24u: Update 09.00 uur, versnellingsbak nekt 008
Gepubliceerd op 14 juni 2009 door Niels Hendrix
Het is tien over zeven en Jos Verstappen staat klaar. Het is zijn beurt om een driedubbele stint in de Aston Martin LMP1 te gaan rijden. De rijderswissel met Darren Turner verloopt soepel en Jos krijgt de nummer 008 AMR in negende positie in handen.
Na ongeveer een half uur gaat het mis. Er breekt iets aan de AMR 008 en Jos hoort een vreemd geluid. Bij binnenkomst in de pitbox is het alle hens aan dek om aan de versnellingsbak te sleutelen, want daar ligt de herkomst van het euvel. Het is een flinke klus voor de monteurs waar ze meer dan drie kwartier zoet mee zijn. Jos kan daarna weer de baan op maar zoekt na één rondje weer pitbox nummer 25 op. Nu wordt de voorkant bloot gelegd en de remmen aangepast, ook dat kost enkele minuten. Voor Jos en zijn team lijkt de 24 Uur van Le Mans daarmee bekeken. Aston Martin 008 is teruggevallen naar de vijftiende plaats en met nog zes uur te gaan, is een top tien klassering ineens erg ver weg. Natuurlijk geeft niemand van Aston Martin Racing de race nu al op en ook Jos gaat nog steeds vol aan de bak.
Tijdens de reparatie laat Jos weten: “Ik heb gemerkt dat deze auto veel potentieel heeft. Zonder problemen hadden we vooraan mee kunnen doen. Helaas heeft dat niet zo mogen zijn maar dat doet niets af aan de snelheid van het AMR prototype.”
Aan de kop van het LMP1 veld is in de afgelopen twee uur niets veranderd. Het Peugeot team heeft dit jaar de zaken goed voor elkaar en gaat nog altijd met twee auto's (#9 en #8) voorop. De nummer 1 van Audi handhaaft op P3, voor de eerste benzine aangedreven auto, de Aston Martin 007.
#11, #14, #13, #16, #7 en #15 bezetten de posities vijf tot en met tien.
De derde AMR rijdt door verschillende technische problemen rond de 25e plek.
Niels Hendrix