scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Racing for Holland ooit een F1 team?

Gepubliceerd op 26 februari 2003 door Marc van Beelen

Vanochtend ontvingen we een persbericht van Racing for Holland waarin de plannen voor dit seizoen werden gepresenteerd. Het persbericht wordt afgesloten met een quote van Jan Lammers waarin hij meldt dat misschien de Formule 1 ooit binnen handbereik komt, als team welteverstaan.

Dat klink erg ambitieus en dus hebben we Jan gebeld met de vraag of er al concrete plannen zijn voor een eigen F1 team: “natuurlijk is dat een premature statement en we zijn nu bezig met de orde van de dag. We zijn een raceorganisatie en het is een kwestie van sommetjes oplossen, we zitten nu in het sportscar project en dat willen we eerst goed afronden. Als je naar de afgelopen jaren kijkt dan zie je dat er een behoorlijke groei in zit. Van een eigen auto naar het kampioenschap, dit jaar twee auto’s die hopelijk beide aan de start staan van Le Mans. Het wordt een soort van routine. Het kan goed zijn dat de Formule 1 ook soortgelijke kansen gaat bieden. Je hebt partners nodig maar die kunnen zich aandienen. Veel teams leasen tegenwoordig de motoren en de mogelijkheid kan ontstaan dat een chassis wordt gekocht in plaats van in eigen beheer maken. Daarnaast is de Nederlandse markt aanwezig in de Formule 1. Je moet wel realistisch zijn en mondiaal kijken, dus je niet blind staren op de Nederlandse markt maar ik weet zeker dat we voldoende enthousiasme kunnen vinden in Nederland. Even voor de duidelijkheid, we zijn er nu niet klaar voor, maar wie weet in de toekomst wel en dan ga ik de uitdaging zeker niet uit de weg. Eigenlijk heb ik de ambitie altijd wel gehad en heb hem nu maar eens uitgesproken.”

Al met al klinkt het nog erg prematuur en is het zeker geen korte termijn visie maar als de positieve ontwikkelingen bij Racing for Holland zich doorzetten, wie weet zien we Jos dan aan de start met Jan Lammers als teameigenaar.

Het volledige persbericht van Racing for Holland:


2003 seizoen Racing for Holland start met tests op Barcelona en Spa
John Bosch en Tristan Gommendy nieuwe coureurs Racing for Holland

Racing for Holland heeft 2 auto’s ingeschreven voor de 71e 24 uur van Le Mans. Het Nederlandse team neemt dit jaar ook, als regerend kampioen, met 2 auto’s deel aan het FIA Sportscar Championship. Racing for Holland begint 3 maart a.s. op het Spaanse F1 circuit van Barcelona met het testprogramma. Later die maand worden de tests voortgezet op Spa-Francorchamps in België. Eind maart zal de officiële perspresentatie van het team plaatsvinden.

Op Barcelona testen 5 van de 6 coureurs met de Dome S101, die opnieuw is voorzien van Judd V10 motoren. Lammers rijdt het FIA Sportscar Championship (7 races) en Le Mans samen met landgenoot John Bosch. De coureur die hen op Le Mans zal vergezellen, wordt binnenkort bekend gemaakt. “Dat moet een rijder van internationale topkwaliteit zijn en daar willen we de tijd voor nemen”, stelt Jan. “John moeten we zich gaan laten thuis voelen in ons team en de auto. Zijn prestaties uit het verleden bewijzen zijn potentieel. Het is onze verantwoording om het beste in hem naar boven te halen.”

John Bosch (38) reed internationaal met karts, voordat hij het Brits Formule Ford kampioenschap won. Hij presteerde sterk in het Europese F3 kampioenschap, maar moest na een ernstige crash overstappen naar de rallysport. John behoorde daar al snel tot de beste van Europa en won zelfs een WK ronde in Indonesië. Terug als autocoureur won hij vorig jaar het Europese Ferrari 360 kampioenschap.

“Om met Jan voor Racing for Holland uit te komen is voor mij een unieke gelegenheid”, aldus John. “Racen op Le Mans is een ambitie van elke autocoureur, net als bijvoorbeeld de Grand Prix van Monte Carlo voor een F1 coureur het ultieme doel kan zijn. Na het behalen van het Europese Ferrari 360 kampioenschap, is dit een logische en belangrijke stap om verder door te groeien.”

De tweede auto wordt bestuurd door de Italiaanse ex-F1 coureur Beppe Gabbiani en Felipe Ortiz (Bol). Zij reden vorig jaar al 2 FIA races voor Racing for Holland en werden 2e tijdens hun debuut op Dijon. Op Le Mans rijden ze samen met de Franse Formule 3 kampioen Tristan Gommendy (23). Hij voegt zich bij het team na een magisch Formule 3 seizoen. In 15 races stond hij 12 maal op pole position. Met 5 overwinningen won hij het Franse kampioenschap. Tristan werd een sterke 2e tijdens de Marlboro Masters en won vervolgens de Formule 3 Grand Prix van Macau.

“Toen ik 8 jaar oud was ging ik naar Le Mans en door die race raakte ik geïnteresseerd in de autosport”, licht Tristan toe. “Ik heb sindsdien altijd een enorme passie gehad voor sportscars. Om nu terug te gaan naar Le Mans is dus als een droom die uitkomt, maar ook een prachtige gelegenheid. Racing for Holland is de afgelopen 2 jaar snel geweest. Zonder het fabrieksteam van Audi kunnen we ons denk ik goed kwalificeren en als we de race uitrijden zijn we kandidaat voor het erepodium.”

Jan Lammers (46) en zijn teamgenoten rijden met een aërodynamisch doorontwikkelde versie van de Dome S101, de auto waarmee het team in 2001 en 2002 op Le Mans sensationeel de grote fabrieksteams uitdaagde. De auto is de afgelopen winter uitvoerig getest in de windtunnel van de Japanse constructeur. Bovendien is in eigen huis een semi-automatisch schakelsysteem voor de Xtrac versnellingsbak ontwikkeld, waarmee net als in de Formule 1 via hendels achter het stuur kan worden terug -en opgeschakeld. Lammers voerde afgelopen zondag op Circuit Park Zandvoort de eerste, probleemloze tests uit met dit nieuwe systeem. Racing for Holland gaat door met haar unieke sponsorconcept. Het in Katwijk gevestigde team brengt dus wederom de opvallende, zwart-wit geblokte auto’s aan de start, waarmee het nu een netwerk van honderden sponsors heeft gecreëerd.

“Ik ben natuurlijk dolgelukkig en trots dat we het weer voor elkaar hebben gekregen”, concludeert Jan. “Al onze sponsors motiveren ons fantastisch en ik hoop dat, net als vorig jaar, met mooie resultaten te belonen. Het bereiken van de doelstellingen van Racing for Holland is een gevoelig spel tussen sportief en commercieel resultaat. Ik hoop dan ook door middel van een weloverwogen beleid de groei erin te houden, wie weet komt dan zelfs Formule 1 ooit binnen ons bereik.”