Interview met Huub Rothengatter
Gepubliceerd op 31 januari 2000 door Ron Lem
Het heeft wat moeite gekost maar uiteindelijk hebben we Huub dan toch te pakken gehad voor een interview. Hoewel hij in eerste instantie weinig tijd leek te hebben ging hij naarmate het gesprek vorderde uitvoeriger op de vragen in met hieronder het resultaat.
- Allereerst gefeliciteerd met het 2-jarig contract van Jos bij het Arrows F1 team waarmee we de komende twee jaar toch weer een Nederlander in de Formule 1 hebben rijden. De eerste geruchten rond Jos en Arrows waren aan het einde van vorig seizoen te horen. Hoe krijg je het toch steeds weer voor elkaar om Jos vanuit een kansarme positie met weinig tot geen financiële steun in de Formule 1 te krijgen?
Ik heb altijd het volste vertrouwen gehouden in Jos zijn rijtalenten en was tevens overtuigd dat de mensen in de Formule 1 wereld er ook zo over denken. Daarnaast loop ik al zo'n 20 jaar mee in de Formule 1 wereld dus ken de klappen van de zweep en ben niet gaan dromen.
- Hoe lang zijn jullie met Tom Walkinshaw in bespreking geweest voordat de deal definitief rond was?
We zijn er heel lang mee bezig geweest en dan praat je niet over dagen maar over maanden.
- Hebben jullie alle energie in Arrows gestoken of zijn jullie met meerdere teams in onderhandeling geweest?
Wij zijn altijd met meerder teams bezig geweest omdat je weet hoe moeilijk het is om een stoeltje te bemachtigen. Daarom houd je tijdens de onderhandelingen altijd alle opties open.
- In hoeverre is het team van Williams een serieuze optie geweest?
We zijn met het team van Williams de laatste tijd regelmatig in contact geweest. Natuurlijk waren dat serieuze contacten anders ga je geen gesprek met ze aan.
- Is het voor je gevoel altijd de goede kant op gegaan of had je momenten waarbij je dacht, dat wordt niets meer?
Ik heb in het gehele proces altijd het volste vertrouwen gehad in een goede afloop maar tevens ook alles stil gehouden want binnen de Formule 1 is van alles mogelijk; je kan hard vallen.
- In het verleden hadden jullie meestal voor kort lopende contracten van één jaar. Kun je uitleggen waarom jullie nu voor een 2-jarige deal zijn gegaan?
Met het huidige contract hebben we rust in de tent en we willen helpen aan het opbouwen van het gehele project zodat we uiteindelijk ook de vruchten kunnen plukken, niet alleen dit jaar maar, ook het jaar daarna.
- Is er binnen het team sprake van een eerste en tweede rijder of zijn Jos en Pedro de la Rosa binnen het team gelijkwaardig?
Op dit moment is er geen sprake van een eerste of tweede coureur dus ze worden binnen het team gelijkwaardig behandeld. Wie na verloop van tijd het hardst gaat krijgt (vaak onbewust) de voorkeur maar dat is logisch.
- Heeft Jos nu wel of geen geld mee moeten brengen voor zijn stoeltje bij Arrows, er doen verhalen de rondte dat Jos een sponsorovereenkomst heeft met ABN-AMRO en Habo Dacosta?
Nee, geen geld. Ik sta er van te kijken waar mensen bepaalde "waarheden" vandaan weten te halen. Dat Jos momenteel sponsorgelden meebrengt van de genoemde bedrijven is een totaal fabeltje. Daarbij moet ik wel aantekenen dat we een waanzinnig goede relatie hebben met Habo Dacosta. Ze zijn geen sponsor, maar wel een heel goede zakenpartner van ons uit hoofde dat ze de beste drukkerij zijn en voor ons al het werk van de fanclub verrichten. En misschien kunnen ze in de toekomst eens die sponsor miljoenen voor ons gaan drukken... ha ha ha. Geintje!!
- Hoe schat je de kansen in dat je met de terugkeer van Jos in de Formule 1 alsnog het Nederlands bedrijfsleven kunt interesseren om te investeren in exposure bij Arrows?
Hoog. We merken dat er veel belangstelling is omdat het bedrijfsleven ook nu ondanks alle verhalen begint te onderkennen dat Jos op de wereldmarkt als rijder een speciaal talent is die daaraan zijn terugkeer in de Formule 1 te danken heeft. En of het nu op Nationaal of wereldniveau is, Formule 1 kan voor een bedrijf marketing technisch het nodige betekenen.
- Waar zie jij het Arrows F1 team op de start-grid in het komende seizoen?
Ik verwacht om te beginnen het middenveld met zelfs nog een kans op beter.
- Kun je met Olav Mol nog door één deur na zijn kritische column over Jos in het blad Formule 1?
Ja hoor, ik weet wie Olav is; ook een artiest. Maar ondanks al zijn grilligheden beschouw ik hem als één van de beste Nederlandse autosportjournalisten die ondanks alles ook Jos Verstappen een warm hart toedraagt en daarbij de Formule 1 wereld op een fantastische manier dichter bij het grote publiek weet te brengen.
- Kijk je wel eens op news.verstappen.com?
Natuurlijk maar ik moet daarbij bekennen dat ik er te weinig tijd voor heb. Met name het forum is in mijn ogen heel belangrijk om te kijken wat er onder de fans leeft. Ik kan iedereen verzekeren dat ik de serieuze berichten goed opneem. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel Formule 1 fans loyaal zijn gebleven in de moeilijke tijden met Jos. Ik ben ook absoluut geïnteresseerd in de kritische opmerkingen van diezelfde fans en zal er alles aan proberen te doen om het autosportminnend Nederland naar de zin te maken.
Tot slot, wordt Jos ooit wereldkampioen?
Hij heeft voldoende talent om het te worden maar dat hangt tevens van de samenloop van veel andere omstandigheden af.