Formule 1 en de wereldeconomie
Gepubliceerd op 14 oktober 2001 door Richard de Klerk
De laatste maand werden heel wat Formule 1 teameigenaren zenuwachtig over de huidige economische situatie. Vooral Eddie Jordan en Ron Dennis lieten in Japan duidelijk merken vrees te hebben voor een economische recessie. Hoewel sponsorcontracten meestal een looptijd van meer dar één jaar hebben zal een teruglopende economie duidelijk zijn weerslag hebben.
Williams had niet alleen sportief gezien een goed jaar maar ook zakelijk ging het het team uit Oxfordshire het laatste boekjaar voor de wind. Nadat in 2000 een verlies geleden werd van £4,3 miljoen sloot het team de laatste 12 maanden de boeken met een winst van £10.2 miljoen. Dat was na betaling van salarissen en kosten. Het jaarverslag laat zien dat Frank Williams, voor 70% eigenaar, zeven miljoen gulden verdiende en dat Patrick Head, die de andere 30% van Williams Grand Prix Engineering in portefeuille heeft, een bedrag van ruim 4,5 miljoen op zijn salarisstrook kon aflezen.
Dat kon er wel van af want er werd ruim £30 miljoen aan winst geboekt. Verder staan er op de balans een aantal vliegtuigen ter waarde van 42 miljoen gulden.
Williams werd 25 jaar geleden opgericht en de eerste kleine werkplaats was in Didcot te vinden. Financiën waren af en toe zo krap dat Frank Williams zijn gesprekken vanuit een telefooncel moest voeren. Hoe de tijden veranderd zijn want waar hij met 17 man personeel begon werken er tegenwoordig 337 man die gemiddeld met een salaris van £50.000 per jaar naar huis gaan.
De vrees van teambazen Jordan en Dennis lijkt daarom relatief want hun budgetten zullen zeker niet minder zijn dan die van Williams.