24u: Update 15.00 uur, Peugeot wint Le Mans
Gepubliceerd op 14 juni 2009 door Richard de Klerk
De minuten verstrijken en daarmee ook de uren. De circa een kwart miljoen autosportliefhebbers maken zich op voor de grote finale van de 77ste editie van de 24 Uur van Le Mans. De tribunes op het rechte stuk tegenover de pitstraat zijn dan ook overbevolkt. Eigenlijk verwacht niemand meer actie in de laatste twee uur maar de slopende klassieker die Le Mans is, heeft nog een verrassing voor het publiek in petto.
De Lola Aston Martin van Speedy Racing Team Sebah valt stil, het wordt een race tegen de klok om de versnellingsbak te vervangen. Dan komt er met nog tachtig minuten op de klok, een rookpluim uit de #008 Aston Martin. De auto van Jos Verstappen, Anthony Davidson en Darren Turner gaat achterwaarts de pitbox in. De monteurs werken naarstig om Turner weer de baan om te krijgen, want je moet rijdend de finish over komen om geklasseerd te worden. Ondertussen crasht Seiji Ara de voormalige Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. De Japanners liggen eruit door vermoedelijk een gebroken achterwielophanging. Het brengt de safety car de baan op om dat rotzooi op te ruimen en de bandenstapels te repareren. Alsof het nog niet genoeg is, vliegt enkele minuten daarna KSM #39 in de fik. Brandblussers kunnen nog net voorkomen dat de hele auto in vlammen opgaat.
Om twintig over twee is de 008 gerepareerd en kan de in Gulf kleuren gespoten bolide weer verder. De auto finisht op de dertiende plaats algemeen.
Peugeot is van de complete chaos niet onder de indruk en rijdt onverstoord haar rondjes. Het Franse fabrieksteam haalt een welverdiende dubbelzege. Het is de eerste winst tijdens de 24 Heures du Mans sinds 1993. De nummer 9 Peugeot van Brabham, Gené en Wurz gaat er met de eeuwige roem vandoor. Een historische en glorieuze overwinning in het thuisland van de Fransozen. De Peugeot #8 (Bourdais/Sarrazin/Montagny) pakt een schitterende tweede plaats. Voor het in de laatste jaren oppermachtige Audi rest er de derde plaats. Kristensen, Capello en McNish nemen namens Audi #1 op de laatste trede van het podium plaats. Zij eindigen op zes ronden achterstand op beide 908 HDI's, die 382 ronden afgelegd hebben in de unieke 24-uurs race.
Aston Martin Racing finisht met het befaamde 007 nummer (Mücke/Enge/Charouz) met een vierde plaats net buiten het podium maar teambaas David Richards is daar dolblij mee: "We zijn erg tevreden. Als ik rondkijk, zie ik oververmoeide mensen en de energie die zij er niet alleen in de laatste 24 uur ingestoken hebben, maar gedurende de laatste weken om drie auto's hier te krijgen. Het was een ongewone strijd tussen David en Goliath", zegt Davidson, doelend op de strijd tussen de diesel en benzine aangedreven auto's.
De uitslag van de 77ste 24 Uur van Le Mans:
1 9 LMP1 Peugeot Sport Total Peugeot 908 Hdi-FAP 382 - 2 8 LMP1 Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP 381 1 L 3 1 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R15 TDI 376 6 L 4 007 LMP1 AMR Eastern Europe Lola Aston Martin 373 9 L 5 11 LMP1 Team Oreca Matmut AIM Oreca AIM 370 12 L 6 7 LMP1 Team Peugeot Total Peugeot 908 Hdi-FAP 369 13 L 7 14 LMP1 Kolles Audi R10 TDI 369 13 L 8 16 LMP1 Pescarolo Sport Pescarolo Judd 368 14 L 9 15 LMP1 Kolles Audi R10 TDI 360 22 L 10 31 LMP2 Team Essex Porsche RS Spyder 357 25 L 11 12 LMP1 Signature Plus Oreca Judd 344 38 L 12 33 LMP2 Speedy Racing Sebah Lola Judd 343 39 L 13 008 LMP1 Aston Martin Racing Lola Aston Martin 342 40 L 14 13 LMP1 Speedy Racing Sebah Lola Aston Martin 342 40 L 15 63 LMGT1 Corvette Racing Corvette C6.R 342 40 L 16 73 LMGT1 Alphand Aventures Corvette C6.R 336 46 L 17 3 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R15 TDI 333 49 L 18 82 LMGT2 Risi Competizione Ferrari F430 GT 329 53 L 19 97 LMGT2 BMS Scuderia Italia Ferrari F430 GT 327 55 L 20 24 LMP2 OAK Racing Pescarolo Mazda 325 57 L 21 23 LMP1 Strakka Racing Ginetta Zytek 325 57 L 22 83 LMGT2 Risi Competizione Ferrari F430 GT 323 59 L 23 92 LMGT2 JMW Motorsport Ferrari F430 GT 320 62 L 24 4 LMP1 Creation Autosportif Creation Judd 319 63 L 25 85 LMGT2 Snoras Spyker Squadron Spyker C8 Laviolette 319 63 L 26 78 LMGT2 AF Corse Ferrari F430 GT 317 65 L 27 84 LMGT2 Team Modena Ferrari F430 GT 314 68 L 28 32 LMP2 Team Barazi Epsilon Zytek 07S 306 76 L 29 99 LMGT2 JMB Racing Ferrari F430 GT 304 78 L 30 81 LMGT2 Advanced Engineering Ferrari F430 GT 301 81 L 31 66 LMGT1 Jetalliance Racing Gmbh Aston Martin DBR9 294 88 L 32 96 LMGT2 Virgo Motorsport Ferrari F430 GT 280 102 L Niet geklasseerd - Niet afgevlagd of minder dan 267 ronden (70%) 33 75 LMGT2 Endurance Asia Team Porsche 997 GT3 RSR 186 196 L Uitgevallen 5 LMP2 Navi Team Goh Porsche RS Spyder 339 64 LMGT1 Corvette Racing Corvette C6.R 311 25 LMP2 RML Lola Mazda 273 87 LMGT2 Drayson Racing Aston Martin Vantage 272 76 LMGT2 Imsa Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR 265 39 LMP2 KSM Lola Mazda 261 009 LMP1 Aston Martin Racing Lola Aston Martin 252 10 LMP1 Team Oreca Matmut AIM Oreca AIM 219 17 LMP1 Pescarolo Sport Peugeot 908 Hdi-FAP 210 35 LMP2 OAK Racing Pescarolo Mazda 208 30 LMP2 Racing Box Lola Judd 203 80 LMGT2 Flying Lizard Motorsport Porsche 997 GT3 RSR 194 89 LMGT2 Hankook-Farnbacher Ferrari F430 GT 183 6 LMP1 Team LNT Ginetta Zytek 178 2 LMP1 Audi Sport North America Audi R15 TDI 104 41 LMP2 G.A.C. Racing Team Zytek 102 70 LMGT2 Imsa Performance Matmut Porsche 997 GT3 RSR 102 72 LMGT1 Alphand Aventures Corvette C6.R 99 26 LMP2 Bruichladdich Bruneau Radical AER 91 40 LMP2 Quifel ASM Team Ginetta Zytek 46 77 LMGT2 Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR 24 68 LMGT1 JLOC Lamborghini 1
Niels Hendrix