Eigenlijk was het nog een wonder dat er maar één auto spinde in die eerste ronde: Max Papis. De safety car moest dus al snel ingezet worden.

"> Frankrijk kampioen A1GP, Jos 14e in sprintrace - news.verstappen.com

scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Frankrijk kampioen A1GP, Jos 14e in sprintrace

Gepubliceerd op 12 maart 2006 door Jo Vleugels

Door de tweede plaats in de sprintrace op te eisen en door het feit dat Zwitserland een slechte race reed en ook nog eens een zwarte vlag kreeg, is Frankrijk al verzekerd van het kampioenschap.

"Wat is dit?" zal het eerste idee geweest zijn van menige kijker naar de door regen overheerste sprintrace op Laguna Seca. Fijne waterwolken achter de auto's zorgden voor een zicht dat nauwelijks twee meter kon zijn. Meer dan drie auto's waren bij de start niet door de camera te registreren, de rest zat verborgen in een spray van regen.
Eigenlijk was het nog een wonder dat er maar één auto spinde in die eerste ronde: Max Papis. De safety car moest dus al snel ingezet worden.




Het 'zicht' bij de sprintrace


Frankrijk liet even erna zien dat hun auto in de regen weer het best van iedereen functioneerde. Met een fraaie actie wist Nicolas Lapierre een tweede plek te pakken. Een belangrijke tweede plaats, omdat deze het kampioenschap zeker zou stellen.

Daarna zagen we een race waar de auto op de baan houden tot kunst werd verheven. Zeker niet gemakkelijk rijden! Daarbij nog eens in aanmerking nemende dat het voor veel rijders de eerste regenrace in een A1GP wagen was, was het verwonderlijk om te zien dat ondanks een minimaal zicht toch de een na de andere inhaalactie werd gepresenteerd. Meestal niet succesvol, maar toch.
Libanon sloeg een kleine flater door op het rechte stuk achter de safety car zijn auto nog niet in bedwang te houden. Hij tikte daarbij Duitsland en Australië aan.
Voor Jos Verstappen was het 'overleven'. Vanuit een 12e startpositie zou een inhaalrace totaal zinloos zijn geweest en waarschijnlijk met schade afgelopen. Daarom probeerde Jos zijn plek te houden. Dat ging niet helemaal feilloos. Hij slipte en wist de auto met veel ervaring én een dubbele donut op de baan te houden. Daarna raakte hij nog de auto van Fittipaldi. Op het allerlaatst wist Verstappen dan toch nog een plaats naar voren te pakken door Pakistan in te halen. Met enkele uitvallers in de laatste ronde was een 14e klassering, gezien de hele situatie, nog niet eens zo heel slecht.

Jo Vleugels

   Land             Ronden Tijd
1  MEXICO           16     31:07.422
2  FRANCE           16     31:09.193
3  PORTUGAL         16     31:15.462
4  GREAT BRITAIN    16     31:20.213
5  IRELAND          16     31:31.812
6  CANADA           16     31:33.449
7  GERMANY          16     31:33.838
8  NEW ZEALAND      16     31:37.896
9  USA              16     31:38.456
10 AUSTRALIA        16     31:42.069
11 SOUTH AFRICA     16     31:43.393
12 AUSTRIA          16     31:59.182
13 BRAZIL           16     32:01.622
14 NETHERLANDS      16     32:02.688
15 PAKISTAN         16     32:05.098
16 SWITZERLAND      16     32:07.900
17 CHINA            16     32:20.430
18 CZECH REPUBLIC   15     29:48.402
19 ITALY            15     32:15.466
20 INDONESIA        12     24:56.280
21 LEBANON           9     18:07.595
22 MALAYSIA          7     13:57.083