scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

F1: Red Bull Renault pakt zege GP van Duitsland

Gepubliceerd op 12 juli 2009 door Ron Lem

De Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring is gewonnen door de Australische coureur Mark Webber. Dit ondanks een drive through penalty. Zijn teamgenoot Sebastian Vettel wist de tweede plaats te veroveren, gevolgd door Felipe Massa op plaats drie. Het team van Red Bull Racing Renault ziet hiermee de upgrade van de wagens die zij op Silverstone al doorvoerde beloond met twee bokalen.


Mark Webber dolblij met eerste GP overwinning

De race werd droog verreden, en ondanks de dreiging van regen bleef de baan droog. Vrijwel direct na de start komt Mark Webber Rubens Barrichello tegen. Webber stuurt vrij sterk naar rechts waar dan net Barrichello rijdt, en raakt deze stevig in de flank. Gelukkig kunnen beide heren hun race gewoon vervolgen, maar als gevolg van deze aanrijding krijgt Mark Webber dan zijn drive through penalty. Het is te danken aan de twee-stop strategie die Red Bull hier hanteert dat Webber ondanks deze strafmaatregel toch uiteindelijk zijn eerste Grand Prix overwinning in zijn carrière behaalt.

In de volgende bocht vond er een kleine aanrijding plaats tussen Hamilton en Webber waarbij Hamilton een lekke band opliep. Mark Webber kon Hamilton niet meer ontwijken nadat deze even zijn grip verloor. Webber vervolgde zijn weg terwijl Hamilton zijn eerste pitstop al moest maken.

De beide Brawn coureurs hadden vandaag hun dag niet. Jenson Button begon al met een slechte start en viel direct terug naar de vijfde plaats. Barrichello weet dan wel de leiding in de wedstrijd te pakken maar al in ronde veertien moet hij deze door een pitstop prijsgeven aan Mark Webber die dan eveneens de pit inrijdt om zijn drive trough te maken.


Jenson Button in de bocht bij inhaalactie

Een ronde eerder heeft ook Jenson Button zijn eerste pitstop en valt daarmee ver terug naar de veertiende positie. Door enkele goede inhaalacties weet Jenson dan weer langzaam op te klimmen naar het veld vooraan. Barrichello wordt ondertussen opgehouden door Felipe Massa, en verliest ook nog eens tijd met zijn pitstop in ronde 32 als de tankinstallatie problemen geeft.

Ook de bandentemperatuur speelt de beide Brawn GP wagens veel parten. Door de lage buitentemperatuur moeten beide wagens veel moeite doen om de banden niet te veel te laten afkoelen, en in de laatste ronden van de wedstrijd treden er ook nog eens problemen op met het loopvlak van de achterbanden. Barrichello finisht als zesde en Jenson Button als vijfde.

De andere teams streden eveneens behoorlijk om plaatsen winst, en in die gevechten vond ondermeer een aanrijding plaats tussen Sutil en Raikkonen. Sutil komt net na het uitrijden van de pits onzacht in aanraking met Raikkonen en kan vervolgens opnieuw de pit in voor een nieuwe voorvleugel.

Raikkonen moet uiteindelijk in ronde 35 de pit opzoeken met motorische problemen en valt uit. Sebastien Bourdais moet eveneens vroegtijdig met technische problemen de strijd opgeven en behoort daarmee samen met Raikkonen tot de enige twee uitvallers die deze race kende.

Ondanks de vele pogingen tot inhalen en geslaagde inhaalacties bleek ook deze race toch weer bepaald te worden door strategie. Het was de driestops strategie van de beide Brawn GP's die hen belette het podium te halen. Ook de aerodynamische instellingen waren niet goed genoeg om de wagen net voldoende wrijving met het asfalt te bezorgen om de banden op temperatuur te houden.

De meest opmerkelijke vooruitgang boekte Nico Rosberg. Startend vanaf de vijftiende positie wist hij zijn bolide als vierde over de finish te sturen.

De uitslag van de Grand Prix van Duitsland:

    Nr Coureur                Team                     Tijd 
 1  14 Mark Webber            RBR-Renault           60 Winner 
 2  15 Sebastian Vettel       RBR-Renault           60 +9.2 secs   
 3   3 Felipe Massa           Ferrari               60 +15.9 secs  
 4  16 Nico Rosberg           Williams-Toyota       60 +21.0 secs  
 5  22 Jenson Button          Brawn-Mercedes        60 +23.6 secs  
 6  23 Rubens Barrichello     Brawn-Mercedes        60 +24.4 secs  
 7   7 Fernando Alonso        Renault               60 +24.8 secs  
 8   2 Heikki Kovalainen      McLaren-Mercedes      60 +58.6 secs 
 9  10 Timo Glock             Toyota                60 +61.4 secs  
10   6 Nick Heidfeld          BMW Sauber            60 +61.9 secs  
11  21 Giancarlo Fisichella   Force India-Mercedes  60 +62.3 secs  
12  17 Kazuki Nakajima        Williams-Toyota       60 +62.8 secs  
13   8 Nelsinho Piquet        Renault               60 +68.3 secs  
14   5 Robert Kubica          BMW Sauber            60 +69.5 secs  
15  20 Adrian Sutil           Force India-Mercedes  60 +71.9 secs  
16  12 Sebastien Buemi        STR-Ferrari           60 +90.2 secs  
17   9 Jarno Trulli           Toyota                60 +90.9 secs  
18   1 Lewis Hamilton         McLaren-Mercedes      59 +1 Lap  
Ret  4 Kimi Räikkönen         Ferrari               34 +26 Laps  
Ret 11 Sebastien Bourdais     STR-Ferrari           18 +42 Laps 
Ron Lem