F1: Red Bull Renault pakt zege GP van Duitsland
Gepubliceerd op 12 juli 2009 door Ron Lem
De Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring is gewonnen door de Australische coureur Mark Webber. Dit ondanks een drive through penalty. Zijn teamgenoot Sebastian Vettel wist de tweede plaats te veroveren, gevolgd door Felipe Massa op plaats drie. Het team van Red Bull Racing Renault ziet hiermee de upgrade van de wagens die zij op Silverstone al doorvoerde beloond met twee bokalen.
De race werd droog verreden, en ondanks de dreiging van regen bleef de baan droog. Vrijwel direct na de start komt Mark Webber Rubens Barrichello tegen. Webber stuurt vrij sterk naar rechts waar dan net Barrichello rijdt, en raakt deze stevig in de flank. Gelukkig kunnen beide heren hun race gewoon vervolgen, maar als gevolg van deze aanrijding krijgt Mark Webber dan zijn drive through penalty. Het is te danken aan de twee-stop strategie die Red Bull hier hanteert dat Webber ondanks deze strafmaatregel toch uiteindelijk zijn eerste Grand Prix overwinning in zijn carrière behaalt.
In de volgende bocht vond er een kleine aanrijding plaats tussen Hamilton en Webber waarbij Hamilton een lekke band opliep. Mark Webber kon Hamilton niet meer ontwijken nadat deze even zijn grip verloor. Webber vervolgde zijn weg terwijl Hamilton zijn eerste pitstop al moest maken.
De beide Brawn coureurs hadden vandaag hun dag niet. Jenson Button begon al met een slechte start en viel direct terug naar de vijfde plaats. Barrichello weet dan wel de leiding in de wedstrijd te pakken maar al in ronde veertien moet hij deze door een pitstop prijsgeven aan Mark Webber die dan eveneens de pit inrijdt om zijn drive trough te maken.
Een ronde eerder heeft ook Jenson Button zijn eerste pitstop en valt daarmee ver terug naar de veertiende positie. Door enkele goede inhaalacties weet Jenson dan weer langzaam op te klimmen naar het veld vooraan. Barrichello wordt ondertussen opgehouden door Felipe Massa, en verliest ook nog eens tijd met zijn pitstop in ronde 32 als de tankinstallatie problemen geeft.
Ook de bandentemperatuur speelt de beide Brawn GP wagens veel parten. Door de lage buitentemperatuur moeten beide wagens veel moeite doen om de banden niet te veel te laten afkoelen, en in de laatste ronden van de wedstrijd treden er ook nog eens problemen op met het loopvlak van de achterbanden. Barrichello finisht als zesde en Jenson Button als vijfde.
De andere teams streden eveneens behoorlijk om plaatsen winst, en in die gevechten vond ondermeer een aanrijding plaats tussen Sutil en Raikkonen. Sutil komt net na het uitrijden van de pits onzacht in aanraking met Raikkonen en kan vervolgens opnieuw de pit in voor een nieuwe voorvleugel.
Raikkonen moet uiteindelijk in ronde 35 de pit opzoeken met motorische problemen en valt uit. Sebastien Bourdais moet eveneens vroegtijdig met technische problemen de strijd opgeven en behoort daarmee samen met Raikkonen tot de enige twee uitvallers die deze race kende.
Ondanks de vele pogingen tot inhalen en geslaagde inhaalacties bleek ook deze race toch weer bepaald te worden door strategie. Het was de driestops strategie van de beide Brawn GP's die hen belette het podium te halen. Ook de aerodynamische instellingen waren niet goed genoeg om de wagen net voldoende wrijving met het asfalt te bezorgen om de banden op temperatuur te houden.
De meest opmerkelijke vooruitgang boekte Nico Rosberg. Startend vanaf de vijftiende positie wist hij zijn bolide als vierde over de finish te sturen.
De uitslag van de Grand Prix van Duitsland:
Nr Coureur Team Tijd 1 14 Mark Webber RBR-Renault 60 Winner 2 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 60 +9.2 secs 3 3 Felipe Massa Ferrari 60 +15.9 secs 4 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 60 +21.0 secs 5 22 Jenson Button Brawn-Mercedes 60 +23.6 secs 6 23 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 60 +24.4 secs 7 7 Fernando Alonso Renault 60 +24.8 secs 8 2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 60 +58.6 secs 9 10 Timo Glock Toyota 60 +61.4 secs 10 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 60 +61.9 secs 11 21 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 60 +62.3 secs 12 17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 60 +62.8 secs 13 8 Nelsinho Piquet Renault 60 +68.3 secs 14 5 Robert Kubica BMW Sauber 60 +69.5 secs 15 20 Adrian Sutil Force India-Mercedes 60 +71.9 secs 16 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari 60 +90.2 secs 17 9 Jarno Trulli Toyota 60 +90.9 secs 18 1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 59 +1 Lap Ret 4 Kimi Räikkönen Ferrari 34 +26 Laps Ret 11 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 18 +42 LapsRon Lem