Problemen voor Prost
Gepubliceerd op 16 oktober 2001 door Verstappen Info Page
De Formule 1 gemeenschap houdt momenteel de adem in want het lijkt dat Prost Grand Prix het eerste slachtoffer wordt van de economische situatie. Japanse bronnen melden dat over twee weken de fabrieksdeuren sluiten. Alain Prost was zelf niet op het circuit van Suzuka aanwezig, druk als hij is om overal financiële steun te zoeken.
Drie maanden geleden deden vader en zoon Diniz nog een bod op de aandelen van Alain Prost. Het bod was exact $1, maar ze waren wel verplicht om de schuld van vijftig miljoen gulden over te nemen.
Tijdens de Italiaanse Grand Prix had Prost meer over de toenmalige situatie naar buiten moeten brengen. Franse bronnen suggereerden dat de Saoedische prins en investeerder/belegger Al-Waleed de reddende engel zou zijn. Met zijn hulp zouden uitstaande rekeningen aan onder andere Ferrari betaald worden maar na Monza werd hier niet meer over gesproken.
Het probleem voor het nog enige Franse team was een gebrek aan sponsors. Het team geeft geen enkele onnodige franc uit maar uiteindelijk moest er wel $20 miljoen voor de motoren etcetera betaald worden en een professionele schatting lijkt dat het overige budget ook in de buurt van 20 miljoen dollar ligt. Met het vertrek van Alesi en de komst van Enge met zijn sponsors werd er wat druk van de ketel gehaald, maar de vraag blijft of dat genoeg was.
Hoe zuur de druiven voor Prost ook mogen zijn, er is een interessant aspect indien het echt fout gaat. Prost heeft het Concorde Agreement ondertekend wat inhoudt dat Bernie Ecclestone er voor zal zorgen dat een autofabrikant, die nog niet in Formule 1 aanwezig is, de organisatie van dit team(of een ander team dat in de problemen is) gaat overnemen. In dit geval lijkt General Motors een geschikte kandidaat.
Benadrukt moet worden dat voormalig wereldkampioen er alles aan doet om te overleven maar tegelijkertijd is de patiënt zwaar ziek. Nieuwkomers Toyota en Minardi zullen, indien Prost Grand Prix volgend jaar verdwijnt, de teams zijn die het hardst om de 10e plaats bij de constructeurs gaan vechten. De top tien profiteert namelijk van de nog altijd lucratieve geldpot. Formule 1 is en blijft een knalharde business.