scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Jaguar stopt met F1

Gepubliceerd op 17 september 2004 door Bas Winckels

Joe Greenwell, directeur van Jaguar en Land Rover, heeft vandaag in een verklaring aangegeven dat de Ford Motor Company aan het einde van het seizoen 2004 het Jaguar Formula One team uit de competitie terugtrekt. "We kunnen niet langer een sluitende business case maken voor welk van onze merken dan ook om in de Formule 1 uit te komen." Gevolg is dat het hele Formule 1-team, inclusief motorenbouwer Cosworth, vanaf nu te koop staat.

Opvallend is dat de Ford Motor Company precies vandaag in een ander persbericht de winstverwachtingen voor de rest 2004 omhoog schroefde. Geld lijkt dus niet de voornaamste oorzaak te zijn van het terugtrekken van het Formule 1-team.



De gevolgen van het verdwijnen van de groene bolides van de grid kunnen wel eens ingrijpender zijn dan op het eerste gezicht verwacht. Tenminste, als het team niet door een andere partij wordt gekocht. Immers, in het Concorde Agreement is opgenomen dat er met betrekking tot de televisie-rechten minimaal 20 bolides aan de start van de wedstrijd moeten verschijnen. Mocht dit niet gebeuren, dan wordt het andere teams toegestaan een 3e auto in te zetten. Deze mag dan echter weer niet meedoen om de punten.

Dan is er nog een ander probleem, en dat is de levering van motoren door Ford (Cosworth) aan Jordan en Minardi. Bij het verdwijnen van Cosworth zouden deze twee teams ineens zonder krachtbron komen te zitten, en het is altijd maar weer de vraag wat een nieuwe motorendeal gaat kosten. Paul Stoddart, baas van het Minardi-team en een tijdje geleden nog in de wolken met zijn nieuwe Cosworth-deal, is inmiddels al in gesprek met de mensen van Cosworth, en is ervan overtuigd dat de betrokkenen met een oplossing zullen gaan komen die alle partijen tevreden zal stellen. Maar dat 3 teams in één klap van de grid verdwijnen, zover zal Bernie Ecclestone, de supremo van de F1, het waarschijnlijk niet laten komen.

Wie zouden er geïnteresseerd zijn in het kopen van een Formule 1-team? Dieter Mateschitz, big boss van Red Bull, maakt er al lange tijd geen geheim van dat hij een "All American Team" wil opstarten. De invloed van Red Bull bij het Jaguar-team was al merkbaar, gezien de keuze voor Christijan Klien aan het begin van het seizoen, en dit zou wel eens de trigger voor Mateschitz kunnen zijn om zijn plannen definitief vorm te geven.


De 2003-Jaguar

Ook de Rus Abramovic heeft vaker van zich laten horen als het ging om overnames van Formule 1-teams, maar het al langer uitblijven van een deal zou wel eens de indicatie kunnen zijn dat hij ook hier geen duit in het zakje zal doen. Een ander gerucht dat de laatste tijd de ronde deed, was de intrede van het Formule 3000-team Arden in de Formule 1, door overname van het team van Eddie Jordan. Door het te koop aanbieden van Jaguar door Ford, zou Arden wel eens ineens een keuze kunnen hebben. Vooralsnog blijven de berichten rond de mogelijke gegadigden voor een overname van Jaguar geruchten, en niets meer dan dat.

De wervelwind van de bekendmaking van Ford om te stoppen met Jaguar raast ook over de rijderscaroussel: mocht Jaguar niet worden overgenomen, dan staan in ieder geval Christijan Klien en Bjorn Wirdheim vrij ter beschikking om te rijden, waarmee de rijdersmarkt nog meer een 'buyers-market' wordt. Een overname van het team zou nieuwe kansen creëren voor rijders die op dit moment buitenspel staan.

Kortom, de bekendmaking van vandaag zal de Formule 1 flink op zijn grondvesten doen schudden. Wat de gevolgen zullen zijn, dat is op dit moment alleen nog maar koffiedik-kijken. Een spannende periode ligt voor ons. Wordt dus absoluut nog vervolgd...

Bas Winckels