Facts & Figures over Monza
Gepubliceerd op 08 september 2004 door Jo Vleugels
De laatste race die we zagen werd gereden op het circuit van Spa-Francorchamps, een circuit met een heel rijk verleden. Dit weekend is de Formule 1 te gast op een circuit dat daar zeker niet voor onder doet: het Autodromo Nazionale di Monza. Gebouwd werd dit Autodromo al in het begin van de twintiger jaren. In 1922 werd de eerste steen gelegd voor een complex dat een hoge snelheid baan gecombineerd met een wegcircuit moest worden. Maar enkele weken later kwamen felle protesten van verschillende instanties waaronder natuurbeheer. Hierdoor moesten de originele plannen herzien worden en kwam men overeen dat het wegparcours met 4 km werd ingekort. Vanaf toen is Monza regelmatig verbouwd, maar steeds heeft het circuit zijn naam van hogesnelheidsbaan hooggehouden.
Topsnelheden van dik boven de 350 km/u en G-krachten die bijvoorbeeld alleen in Variante della Roggia oplopen tot 4G verlangen veel van de coureurs. Er zijn ook een paar langzame bochten op Monza, waar een goede mechanische grip weer belangrijk is.
Vorig jaar won Michael Schumacher de race voor Juan-Pablo Montoya. Het ronderecord (1:21.832) en de pole waren beide ook voor Michael.
Pitstops kunnen gemaakt worden:
bij 1 stop strategie: tussen rondes 27-33
bij een 2 stops strategie: tussen rondes 17-22 en 33-41
bij een 3 stops strategie: tussen rondes 11-16, 26-29 en 42-46
Monza heeft dezelfde tijd als Nederland, zodat de volgende sessies verreden worden:
vrijdag 10 september
11.00 - 12.00 test sessie 1
14.00 - 15.00 test sessie 2
zaterdag 11 september
09.00 - 09.45 test sessie 3
10.15 - 11.00 test sessie 4
13.00 - 13.50 pre-kwalificatie
14.00 - 15.00 kwalificatie
zondag 12 september
14.00 - Grand Prix van Italië, race