Radicale reglementswijzigingen FIA in 2008
Gepubliceerd op 16 juni 2005 door John ter Meer
De FIA heeft voorgesteld een flink aantal reglementswijzigingen door te voeren per 2008. Het moet de opmaat zijn naar een grote hervorming die ervoor moet zorgdragen dat de Formule 1 aantrekkelijker wordt voor de fans, maar ook een stuk goedkoper. Dat laatste niet alleen voor de fans maar ook voor de teams.
De FIA wil zelfs zover gaan dat de kosten met maar liefst 90 procent gereduceerd moeten gaan worden. Teams zouden zodoende met een budget van maximaal enkele tientallen miljoenen moeten zien rond te komen. Iets waar een aantal teams nu al bezwaar tegen heeft omdat het de technische ontwikkeling van de F1 auto's in de weg staat. De FIA lijkt echter de mening toegedaan dat de grootste teams, die nu honderden miljoenen euro's per jaar spenderen, het best met wat minder kunnen doen omdat er 'toch maar één team per seizoen kampioen kan worden'. De rest niet, en dat vindt de FIA toch wel erg zonde van het geld.
De miljoenenverslindende hoogste tak van de autosport is tevens een niet te nemen barriere voor veel andere teams die graag zouden willen deelnemen, maar tevens een molensteen om de nek van de kleinere teams die momenteel actief zijn in de F1, zoals Minardi. Met name de kleine teams maken het mogelijk om nieuw talent in te laten stromen en ook daarom wil de FIA dergelijke teams niet verliezen en de drempel verlagen voor andere teams om in te stappen.
Ook wil de FIA dat er efficiënter wordt omgesprongen met innovaties. Simpel gezegd, géén miljoenen uitgeven voor een verbetering van de rondetijd van ééntiende seconde. Hoe de FIA dergelijke zaken wil controleren en beheersen zal in de praktijk niet eenvoudig zijn.
De snelheid van de F1 auto is de FIA ook een doorn in het oog, men wil dit gaan inperken. Hiermee wordt het risico voor de coureur verminderd. Momenteel moeten circuits worden aangepast om de snelheid van de auto's te beperken, maar de FIA vindt dat dit in het nadeel is van de eigenaren en organisatoren van de verschillende circuits omdat ze nauwelijks iets terugkrijgen voor de vaak ingrijpende aanpassingen.
Een ander punt is dat de invloed van de coureur weer de overhand moet krijgen tijdens de races en niet allerlei elektronica die nu nog veel van de rijder overnemen. Om meer mechanische grip te verkrijgen zal de downforce flink gereduceerd worden, tot maar liefst 10% het huidige niveau.
Kortgezegd wil de FIA een aantal maatregelen doorvoeren om de F1 aantrekkelijker te maken. Zo wordt de software, transmissie en remmen standaard geleverd door de FIA, wordt er mechanisch geschakeld, de downforce wordt gereduceerd, de auto's worden breder, telemetrie van pits naar auto wordt verboden, er mag niet meer getest worden dan 30.000 km per kalenderjaar en...slechts één bandenleverancier wordt nog toegelaten zodat elk team met dezelfde banden rijdt en tegelijkertijd geen enkel team mag worden voorgetrokken door de bandenfabrikant. Ook komen de slicks terug, moeten de banden en velgen groter worden en zien we in de toekomst ook geen bandenwarmers meer, als tenminste de FIA zijn zin krijgt. Het is nu aan de teams om te reageren op de voorstellen.
John ter Meer