Tom Walkinshaw overlijdt op 64-jarige leeftijd
Gepubliceerd op 12 december 2010 door Geert van Dijk
Ex-coureur en teameigenaar Tom Walkinshaw is op 64-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker.
De Schot heeft gedurende zijn carrière de leiding gehad over de Formule 1 teams Benetton, Ligier en Arrows. Hij maakte van Benetton een team dat meestreed om het wereldkampioenschap en dit ook won. De grootste bekendheid genoot hij echter vanwege zijn spectaculaire resultaten in toer- en sportwagens.
Zijn carrière begon hij als coureur in eenzitters. In 1969 won hij de Schotse Formule Ford titel. Vervolgens richtte hij zich op de toerwagens. In deze klasse was hij als coureur en ook als eigenaar van Tom Walkinshaw Racing (TWR) zeer succesvol. Het hoogtepunt van zijn carrière met toerwagens was de Europese titel voor Jaguar in 1984. Dit leidde ertoe dat Jaguar aan TWR de opdracht gaf het merk terug te brengen naar de top van de sportwagen racerij. De TWR Jaguar Group C auto's wonnen drie wereldtitels bij de sportauto's en schreven in 1988 en 1990 de 24 Uur van Le Mans op hun naam. Een van bestuurders van de auto in 1988 was de Nederlander Jan Lammers.
In 1991 maakte Walkinshaw zijn opwachting in de Formule 1. Hij werd technisch directeur bij Benetton. Hij introduceerde Ross Brawn, die bij TWR ontwerper was, bij het team. Deze samenwerking leidde in 1994 tot de eerste wereldkampioenschaptitel voor Michael Schumacher. Na een kort avontuur met Ligier kocht Walkinshaw een meerderheidsbelang in Arrows. Voor het 1997 seizoen slaagde hij erin regerend wereldkampioen Damon Hill te contracteren. De Brit leidde de race in Hongarije, maar moest wegens hydraulische problemen uiteindelijk genoegen nemen met een tweede plek. De Schot haalde Bridgestone over om een jaar eerder dan gepland banden voor de Formule 1 te gaan leveren. Arrows was een van de eerste teams die met deze banden reed.
Buiten de Formule 1 bleef Walkinshaw ook actief in andere takken van autosport. Hij reed met Volvo's in het BTCC en won ook deze titel. Financiële problemen leidden in 2002 tot het faillissement van zowel het Arrows team als TWR. Dit weerhield Walkinshaw er niet van actief te blijven in de autosport, in Australië werkte hij de laatste jaren met diverse V8 Supercars teams.
Geert van Dijk