scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Britse autorace industrie onder bedreiging

Gepubliceerd op 13 januari 2001 door Verstappen Info Page

De Britse autorace industrie wordt bedreigd en het heeft dit keer niets met tabaksreclame te maken maar alles met de Europese Unie. De EU heeft een nieuwe richtlijn uitgevaardigd die het maximale aantal uren dat iemand mag werken bepaald. Vertel dat maar eens aan Tom Walkinshaw, Ron Dennis of Frank Williams. Een studie die door het Britse ministerie van economische zaken werd gefinancierd laat een aantal interessante feiten zien. Er zijn bijvoorbeeld maar liefst 2.400 bedrijven die als autorace onderneming geregistreerd zijn en een gezamenlijke omzet van 25 miljard gulden hebben. Deze getallen zijn drie maal zo hoog als eerder gedacht rapporteerde de Financial Times. Verder zijn er volgens deze studie minimaal 40.000 mensen permanent werkzaam in deze business. Daar komt nog eens bij dat er ongeveer 5 miljard gulden omgezet wordt in andere aspecten van de autosport, zoals verzekeringen, bankzaken etc. Het onderzoekt laat verder zien dat 60 procent van de productie naar het buitenland geëxporteerd wordt en dat 75% van alle "open-wiel' raceauto's in Groot-Brittannië geproduceerd worden.

Iedereen die maar iets van autoracen is op de hoogte dat, of het nu om een groot Formule 1 team gaat of een klein Formule Ford team, er altijd veel uren gemaakt worden. Dit geldt overigens ook voor diegenen die aan news.verstappen.com meewerken (dit artikel werd op zaterdagochtend 00:35 geschreven). De strakke EU richtlijn kan een fatale slag voor de industrie worden waar sowieso al te weinig gespecialiseerde mensen onder druk van strikte deadlines willen werken. Of iemand die 50 of 60 uur per week werkt nog goed functioneert is niet de vraag, hoewel dat soort uren in de Verenigde Staten tijdens een NASCAR seizoen heel normaal zijn. Daar wordt dan ook goed voor betaald maar dat is nu eenmaal een kwestie van economische werking. Wat de motivatie van de Europese Unie is, blijft even de vraag. Dat gemotiveerde, hardwerkende en competitieve individuen maar beter niet moeten gaan solliciteren lijkt het wel.