend jaar niet langer ontstaat door het openen van de achtervleugel, maar door het inzetten van extra elektrisch vermogen.

De term boost is vergelijkbaar met het vroegere KERS-systeem, dat gebruikt werd van 2009 tot en met 2013. Coureurs kunnen deze modus gedurende een hele ronde inzetten om extra elektrisch vermogen uit de batterij te halen. Dat verbruikte vermogen wordt vervolgens weer aangevuld via de recharge-modus, in de remzones en bochtige gedeeltes. De combinatie van deze drie standen zorgt voor meer tactische mogelijkheden tijdens een race.

Daarnaast introduceert de Formule 1 actieve aerodynamica, met een Corner Mode en een Straight Mode. Coureurs kunnen tijdens het rijden zelf verschillende standen van de vleugels aanpassen via het stuur. De Straight Mode, wordt door de FIA omschreven als de instelling waarbij voor- en achtervleugel openklappen om de luchtweerstand te verlagen en zo een hogere topsnelheid mogelijk te maken. Deze modus mag op vooraf bepaalde rechte stukken worden gebruikt. In Corner Mode keren de vleugels terug naar hun standaardpositie met meer downforce, zodat de auto optimaal presteert in bochtige secties van het circuit.

Wat al eerder bekend is gemaakt, is dat de bolides volgend jaar compacter en lichter zullen worden. Het minimumgewicht daalt van 800 kg in 2025 naar 770 kg in 2026. De wielbasis wordt met 200 millimeter ingekort, het chassis wordt 100 millimeter smaller en ook de banden worden iets smaller om extra gewicht te besparen.

Een belangrijk doel van het nieuwe reglement, is om de turbulente lucht achter de auto’s te verminderen. Zo verdwijnen de ‘wheelcovers’ en wordt de vloer aangepast, waardoor de 2026 auto’s ongeveer veertig procent minder drag moeten hebben en tussen de vijftien en dertig procent minder downforce produceren dan hun voorgangers, waardoor coureurs dichter achter elkaar kunnen rijden.