scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

De progressie van OrangeArrows

Gepubliceerd op 01 maart 2001 door Verstappen Info Page

De racekleuren van de nieuwe A22 zijn in de vroege ochtend (afgelopen nacht, onze tijd) van donderdag 1 maart 2001 op het Albert Park Circuit in Melbourne gepresenteerd door het OrangeArrows team. Precies een jaar geleden presenteerde Arrows de A21. Voor het eerst in de voor Arrows zo typerende hoofdkleur oranje. Wat volgde was een goed seizoen, een nieuwe motor en nieuwe sponsoren.
De zevende plaats in het constructeurs kampioenschap vorig seizoen en een publieksprijs voor het team dat het meest vooruitgang heeft geboekt, toonde al aan dat Arrows op de goede weg was en is. Gedurende de winterstop bouwde het team verder aan kwaliteit; Jos Verstappen werd als rijder geprolongeerd en talent Enrique Bernoldi werd toegevoegd als tweede rijder. Daarnaast trok het team de ervaren rot Johnny Herbert als testrijder aan. Je kunt het slechter treffen. Tevens werd het personeelsbestand rondom het team met maar liefst dertig procent uitgebreid. Daar zat ook Nicolo Petrucci bij, het nieuwbakken ‘Hoofd Aerodynamica’. Die kan straks meteen aan de slag met de DERA windtunnel, die Arrows onlangs aankocht. Deze aankoop staat bekend als een van de meest geavanceerde windtunnels in Europa.
Ook van het sponsorfront is er goed nieuws. Naast het verlengen van de bestaande sponsorcontracten is Arrows blij met de nieuwe partners ‘Red Bull’, ‘RG Tecq’ en ‘Paul Costelloe’.
Tom Walkinshaw zou Tom Walkinshaw niet zijn als hij de euforie wat aan de kant schuift om vervolgens de druk op de ketel te houden. “We hadden een goed 2000 maar ik denk dat we nog beter kunnen presteren in 2001. Ik hoop dat de samenwerking tussen Arrows, Asiatech en Bridgestone ons de resultaten oplevert die wij en onze partners verdienen.”
Een aantal in het oog springende details aan de nieuwe A22 zijn de langere sidepods, de hogerliggende voorspoiler en de langere opening voor de cockpit.Een van de grootste uitdagingen voor het designteam was de implementatie van de nieuwe motor, de Asiatech 001, die naadloos in het design en chassis moest passen. De vuurdoop voor de A22 vond plaats op 2 februari jongstleden op Silverstone, waar de shakedown uitgevoerd werd door Jos Verstappen. Daarna ging het team voor uitgebreide tests naar Estoril, Valencia en opnieuw Silverstone, voordat drie A22-auto’s verscheept werden naar Australië.
Zaak voor Arrows is om de stijgende lijn vast te houden en men is vol vertrouwen dat de nieuwe A22 een uitstekende basis is voor meer successen in dit nieuwe F1 seizoen.