Overwinning voor Webber
Gepubliceerd op 11 juli 2010 door Ron Lem
Van oudsher is Engeland het land dat bekend staat om zijn sterke band met de autosport. De fans van het Formule 1 spektakel kijken dan ook ieder jaar weer verlangend uit naar het weekeinde dat de Grand Prix van Engeland wordt verreden. Traditioneel gebeurt dit op het circuit van Silverstone, een circuit dat echter de laatste jaren steeds meer onder vuur kwam te staan nu nieuwe landen graag een Grand Prix willen organiseren en bleek dat de bereikbaarheid van Silverstone te wensen overlaat. Uiteraard lieten de Britten dit niet op zich zitten en werd het circuit volledig verbouwd om aan de huidige eisen en wensen te kunnen voldoen. Daarbij zijn ook de toegangswegen en parkeerfaciliteiten aangepakt. Over het uiteindelijke resultaat zijn de meningen verdeeld, maar feit is wel dat ook dit jaar toch weer een Grand Prix op dit circuit wordt verreden.
Na de kwalificatie eerder dit weekeinde was het Vettel die zijn Red Bull op pole positie wist te classificeren. Hij werd daarbij direct gevolgd door Webber, Alonso, Hamilton en Rosberg. Toen de race van start ging, bleek al heel snel dat Vettel niet lang van zijn bevoorrechte positie kon genieten. Webber maakt een hele goede start en pakt de eerste positie van de race over nog voor de eerste bocht ook maar in zicht is. Als Vettel die bocht instuurt, wordt door Hamilton een poging gedaan om Vettel binnendoor te passeren en daarbij raken beide heren elkaar. Gevolg is dat de voorvleugel van Hamilton de achterband van Vettel beschadigt en de Duitser van de baan raakt met een lekke rechter achterband. Voor Vettel pech, want hij kan na een lange rit naar de pit, achteraan op de 24e positie aansluiten.
Ook massa heeft het even benauwd als tegen het einde van de eerste ronde Alonso zijn rechter achterband toucheert. Massa kan, net als Vettel, met een lekke band de pit opzoeken en valt daarmee terug naar de 23e positie.
Webber rijdt intussen stevig door en al snel krijgt hij de achterkant van de bolide van Vettel in beeld, die daarmee op een rondje dreigt te worden gezet nog voor er tien ronden gereden zijn. Gelukkig voor Vettel, die intussen al is opgeklommen naar de 21e positie, moet Webber in ronde achttien banden wisselen, en wordt dit gevaar even minder urgent. Di Grassi heeft met technische problemen intussen de pitlane opgezocht en wordt uit de race genomen.
Het wordt ook nog even spannend in ronde negentien, als Rosberg buitenom Alguersuari probeert te komen. Na enige spannende momenten waarbij een kleine touche plaatsvindt, moet Rosberg over de kerbs en terug achter Alguesuari aansluiten. Intussen is Webber weer onderweg en rijdt nog steeds op de eerste positie. Diezelfde ronde valt Kubica uit met eveneens technische problemen.
In ronde 27 krijgt Alonso een drive trough penalty omdat hij via de kerbs de wagen van Kubica is gepasseerd zonder deze positie weer terug te geven. Tegelijk heeft De la Rosa onderdelen van zijn achtervleugel verloren, na een aanvaring met Liuzzi. De wagen blijft bestuurbaar en in de race, maar de rommel moet wel worden opgeruimd. Dit levert een safety car situatie op. Door deze situatie moet Alonso, die direct achter de safety car zit, wachten met zijn drive trough tot deze weer weg is. Intussen is De la Rosa binnen om de achtervleugel te laten vervangen. Uiteindelijk lukt dit niet en is de race voor de Spanjaard voorbij.
Als de safety car weer naar binnen wordt gehaald, heeft Webber heel veel moeite om Hamilton, die door de situatie het gat heeft dichtgereden, achter zich te houden. Webber scoort in deze 31e ronde dan ook zijn snelste rondetijd en weet zijn positie als leider in de race te behouden. In het hele veld vinden nu felle gevechten plaats, die echter niet veel wisseling in positie opleveren. Het geeft echter wel een leuk spektakel op om naar te kijken. Schumacher is van de zevende naar de achtste plek teruggevallen nadat Sutil hem binnendoor passeert, toucheert en uiteindelijk voor Schumacher de bocht uitkomt. Ook weer een spannend moment, want de voorvleugel van Schumacher heeft het hierbij toch even zwaar te verduren, maar houdt toch stand. Tegelijk is Alonso, die na zijn penalty teruggevallen is tot de zestiende positie, in gevecht met Buemi. Beide heren gaan elke bocht naast elkaar door waarbij wielen elkaar regelmatig toucheren. Alonso ziet twee ronden later zijn kans en zet zijn Ferrari via een buitenbocht voor de Torro Rosso van Buemi.
De volgende ronden kenmerken zich door vele gevechten waarin Alonso, Massa en Vettel de hoofdrol spelen. Deze drie rijders zijn gestart in de top zeven en door allerlei oorzaken teruggevallen tot het achterveld. Zij proberen, nu het veld nog dicht op elkaar zit, hun kans te pakken om naar voren te rijden. Massa gaat daarbij zo op in zijn strijd dat hij bij de bocht, waar ook de ingang pitlane zich bevindt, de macht over het stuur deels verliest en de loopvlakken van zijn banden beschadigt. Massa glijdt op puur geluk de pitlane binnen en besluit dan meteen het aangename met het onaangename te verenigen en een pitstop te maken voor nieuwe banden. Helaas stond er uiteraard nog niemand klaar en verliep de pitstop chaotisch. Massa komt terug op de zestiende positie.
In ronde 46 is voor Alguersuari de race voorbij als hij in de laatste bocht de macht over het stuur verliest en diep in de gravel beland.
In de laatste ronden ontspint zich nog een venijnig gevecht om de derde positie tussen Rosberg en Button. Maar ook de gevechten tussen Vettel en Sutil om plaats acht, en Alonso en Liuzzi om plaats elf zijn nog steeds aan de gang. Voor Alonso wordt dit steeds lastiger omdat zijn banden steeds slechter worden. Regelmatig gaat hij over kerbs en uitrijstroken. Uiteindelijk moet Alonso dan in ronde 50, twee ronden voor het einde, naar binnen voor een nieuwe achterband nadat hij in een inhaalpoging op Liuzzi een touche had. Daarna komt hij terug op de veertiende positie achter Petrov.
In de laatste ronde ziet Vettel kans om Sutil in een bocht naar buiten te dwingen en hem zo te passeren. Schumacher profiteert en sluit bij Vettel aan. Daarmee komt Vettel op een zevende positie terecht. Schumacher moet een bocht later alweer aansluiten achter Sutil die een betere lijn heeft voor die bocht.
Als de vlag valt, is het Mark Webber die als eerste over de finish dendert. Van het begin van de race tot het einde heeft Webber de leiding in de strijd weten te behouden. Hamilton heeft eveneens de gehele race de tweede positie weten te behouden. De derde positie is de laatste ronden zwaar bevochten, maar in handen gebleven van Rosberg. Met deze stand van zaken komt dan de Grand Prix van Silverstone, die dit jaar veel interessante gevechten kende, ten einde voor een uitzinnig publiek dat stevig heeft genoten.
De uitslag van de Grand Prix van Silverstone:
Nr Coureur Team Tijd 1 6 Mark Webber RBR-Renault 52 - 2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 52 +1.3 secs 3 4 Nico Rosberg Mercedes GP 52 +21.3 secs 4 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 52 +21.9 secs 5 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 52 +31.4 secs 6 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 52 +32.1 secs 7 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 52 +36.7 secs 8 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 52 +40.9 secs 9 3 Michael Schumacher Mercedes GP 52 +41.5 secs 10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 52 +42.0 secs 11 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 52 +42.4 secs 12 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 52 +47.6 secs 13 12 Vitaly Petrov Renault 52 +59.3 secs 14 8 Fernando Alonso Ferrari 52 +62.3 secs 15 7 Felipe Massa Ferrari 52 +67.4 secs 16 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 51 +1 Lap 17 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 51 +1 Lap 18 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 50 +2 Lap 19 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 50 +2 Lap 20 21 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 50 +2 Lap -- 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 54 +8 Lap -- 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 29 +23 Laps -- 11 Robert Kubica Renault 19 +33 Laps -- 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 9 +43 Laps
Ron Lem