scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

De Arrows A23: een tipje van de sluier....

Gepubliceerd op 04 oktober 2001 door Eric Berendsen

Want hoe staat het eigenlijk met de ontwikkeling van de A23? Aan de A22 van dit jaar wordt niets meer doorontwikkeld, alle pijlen zijn gericht op volgend jaar. Er zijn nieuwe mensen met veel ervaring aangenomen, er komt een nieuwe motor, men heeft een eigen windtunnel. Waar gaat dat tot leiden? "In ieder geval tot een geheel nieuwe voorkant van de wagen", aldus Jos. "De motor van volgend jaar zal veel meer vermogen leveren dan die van dit jaar, en dat heeft ook ingrijpende gevolgen voor het ontwerp van volgend jaar. De gehele voorkant van de auto wordt anders. Daar hebben we dit jaar veel problemen gehad, en dat gaan we fundamenteel anders aanpakken. De nieuwe windtunnel is daarbij een groot voordeel. Die heeft de gebreken van de A22 blootgelegd, en die gebreken proberen we dus bij de nieuwe auto te verhelpen." Wat gaat er dan precies anders worden aan de voorkant? "Jullie zullen nog even geduld moeten hebben voor we daar meer over kunnen vertellen".

Wat overigens erg opviel was de snelle tijd die Jos in de warm-up van de Grand Prix van de Verenigde Staten reed. Die tijd was zelfs sneller dan zijn kwalificatietijd, terwijl Jos die snelle tijd in de warm-up reed in de spare-car. "Inderdaad, daar stonden wij ook van te kijken. Ik was natuurlijk licht, en de omstandigheden waren iets sneller, maar de spare-car stuurde veel beter in dan mijn eigen auto. Achteraf gezien hadden we met de spare-car de kwalificatie moeten doen, want ook Enrique was er erg over te spreken. Voor de race hebben we toch voor mijn eigen auto gekozen, omdat die beter aanvoelde als er veel benzine en zat en er een aantal ronden mee gereden was."

Wat kunnen we verwachten in Japan? "Helaas geen nieuwe onderdelen meer aan de auto, maar ik zal mijn uiterste best doen om er nog iets van te maken".