A1 racing gelanceerd
Gepubliceerd op 01 april 2004 door Jo Vleugels
Afgelopen dinsdag werd het startschot gegeven voor de nieuwe raceserie A1 racing, die vanaf volgend jaar gaat strijden om de "World Cup of motorsport". Men wil in het winterseizoen gaan racen op circuits die klimatologisch hier gunstig voor liggen.
Het is uiteraard niet voor het eerst dat een nieuwe serie wordt gestart, maar deze schijnt zeker levensvatbaar te zijn. Iets wat de vorig jaar met veel tamtam aangekondigde Premier F1 waarschijnlijk niet was. A1 racing is vanaf het begin uit een goede basis gestart en komt met een heel nieuw concept in autoracing.
De serie werd onlangs goedgekeurd door de FIA en ook de crashtest van de Lola werd met succes overwonnen. Er wordt gereden met Lola chassis voorzien van een aluminium 3.5 liter V6 motor gebouwd door Langford Performance Engineering. Dit resulteert in een 500 pk sterke, 600 kg wegende bolide, die volgens de organisatoren moeilijk te berijden zal zijn. Geen elektronische snufjes en gebouwd met maar één doel: de coureurs weer naar de voorgrond laten komen. Dat uit zich niet enkel in de auto's, maar ook in de reglementen. Coureurs worden verplicht toegankelijk te zijn naar de fans, verplicht handtekening uurtjes en meer van dit soort openheid.
De Sjeik verklaarde absoluut geen competitie tegen de F1 te willen. "Het is heel verschillend. Bernie Ecclestone heeft zijn volle medewerking gegeven voor deze serie. Het opent natuurlijk voor hem ook nieuwe markten."
Technisch gezien wordt de serie zeker ondergeschikt aan Formule 1, maar door de auto's naar de achtergrond te verplaatsen en de coureurs op de voorgrond, denkt A1 racing toch een gat in de markt te hebben gevonden.
Competitie met Formule 1 zal er zeker wél zijn. Ook als het niet op het sportieve vlak ligt. De strijd om de sponsors en televisierechten zal zeker af en toe aanleiding geven om over concurrentie te spreken. "Net op het financiële vlak zullen we heel anders zijn dan Formule 1", zegt de Sjeik. "We zullen niet zo snel afhankelijk zijn van een slechte economie. De serie staat overeind. Een betere economie kan de serie sneller doen groeien, maar verder heeft de economie hier niet zo veel invloed op."
Het idee is uiteindelijk per land een auto te hebben. Vooral het concept dat de sponsor uit het land van de coureur moet komen is uniek. Hierdoor kan er op dat vlak geen concurrentie onderling optreden. A1 racing regelt de infrastructuur, de auto's, de logistiek, het vervoer en zoveel mogelijk televisie-uitzendingen. Er is dus bij de deelnemende landen weinig know-how nodig en men kan met relatief kleine teams racen.
De landen die Sjeik Maktoum wil laten meedoen zijn in ieder geval: Argentinië, Australië, Bahrein, Brazilië, Canada, China, Egypte, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, India, Italië, Japan, Maleisië, Pakistan, Portugal, Rusland, Scandinavië, Zuid-Afrika, Spanje, Arabische Emiraten en Groot-Brittannië. Daarnaast zijn er nog zeven landen die ingevuld moeten worden. Opvallend is overigens dat de Verenigde Staten van Amerika niet op het verlanglijstje van de Sjeik staan. "De franchise kosten zullen per land verschillend zijn" aldus de Sjeik. Momenteel is hij in onderhandeling met 11 toekomstige franchisenemers. Dit moet echter uitgroeien naar 24. De serie zal lopen tussen september en maart met driedaagse raceweekenden. Er worden testsessies gehouden, een kwalificatie en de racedag gaat bestaan uit twee races. Een korte sprint race en een uur durende race met een optie voor pitstops. Het is niet vanzelfsprekend dat in elk deelnemend land ook een race wordt georganiseerd. De races zullen voornamelijk plaatsvinden in het Midden-Oosten, Australië en het Verre Oosten.
Volgens de organisatoren is het geen probleem om genoeg deelnemers op franchise basis te vinden, maar het vinden van TV maatschappijen die uitzendingen kopen is veel moeilijker. Om dit te regelen heeft de Sjeik de Amerikaan Richard Dorfman ingehuurd. Hij regelde indertijd voor het Kirch concern de rechten van de WK voetbalwedstrijden in 2002 en 2006. Expertise is er dus genoeg en waar dat niet is, wordt het aangekocht.
Stephen Watson als manager van de serie: "We opereren op een lager niveau dan Formule 1, maar we zullen elk land hun idolen weer geven!"
Jo Vleugels