scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Barrichello pakt zesde GP zege

Gepubliceerd op 20 juli 2003 door Dennis Visser

Op het circuit van Silverstone heeft Rubens Barrichello vanmiddag de Grand Prix van Groot-Brittanie gewonnen. De race in Engeland was zonder twijfel een van de mooiste droog weer races van de afgelopen jaren, waarbij het lang onduidelijk bleef wie er uiteindelijk met de hoofdprijs vandoor zou gaan. Jos Verstappen hield Justin Wilson en Nick Heidfeld achter zich, en finishte als vijftiende.



Bij de start van de race waren het Jarno Trulli en Kimi Raikkonen die beter weg kwamen dan de coureur op pole: Rubens Barrichello. Ook na de safetycar situatie die in de vijfde ronde ontstond, David Coulthard liet de headrest van zijn McLaren midden op de baan achter, bleef de top acht intact. Dat veranderde echter totaal in ronde elf. Een van de toeschouwers zag kans om, gehuld in teksten die aan de wereld getoond moesten worden, op de baan terecht te komen. Voor de wedstrijdleiding zat er niets anders op dan onmiddellijk de safety car voor de tweede maal in te schakelen. Maar waar in de vijfde ronde nog weinig positieverschuivingen optraden werden de posities van de verschillende coureurs ditmaal grondig door elkaar gehusseld. Op Mark Webber na wisselden alle coureurs van positie, voornamelijk doordat bijna iedereen de pitstraat bezocht voor een vroege eerste pitstop. Michael Schumacher was het grootste slachtoffer van de ontstane situatie, aangezien hij van de vijfde positie terugviel tot de veertiende. Christiano da Matta bezocht de pitstraat niet, hij had dat bij de eerste neutralisatie reeds gedaan, en kwam naar voren als de nieuwe leider van de wedstrijd, vlak voor teamgenoot Olivier Panis. Nooit eerder leidden twee Toyota's een race. Ook voor Kimi Raikkonen bleef de schade beperkt, aangezien hij na zijn stop eenvoudig Trulli, Coulthard en Panis in wist te halen, en daarmee de tweede positie heroverde.



Christiano da Matta wist zonder veel moeite de leiding van de wedstrijd tot de 29e ronde vast te houden. Op dat moment bracht een pistop van de Braziliaan een einde aan de eerste positie, die prompt in handen van Kimi Raikkonen terecht kwam. Terwijl de leiding in de wedstrijd voor de tweede maal naar een andere coureur was gegaan speelde zich ook in het middenveld veel af. Michael Schumacher bleef lang steken achter de Renault van Fernando Alonso en de BAR van Jacques Villeneuve, voordat hij een opmars naar de vierde positie kon maken. Zijn tweede, en laatste, pistop in de veertigste ronde wierp de huidige wereldkampioen nog kortstondig terug, maar uiteindelijk was de vierde positie voor Michael Schumacher het hoogste haalbare in deze wedstrijd. Kimi Raikkonen maakte ook twee pitstops, en wist na zijn tweede pitstop nog slechts kortstondig terug te komen aan de leiding. Rubens Barrichello was vandaag namelijk veel te sterk voor de concurrenten. In de 41e ronde herpakte Rubens Barrichello met een mooie inhaalmanoeuvre op Kimi Raikkonen definitief de leiding. Op eigen kracht toonde Barrichello dat hij beter dan voorheen overweg kan met de F2003-GA, en dat de Bridgestone band onder zijn Ferrari op Silverstone stukken beter presteerde dan tijdens de voorgaande races.



Voor Jos Verstappen was de vijftiende positie vandaag het hoogste haalbare. Aan het einde van de rit bleef Jos daarmee Justin Wilson en Nick Heidfeld voor. Een prima prestatie, zeker gezien de problemen die Jos al het hele weekend had met zijn nek. Later vandaag hopen we Jos' reactie op het verloop van de race te kunnen plaatsen.