CART op het punt van instorten?
Gepubliceerd op 29 november 2001 door Bas Winckels
Het goede nieuws voor de Amerikaanse fans van open wielraceauto’s is dat er volgend jaar een race in St. Petersburg in Florida komt. Hiermee denkt de organisatie
een aan Monaco gelijkwaardige race te krijgen. Dit laatste is vreemd want de Grand Prix van Long Beach heeft al een dergelijke uitstraling. Het slechte nieuws is echter dat er een revolutie tussen circuiteigenaren en de CART organisatie ontstaan is. Hierdoor is het hele kampioenschap in troebel water geraakt.
Negen van de in totaal twintig circuits hebben namelijk gezamenlijk geëist dat de organisatie garandeert dat er minimaal achttien auto’s aan de (rollende) start zullen komen. Een dergelijke garantie geldt ook in Formule 1 waar Ecclestone de TV zenders een minimum aantal auto’s aan de start garandeert.
Het zal niet gemakkelijk zijn om zo'n garantie af te geven. Nadat eerder Mo Nunn Racing (Zanardi’s team dit jaar) aankondigde volgend jaar naar het rivaliserende IRL kampioenschap over te stappen is het zo goed als zeker dat Roger Penske hetzelfde gaat doen. Zijn team won dit jaar de Indianapolis 500, zeg maar gerust de meest prestigieuze race van het jaar (samen met de Monaco Grand Prix en de 24 Uur van Le Mans).
Het pijnlijke was dat Penske huissponsor Philip Morris geen Marlboro logo’s mocht aanbrengen. Dit was een gevolg van de Amerikaanse tabaksreclame wetgeving waar een sigarettenfabrikant maar in één kampioenschap te zien mag zijn. In het geval van Penske was dat CART. De overwinning dit jaar was dan ook enigszins hol te noemen omdat de sponsor er verder niets mee kon doen.
Als CART inderdaad ophoudt te bestaan dan is dat voor Formule 1 een prachtige gelegenheid om in het land waar de meeste auto’s ter wereld verkocht worden minimaal één extra Grand Prix (waarschijnlijk aan de kant van de Grote Oceaan) te organiseren.