scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Schumacher wint in MonacoJos finisht als achtste

Gepubliceerd op 27 mei 2001 door Verstappen Info Page

Alhoewel de Grand Prix van Monaco 2001 van start ging onder een zomers zonnetje stond David Coulthard’s gezicht op onweer achteraan de grid. Terwijl alle andere wagens wegreden voor de opwarmronde zag de Schot zijn pole-positie aan zich voorbij gaan door een afgeslagen motor. Michael Schumacher kon hierdoor bij de start probleemloos de kop pakken en vasthouden. Mika Häkkinen zat vlak achter hem en derde was Rubens Barrichello, gevolgd door de twee Williamsen en de Jaguar van Irvine. Behalve tijdens de pitstops stond de drievoudig-wereldkampioen de leiding niet meer af en vergrootte hij zijn voorsprong op Coulthard in het kampioenschap naar twaalf punten. Tweede werd Rubens Barrichello en Eddie Irvine veroverde de eerste podiumplaats voor Jaguar met een 3e plaats. Coulthard wist zich, ondanks het grootste deel van de race achter Bernoldi vast te zitten, toch nog op een vijfde plek te positioneren en ging met twee punten naar huis. Villeneuve was 4e en Alesi pakte als 6e eindelijk een punt voor Prost.




De start verliep veilig en wonderwel kwam iedereen zonder kleerscheuren door Saint Devote. Jos had niet zijn allerbeste start maar maakte ter hoogte van Loews een hoop plaatsen goed door buitenom wat mensen in te halen. Heidfeld was zijn volgende slachtoffer maar doordat de Duitser de vangrail raakte verloor Jos weer een aantal plaatsen.


De A22 met nummer 14 zat toen achter zijn teamgenoot maar die ging in de 7e ronde aan de kant en Jos schoof op naar een 16e plek. Door uitvallers en een aantal inhaalacties bij onder andere Alonso en Button klom Jos al snel door het veld. Vooral in het gevecht met Button liet Jos zien dat er wel ingehaald kan worden in Monaco. Bij de chicane na de tunnel zat Jos al in de versnellingsbak van Button en dwong hij de Brit in een foutje bij Tabac. Jos was 11e. Het inhalen ging pole-sitter Coulthard minder goed af: terwijl Jos volop aan het inhalen was zat David nog steeds achter Bernoldi. Teamgenoot Häkkinen was ondertussen uitgevallen met een probleem aan zijn wagen. Dit is duidelijk niet zijn jaar.
De volgende uitvallers waren Pedro de la Rosa en Jarno Trulli. De Italiaan maakte een spectaculaire exit toen de vlammen uit zijn wagen sloegen. Dat is Monaco; Jos lag inmiddels 9e en kreeg van Greg Wheeler te horen dat hij lekker ging en vooral zo door moest gaan. In de 42e ronde kwam hij binnen voor zijn enige pitstop maar de A22 bleek een bezinedrukprobleem te hebben. Jos kwam zeer moeizaam weer weg en was weer op de baan als 12e. Na het uitvallen van Frentzen en Ralf Schumacher finishte Jos als 8e na als 19e gestart te zijn. Een knap resultaat.


”Dat was zo jammer, want we hadden een superrace. In de warm-up voelde de auto goed dus ik had er wel vertrouwen in voor de race. Maar ja, die jongens weten dat ik goed start, dus op dit smalle circuit doen ze er alles aan om me te blocken. Enrique en ik raakten elkaar nog even, niet noemenswaardig, en Alonso maakte het me moeilijk. Verderop raakte Heidfeld mij en daarna raakte ik hem. Echt zonde van die pitstop want we hadden een of misschien wel twee puntjes kunnen pakken.”
Dinsdag, woensdag en donderdag test OrangeArrows met Jos op Magny-Cours.
Voor een volledig overzicht van alle tijden ga je naar de seizoenspagina.