Circuit Spa en Kimi Räikkönen winnaar, Schumacher Wereldkampioen.
Gepubliceerd op 29 augustus 2004 door Jo Vleugels
Hoewel Michael Schumacher het deze race tegen de vechtlust van Kimi Räikkönen moest afleggen, wist hij toch beslag te leggen op zijn zevende wereldtitel. Deze titel viel een heel klein beetje in het niet doordat het publiek zonder meer de mooiste race van het jaar werd voorgeschoteld.
Met de moderne circuits, ontworpen met het ideale uitzicht van de televisiecamera's voor ogen, is het verleidelijk om Spa-Francorchamps te beoordelen als één van de vele. De allereerste bocht van het circuit liet echter al zien dat je dit fantastische rijderscircuit nooit mag minachten. Dat was toch bij enkele rijders weer het geval.
Drie keer moest de safety-car op het circuit voor een rustpauze zorgen. Kimi Räikkönen moest daarbij twee keer Michael Schumacher achter zich houden. Dit deed hij op een zeer professionele manier en uiteindelijk bezorgde hem dat de overwinning van deze sensationele Grand Prix. Ook het feit dat Kimi in het begin van de race nog wat probleempjes met zijn auto had, maakt zijn overwinning nog verdienstelijker.
Op plaats vier en vijf arriveerden achtereenvolgens Felipe Massa en Giancarlo Fisichella. Daarna volgden Christian Klein, David Coulthard en Panis die ook nog een punt pakte.
Waarschijnlijk zullen Renault, Williams en BAR niet zo gelukkig op deze race terugkijken dan het grootste deel van het publiek. De drie mede-top teams konden geen enkel punt bemachtigen.
Achter de koplopers was het een kleine duw in La Source van Kimi Räikkönen op Massa die een hele serie van incidenten inleidde tot boven op Eau Rouge. Takuma Sato en Mark Webber raakten elkaar. Bruni spinde met zijn Minardi en Pantano reed in de Minardi. Zo waren er na een paar honderd meter racen al vier uitvallers.
Maar ook Montoya kon laten zien dat hij af en toe briljante momenten heeft door Schumacher buiten om te verrassen in de nieuwe Bus Stop chicane.
Een stukje later in de wedstrijd wilde Montoya op dezelfde plaats Jarno Trulli passeren. Juan Pablo probeerde de binnenkant van de chicane, maar Trulli gaf hem te weinig ruimte. Hierdoor moest Jarno Trulli afhaken en kon maar nauwelijks een grotere crash voorkomen. Hoewel het op een race-incident leek willen de stewards deze actie nog nader onderzoeken.
Michelin maakte geen naam en faam tijdens deze race. Verschillende banden gingen stuk, met als figuurlijk en letterlijk klapstuk een exploderende band van Jenson Button. Button verloor uiteraard de controle over zijn wagen en ramde daardoor de Minardi van Zsolt Baumgartner. Dit zorgde voor weer een safety car situatie. Waarschijnlijk gaat de FIA onderzoek doen naar dit soort ongevallen. Exploderende banden passen immers niet in de veiligheidsnormen die de F1 moet uitdragen.
Räikkönen reed zeer slim weg achter de safety-car en wist Schumacher prima op afstand te houden. Montoya zal ook niet blij zijn met Michelin omdat een kapotte band hem zijn derde plaats kostte.
De sensatie was nog niet ten einde want Coulthard reed achter op Klien's Jaguar aan het eind van Eau Rouge, zodat weer een nieuwe safety car situatie van toepassing werd verklaard.
Met nog enkele rondes te gaan was het ook sneu voor Ricardo Zonta in de Toyota om zijn zekere vierde plaats letterlijk in rook op te zien gaan met een flinke blow-up.
Jo Vleugels