Max in voorbereiding op 2010
Gepubliceerd op 31 januari 2010 door Niels Hendrix
Het is ruim twee en een halve maand geleden dat Max Verstappen als officiële fabrieksrijder van het kartteam van CRG werd gepresenteerd, maar wie denkt dat de Verstappens in die tijd stil hebben gezeten, heeft het helemaal mis. In de voorbereiding op zijn eerste seizoen in de klasse KF3 heeft Max heel wat kilometers asfalt onder zijn kart voorbij laten gaan. Tijd dus om met Jos bij te praten over de stand van zaken.
"Dit weekend ben ik met Max in Lonato (Italië) om te testen", steekt Jos van wal. "Daar rijdt Max over een paar weken zijn eerste internationale race. Alle grote fabrieksteams uit de karting gebruiken die baan als testcircuit aangezien hij heel centraal ligt. Daar kan ik ook mijn aanpassingen aan de motor en dergelijke uitproberen. Bovendien is onlangs bekend geworden dat we op de harde banden van Dunlop moeten gaan rijden. Verleden jaar werd er op Dunlop 'medium' geracet en daar zit best een groot verschil in. Vandaar dat het heel belangrijk is om op die nieuwe Dunlop 'hard' te gaan testen."
Hoe vrij ben je om het materiaal van CRG aan te passen? Hoe is die rolverdeling?
"We krijgen al het materiaal van CRG maar we hebben wel alle vrijheid. In het verleden heb ik altijd mijn eigen motoren verzorgd en dat blijf ik ook doen. Maar we krijgen voor elke race ook motoren van de fabriek en de snelste monteren we natuurlijk op de kart. Welke motor dat is, maakt mij niet uit. Als Max maar de snelste motor heeft die we kunnen krijgen.
Tijdens een raceweekend ben ik degene die de kart onderhoud samen met een andere monteur. Iemand die ik zelf gevraagd heb en die ik al langer ken. We vervullen dan ieder onze eigen rol. Max heeft wel al aangegeven dat hij graag mij bij zich heeft op het parc fermé."
Hoe heb je je voorbereid op het eerste internationale seizoen van Max?
"We hebben heel veel op circuits getest en ik heb veel op de testbank gedraaid met de motoren. We zijn hard op zoek geweest naar de best mogelijke combinatie. Dat was nog best moeilijk. Als je iets ontwikkelt op de testbank moet je op het circuit nog uitproberen of dat hetzelfde resultaat oplevert. Je moet dus bij de les blijven.
Twee weken geleden hebben we ook op Lonato getest. Toen ging het enorm goed en was Max veruit de snelste. Dat was wel nog op die 'medium' banden. We hopen nu op Lonato ook voor de harde banden een goede afstelling te vinden. Max moet ook aan die banden wennen. Ze hebben namelijk langer nodig om op temperatuur te komen, zeker met de huidige weersomstandigheden. Hoewel dat niet gemakkelijk is, weet ik dat Max daar heel goed in is, dus daar maak ik me geen zorgen over."
Wat is je doelstelling voor 2010? Durf je ook al een verwachting uit te spreken?
"Als ik naar de rondetijden van Max tijdens de testsessies kijk, weet ik zeker dat we vooraan mee kunnen rijden. We gaan naar iedere wedstrijd toe om mee te doen voor de overwinning. Dat is de doelstelling. Je hebt echter niet alles in de hand. Het weer bijvoorbeeld...
Bovendien hebben zich voor Lonato maar liefst 108 karters ingeschreven in de KF3 klasse. Alle wereldtoppers zijn aanwezig. Dat is wel meteen een goede krachtmeting voor Max zijn eerste internationale kartrace."
Hoe gaat het op school met Max, is dat nog te combineren met het karten?
"Ja, dat gaat prima. Meestal gaan we in weekenden weg. Ik probeer hem zo weinig mogelijk van school te laten missen. Het gaat goed op school, hij haalt goede cijfers dus daar ben ik heel tevreden over. Ook dat is belangrijk."
Over drie weken, op 20/21 februari rijdt Max zijn eerste internationale race. Op Lonato in Italië kan hij zich dan meten met de grootste talenten uit zijn leeftijdscategorie tijdens de Winter Cup, de officieuze aftrap van het seizoen 2010.
Daarna neemt Max nog deel aan de WSK Euro Series (KF3), CIK-FIA European Championship (KF3), WSK World Series (KF3) en CIK-FIA World Cup (KF3).
Niels Hendrix