Viva Las Vegas voor Ferrari
Gepubliceerd op 18 maart 2002 door Eric Berendsen
Ferrari topman Luca di Montezemelo is er bijzonder op gespitst dat Ferrari aandelen binnenkort beursgenoteerd zullen zijn. In The Financial Times is te lezen dat dit de uitbreiding in entertainment inclusief de ontwikkeling van Ferrari-pretparken moet financieren. "Nieuwe financiële middelen zijn verder nodig om het Maserati merk te ontwikkelingen en om onze retail activiteiten nieuw leven in te blazen.”
Om dit alles te bewerkstelligen is de toestemming van Fiat, de grootste Ferrari aandeelhouder, nodig. Die toestemming lijkt een formaliteit want Fiat heeft een bankschuld van €6 miljard en wil dit bedrag reduceren. “Op het ogenblik is er nog geen overeenstemming maar als ik met een concreet voorstel kom denk ik dat de aandeelhouders akkoord gaan”, meent Di Montezemelo.
“Ferrari heeft zich financieel altijd zelf kunnen bedruipen en daar komt geen verandering in.” Het afgelopen jaar werd er een record hoeveelheid winst gemaakt terwijl de verkoop voor het eerst in de geschiedenis meer dan €1 miljard was. In 2001 werden er 4.256 Ferrari’s en 1.767 Maserati’s aan de man gebracht.
Naast Formule1 en de productie van sportwagens wordt er serieus aan investeringen in de entertainment industrie gedacht. “Wij zijn bijvoorbeeld door een hotelgroep uit Las Vegas benaderd om daar iets te gaan doen”, sprak di Montezemelo. “Vier jaar gelden werd Maserati opnieuw gelanceerd. Hoewel dit goed verliep en succes met de verkoop van Maserati’s werd geboekt wil ik Maserati terug in de autosport en daar is geld voor nodig.” De doelstelling is om de totale productie in 2004 naar 6.000 auto’s op te schroeven.
“Maserati was als merk 15 jaar weg uit de Amerikaanse markt. De markt moet daar dus helemaal opnieuw opgebouwd worden. Ons doel is om in totaal 6.000 auto's per jaar aan de man te brengen waarvan er 3.500 in Amerika verkocht gaan worden.”
Wat retail betreft is het nu natuurlijk al mogelijk om luxeartikelen met Ferrari als thema te kopen. Toch ziet Di Montezemelo ook hier grote mogelijkheden door te gaan samenwerken met merken zoals Gucci die Ferrari handtassen of schoenen aan de man gaan brengen. Met deze strategie hoopt Di Montezemelo duidelijk de jackpot voor Ferrari te winnen.