Mosley in aanval op banden
Gepubliceerd op 26 maart 2001 door Verstappen Info Page
Vrijwel iedere Formule 1 coureur en elk team zijn unaniem in hun mening dat de (top)snelheden in Formule 1 niet te hoog liggen. FIA voorzitter Mosley is het daar totaal mee oneens en wil een reductie hiervan. Ontwikkelingen dit weekend kunnen daarom van cruciaal belang zijn. Hoewel de snelheden in Maleisië niet veel lager waren in vergelijk met 2000 was dat in Melbourne natuurlijk wel het geval. Michael Schumacher presteerde het zelfs vier seconden sneller te gaan dan een jaar eerder. Mosley verklaarde de afgelopen week bij een interview op de Britse TV “bijzonder geïrriteerd te zijn over het feit dat de technische werkgroep (waar alle Formule 1 technici in verzameld zijn) hun berekeningen volledig verkeerd hadden”. Het karakteristiek van het Interlagos circuit is dat er veel lange ‘zwiepende’ bochten zijn. Daar komt verder bij dat het wegdek opnieuw geasfalteerd werd en nieuw asfalt geeft meestal meer grip. Het nieuwe asfalt maakt de juiste bandenkeuze voor de teams er overigens niet gemakkelijk op. Tevens is Interlagos een ‘low downforce’ circuit dus lijkt het een uitgemaakte zaak dat de rondetijden sneller dan voorheen zullen zijn. Banden is een favoriet onderwerp van Mosley. Hij wist als enige, met bedoeling de snelheden naar benden te krijgen, te bewerkstelligen dat het gebruik van slicks verboden werd. Uiteraard werden slicks door gegroefde banden vervangen. Het is mogelijk dat er vanwege groot bandenslijtage dit weekend er voor het eerst een duidelijke uitspraak komt en vastgesteld gaat worden wat wel en wat niet acceptabel is. Tot op heden was het zo dat indien er ten minste nog één meetbare groef aanwezig is dat een band nog legaal is maar als alle groeven weggesleten zijn de officials ongetwijfeld met een diskwalificatie komen. Het kan dus redelijk laat worden voordat de officiële uitslag de komende zondagavond vast komt te staan.