scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Traction control volgens Bridgestone en Schumacher

Gepubliceerd op 24 april 2001 door Verstappen Info Page

Volgens de technisch manager van Bridgestone, Hisao Suganuma, zal de herinvoering van traction control niet direct leiden tot snelle rondetijden. Vanaf aanstaande vrijdag, de eerste dag van de Grand Prix van Spanje op Barcelona, is traction control weer officieel toegestaan. Het probleem dat voor Bridgestone en Michelin echter rijst, is dat ze nog erg weinig ervaring hebben met de invloed van traction control op de slijtage van de banden. De fabrikanten zullen zeker dit weekeinde nog aan de veilige kant moeten gaan zitten met de keuze van het compound, en waarschijnlijk zullen de rondetijden daarom langzamer zijn dan in vorige seizoenen.
De eerste voorzichtige test-resultaten hebben tot nu toe echter wel aangegeven dat de slijtage van de achterbanden minder is dan zonder traction control. Om deze reden is de kans groot dat binnen een aantal Grand Prix' veilig overgestapt kan worden op banden met een zachtere compound: dit betekent snellere rondetijden en ongetwijfeld een ontevreden FIA.
Michael Schumacher is duidelijk minder ontevreden met de terugkeer van traction control. Hij verwacht dat het rijden in de regen belangrijk veiliger zal worden en dat het minder getalenteerde coureurs niet dichter bij getalenteerdere collega’s zal brengen: “je hoeft je geen zorgen te maken over de hoge toerenpieken in de motor en de auto zal nog veel meer aan de limiet zitten. Bovendien is het een gave van goede coureurs om permanent op de limiet te rijden.” Daar voegde Schumacher nog even aan toe dat hij verwacht dat het verschil met zijn teamgenoot groter zal worden. We zullen zien…