scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

"Facts and Figures" over Melbourne's circuit

Gepubliceerd op 02 maart 2004 door Jo Vleugels

De start van het nieuwe seizoen staat voor komend weekend gepland in Melbourne. Het wordt dit jaar de 20e keer dat er een Australische Grand Prix wordt gehouden en de 9e keer dat deze in Melbourne plaats zal vinden. Gelegen in het Zuid-Oosten van Australië is er bijna geen plekje ter wereld te bedenken welk verder weg van ons Nederland is gelegen.
Even buiten Melbourne ligt Albert Park in het gedeelte Port Phillip (eigenlijk een zelfstandige plaats). Albert Park is een 225 hectare groot sport- en recreatie park. Het park staat bekend om zijn mooie flora en fauna. Dat is meteen de reden waarom er in het verleden -toen de F1 verhuisde van Adelaide naar Melbourne- veel grote protesten zijn geweest tegen de Formule 1 wedstrijden in dit park. Nog steeds zijn er protestgroepen actief die jaarlijk hun acties rondom het park houden.

Men kan dan ook rustig van een jaarlijks terugkerende kleine volksverhuizing spreken. Zodra in het park de Foster's Grand Prix wordt opgebouwd komt er een klein leger van bouwarbeiders, organisatoren, ambtenaren en vrijwilligers in actie die de omgeving niet alleen onherkenbaar maken, maar ook hermetisch afsluiten.

De coureurs moeten een afstand afleggen van 307.574 km precies, verdeeld over 58 ronden. Het circuit heeft een lengte van 5303 m. Dit maakt Melbourne tot één van de langere circuits op de kalender. Helaas staat het circuit niet bekend om zijn inhaalacties, integendeel. Een van de weinige plaatsen waar ingehaald wordt is op het eind van het rechte stuk bij de finish. Er is in het algemeen weinig grip en in combinatie met veel verschillende bochten kiezen de meeste teams voor veel downforce.


Albert Park te Melbourne

Vorig jaar won David Coulthard de race in dik 1 uur en 34 minuten, maar die had in de voorafgegane winter ook al voorspeld wereldkampioen te worden. Het ronderecord werd gereden door Kimi Räikkönen met een tijd van 1.27.724. Helaas reed dezelfde Kimi ook het snelst in de pitlane, wat hem afgelopen jaar een drive-through opleverde.

Het circuit lijkt niet gemaakt voor de Cosworth motoren, omdat zij in de hele geschiedenis van Albert Park slechts 3 wk punten wisten te scoren. Renault doet het er wel goed. Ze staan op een derde plaats bij de motorfabrikanten met 28 wk punten.

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 29-34
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 21-25 en 35-43
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 15-18, 29-33 en 42-47

Omgezet naar onze Nederlandse tijd worden de volgende sessies gereden:

nacht van donderdag 4 maart op vrijdag 5 maart
01.00 - 02.00 test sessie 1
04.00 - 05.00 test sessie 2

nacht van vrijdag 5 maart op zaterdag 6 maart
24.00 - 00.45 test sessie 3
01.15 - 02.00 test sessie 4
04.00 - 05.40 kwalificatie

nacht van zaterdag 6 maart op zondag 7 maart
04.00 - race

De belangrijkste wijziging in de regels dit jaar is uiteraard de één-motor-regel. Alle drie dagen moet met dezelfde motor gereden worden. Zodra een motor uitvalt wordt men tien plaatsen op de grid teruggezet. Hetzelfde gebeurt bij het inzetten van de reserve auto. De impact van deze regel kan belangrijk zijn bij de testsessies en zelfs bij de kwalificatie. Na dit weekend zullen we weten of teams er vol tegenaan gaan of liever enige voorzichtigheid in acht zullen nemen.

Ook een nieuwe regel die direct zichtbaar zal zijn is de verhoogde snelheid die is toegestaan in de pitlane. Deze is vanaf dit seizoen 100 km/uur. Door de hogere snelheid zal een pitstop minder tijd in beslag nemen. Williams en Renault hebben al verklaard met kleinere tanks te zullen rijden om zo met een extra pitstop toch goede gemiddelde rondetijden te kunnen rijden.

Verdere wijzigingen zijn het verbod van volautomatische versnellingsbakken en mag er ook geen launch control meer gebruikt worden. De achtervleugel mag nog maar uit twee elementen bestaan. Als eerste werd gezegd dat hierdoor de downforce (dus snelheid) verminderd werd. De echte aap is echter kort geleden uit de mouw gekomen: dit is enkel ter bevordering van de leesbaarheid van de sponsoruitingen.
De rest van de wijzigingen zullen niet zo veel impact hebben en minder merkbaar zijn.

Jo Vleugels