scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Een vooruitblik op de 24 Uur van Le Mans in 2011

Gepubliceerd op 09 februari 2011 door Niels Hendrix

Audi, Peugeot, Aston Martin, BMW, Ferrari, Porsche, Corvette, Lotus. Maar ook de Japanse teams van Honda, Nissan en Toyota geven acte de presence bij de 79e editie van de 24 Uur van Le Mans. Uit de diversiteit van de deelnemers en kwaliteit van het veld kan geconcludeerd worden dat autofabrikanten dol zijn op Le Mans en vice versa. De Automobile Club de l'Ouest (ACO) ontving 71 inschrijvingen voor de 56 beschikbare plaatsen voor de 24 Uur van Le Mans 2011.

Het is zes jaar geleden sinds de laatste grote reglementswijzigingen. Voor dit jaar zijn op het gebied van veiligheid, milieu, gelijke kansen en budgetbeperking veranderingen doorgevoerd.
Wat betreft bodywork is er aerodynamisch gezien nog steeds veel mogelijk. Peugeot en Audi hebben gekozen voor een auto met een gesloten cockpit, terwijl Aston Martin voor de open variant gaat. De nieuwe prototypes moeten wel een haaienvin op de motorcover hebben om daarmee de stabiliteit en dus de veiligheid te verbeteren.

Om de toename vermogen van de afgelopen jaren te beteugelen, is het vermogen van de motoren teruggebracht tot ongeveer 520pk. Het doel is om de rondetijden op Circuit de la Sarthe boven de 3:30min. te krijgen.
Er kan nog steeds gebruik gemaakt worden van benzine- of dieselmotoren, al dan niet met turbo. Hybride motoren zijn nu ook toegestaan en Oreca is het eerste team dat een exemplaar inzet.

Het gelijktrekken van de prestaties tussen de verschillende typen motoren is vastgelegd in artikel 19 - waarmee de ACO de mogelijkheid houdt om zelfs gedurende het seizoen aanpassingen te maken - en in de 2% regel. Het laatste houdt in dat het doel is om de rondetijden van de snelste auto's binnen iedere technologie niet meer dan 2% in rondetijd van elkaar te laten verschillen.

De wijzigingen binnen de klasse LMP2 zijn vooral gericht op kostenbesparing. Het gebruik van motoren van productieauto's is een van de gevolgen, toegejuicht door de privéteams.
Tenslotte is de GT1 categorie geschrapt. De nieuwe GTE klasse heeft 95% van de voormalige GT2 regels overgenomen. Er zijn twee categorieën geschapen voor de straatmodellen: GTE Pro met professionele coureurs en GTE Am voor "amateurs".

Onderstaand het tijdschema voor de 24 Uur van Le Mans 2011:

Zondag     5 juni 14.30-19.00u Technische keuring
Maandag    6 juni 09.30-17.30u Technische keuring
Woensdag   8 juni 16.00-20.00u Vrije training
                  22.00-24.00u Kwalificatie
Donderdag  9 juni 19.00-21.00u Kwalificatie
                  22.00-24.00u Kwalificatie
Vrijdag   10 juni 18.00-20.00u Rijdersparade
Zaterdag  11 juni 09.00-09.45u Warm-up
                  15.00u       Start 24 Uur van Le Mans
Zondag    12 juni 15.00u       Finish 24 Uur van Le Mans

Klik hier voor de deelnemerslijst van de 24 Uur van Le Mans 2011 (in PDF).

Niels Hendrix