scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

'Facts and Figures' over Imola

Gepubliceerd op 20 april 2004 door Jo Vleugels

Komend weekend staat de Grand Prix van San Marino op het programma. In tegenstelling tot hetgeen de naam doet vermoeden is het circuit niet in San Marino gelegen, maar rond het Italiaanse Imola. Daarmee heeft Italië twee Grand Prix op het programma. Een klein beetje geschiedenis hoe dat gekomen is:
Volgens de inwoners van Imola gaat het raceverleden terug tot 80 jaar voor Christus. Imola heette toen Cornelli Forum en had een amfitheater waarin met paard en wagen races gereden werden als voorloper op de Formule 1.
Op 22 maart 1950 werd de eerste steen gelegd van het huidige circuit. Wegens de plaatselijke bureaucratie duurde het echter nog twee jaar tot de eerste racewagen op het circuit werd begroet. Op 19 oktober 1952 stuurde Enzo Ferrari een 340 sport naar het circuit. Deze auto werd indertijd o.a. door Ascari bestuurd met een maximale snelheid van 149 km/u.

Op 21 april 1963 wordt er de eerste Formule 1 race gereden. Deze was buiten mededinging, voorafgaand aan het normale F1 seizoen. Jim Clark schreef deze race op zijn naam in de legendarische Lotus 25. Ondanks het feit dat Ferrari was ingeschreven voor de race, kwam het team niet opdagen!


overzicht circuit Imola

In 1970 krijgt het circuit zijn tegenwoordige naam: Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Negen jaar later, in 1979 worden de wegen voor alle verkeer afgesloten en een permanent circuit is geboren. In dat zelfde jaar is er nog een bijzonder evenement. Op 19 september werd toen de Dino Ferrari Grand Prix gereden, een complete Formule 1 race. Deze is echter ook niet in de normale boeken terug te vinden, omdat de race niet telde voor het kampioenschap. De Italië GP werd namelijk al 10 dagen eerder op Monza gereden. Deze unieke gebeurtenis had te maken met de vele ongevallen op Monza in 1978. Imola kreeg voor 1980 de Italië GP toegewezen. Ook toen Monza in 1979 sterk verbeterd was, konden de contracten niet meer gewijzigd worden. In 1979 werd er dus een "test" GP gereden.
Het bleef bij deze ene Italië GP. Bij Ferrari wilden men de Imola GP echter in het schema houden. Omdat indertijd geen 2 GP's in Italië verreden mochten worden werd de naam: Grand Prix van San Marino, ondanks het feit dat Imola niet in het dwergstaatje lag.
Het circuit in Imola moet echter ook een van de zwartste weekends in Formule 1 herbergen. Tijdens het GP weekend in 1994 overlijden Roland Ratzenberger en Ayrton Senna.

Volgens alle berichten zou het komend weekend de laatste Grand Prix van Imola verreden worden. Maar de politiek in Italië voert heftig verweer tegen de beslissing van Bernie Ecclestone om Imola te schrappen. Ook het Ferrari team wil de race uiteraard niet kwijt. Het circuit ligt op slechts 80 km van de Ferrari fabrieken.

De totale afstand van het circuit is 4933 meter. Hierdoor moeten er 62 ronden afgelegd worden om het totaal van 305,609 kilometer te bereiken. Vorig jaar werd de race gewonnen door Michael Schumacher, die ook pole-position pakte en eveneens de snelste ronde op het circuit aflegde in een tijd van 1.22,491.

Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 28-32
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 21-29 en 41-48
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 15-19, 30-34 en 44-49

De verwachting is dat de meeste teams een 3 stops strategie zullen voeren.


circuit van Imola

Er is geen tijdverschil met Nederland, zodat de volgende tijden behalve lokaal, ook Nederlandse tijden zijn:

vrijdag 23 april
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2

zaterdag 24 april
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 13.50 pre-kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie

zondag 25 april
14.00 - 24e GP van San Marino race

weerbericht:

De meeste voorspellingen wijzen op een bewolkte hemel met een temperatuur tussen de 17 en 19 graden.
Regenkans bestaat er het hele weekend, met de nadruk op de zondag. Alhoewel de voorspellingen niet allemaal gelijk zijn, kan een lokaal buitje wel vallen. De meeste berichten spreken over een kans van 10%, maar er zijn er ook die zonder meer regen op zondag voorspellen.

Imola staat niet bekend als extreem moeilijk, maar de kerbs kunnen roet in het eten gooien. Om de ideale lijn op het circuit te rijden moet er een deel van de kerbs "genomen" worden. De kans is daarbij groot dat de achterwielen even los komen van de grond. Op dat kort moment stijgt het toerental van de motor dramatisch, wat tot flinke slijtage kan leiden. Door de nieuwe één-motor regeling kan het gebeuren dat een team kiest om de kerbs te vermijden en daardoor motorslijtage te sparen. Dan moet echter voor een afwijkende lijn gekozen worden.
Er is relatief veel downforce nodig en er zijn enkele heuvels in het circuit. Ook dit zijn aspecten die de motor hoog belasten.

Enkele verwachtingen bij de teams:

Williams: het team is redelijk voorzichtig met hun uitspraken. Ze focussen zich op de betrouwbaarheid van de BMW P84 motor, hebben wat kleine aanpassingen aan de auto voorzien en kunnen kiezen uit twee geheel nieuwe compounds bij Michelin.

Renault: wil de directe concurrentie met Ferrari aan. Hun nieuwe motor, die afgelopen week uitvoerig werd getest, zou 20 pk sterker zijn. Maar ook de aërodynamica zou sterk verbeterd zijn. De achtervleugel, bargeboards en de diffuser zouden aangepast zijn op Imola.

BAR: technisch directeur Geoff Willis heeft een nieuwe motor specificatie en een aangepast aërodynamicapakket achter de hand voor deze vierde race van het seizoen. Een belangrijke race voor BAR. Hier kunnen ze bewijzen dat ze definitief tot de top behoren.

Toyota: heeft in Imola naar eigen zeggen veel last van de kerbs. Afgelopen week hebben ze op Paul Ricard enkele tests gedaan om de problemen die de kerbs opleveren op te lossen. Ook zijn er wat nieuwe aërodynamica aanpassingen op de auto gekomen.

Jaguar: Mark Webber wil eindelijk laten zien wat de R5 in huis heeft. Volgens hem kan dit makkelijk in Imola omdat hij het circuit goed kent. Hij won er tijdens de F3000 race in 2001. Het is niet duidelijk waarom hij de potentie van de R5 in Bahrein niet kon laten zien. Dat circuit was immers bij iedereen onbekend.

Sauber: Fisichella als Italiaan en Massa als testcoureur bij Ferrari. Beide menen in Italië te moeten bewijzen wat ze waard zijn. Voordeel is ook dat beide coureurs het circuit werkelijk op hun duimpje kennen. Technisch directeur Willy Rampf: "Imola is een circuit dat ook veel van de remmen eist - zelfs nog meer dan Melbourne. Er is maximale koeling op de remmen nodig. De grote uitdaging van Imola bestaat uit het juiste evenwicht te vinden tussen de rembalans en temperatuur voor de kwalificatie en de race. Het is immers een groot verschil of de remmen één ronde goed moeten werken of een hele race. De Saubers zijn inmiddels een stuk verder ontwikkeld. Er is tijd doorgebracht in de nieuwe windtunnel. Veel componenten zijn hierdoor al vervangen in Imola. Ook is er een geheel nieuwe stuurbekrachtiging die in Barcelona werd getest."

Jo Vleugels