Stuck laakt overdreven veiligheid
Gepubliceerd op 24 december 2001 door Jo Vleugels
“Wat is er in vredesnaam aan de hand in Formule 1?” Zo kopt een artikel in Bild waarin de veelzijdige Duitse race-veteraan Hans Joachim Stuck aan het woord komt. “Afstandswaarschuwing, bumpers en een overkoepeling? Toen ik dat hoorde kon ik mijn oren niet geloven.” Op deze manier reageerde hij op suggesties van Michael Schumacher om Formule 1 auto’s veiliger te maken.
“Natuurlijk ben ik voorstander van een zo een hoog mogelijke veiligheid maar ik vind het onjuist om met de traditie van Formule 1 auto’s te knoeien. Het principe van monoposto chassis is inherent aan Formule 1, net zoals Ferrari Italiaans is. Het is nu eenmaal zo dat er een risico's kleven aan Formule 1. Dat klinkt hard maar zo simpel is het.”
Stuck, die nog altijd in Amerika rijdt waar hij razend populair is, meent dan ook dat een coureur die met een dak boven zijn hoofd wil rijden dat dan maar in sportwagens moet gaan doen. Hij is het overigens wel helemaal met FIA voorzitter Max Mosley eens om, indien men denkt dat de snelheden te hoog zijn, dieselmotoren te moeten gaan gebruiken. “In dat geval zal het maximum toerental eerder rond de 10.000 liggen en niet 19.000 zoals nu. Slijtage en benzineverbruik zullen ook minder zijn. Drie jaar geleden reed ik met een diesel BMW een 24 uur race op de Nürburgring die ik overtuigend wist te winnen.”