Verdwijnt Hockenheim?
Gepubliceerd op 31 juli 2000 door Richard de Klerk
Wie dacht dat de spanning op Hockenheim, na de geweldige Grand Prix van gisteren, verdwenen is, heeft het mis. Het is maar de vraag of Hockenheim de bakermat van de Duitse Grand Prix blijft. De Lausitzring, waar volgend jaar een ronde van het CART kampioenschap wordt verreden, kan behalve de 'oval' ook nog drie andere racepistes leveren. De provincie Brandenburg, waar de Lausitzring in ligt, is heel erg kien om een rendement op de investering te krijgen en doet er daarom alles aan om de Duitse Grand Prix vanaf 2002 op dit circuit te laten verrijden. Als tegenmaatregel heeft de directie van de Hockenheim Ring voorgesteld om de totale lengte van de baan, die nu 6,8 km lang is, terug te brengen naar een circuit met een lengte van 4 km. Dit, en drastische veranderingen aan de huidige infrastructuur, gaat ongeveer 95 miljoen DM kosten.
Op zondag hadden de heren Teufel en Steuber, de premiers van Baden Wuertemberg en Beieren, een meeting met Bernie Ecclestone om de plannen voor Hockenheim in detail te bespreken en om hem vooral te overtuigen dat Hockenheim het 'Heim' van de Duitse Grand Prix moet blijven. De uitkomst van deze vergadering was dat er binnen zes weken zekerheid moet zijn omtrent de financiering. Deze financiering zou moeten worden opgehoest door de lokale regering, de stad Hockenheim en de Duitse industrie. Als die zekerheid er is, dan is de verwachting dat de komende 10 jaar de Duitse Grand Prix op de Hockenheim Ring plaats zal blijven vinden.
De Hockenheim Ring is bijna dagelijks aan Mercedes Benz verhuurd dat op deze baan veel testwerk verricht. Misschien dat dit Ecclestone helpt om een beslissing te nemen welk circuit in Duitsland de Grand Prix mag organiseren. Maar dan zullen we daar nooit meer het lang aanhoudende gehuil van 3-liter V-10's horen zoals afgelopen weekend, en de hoge topsnelheden van tegen de 360 km per uur zullen daarmee ook verdwijnen.