Max ondanks spin zeer snel in regenrace in Italiaanse Sarno
Gepubliceerd op 13 maart 2011 door Ron Lem
Vandaag was voor Max Verstappen de grote dag van dit weekend op het International Circuit Napoli in Sarno. Op het programma voor de eerste ronde van de WSK Euro Series stond niet alleen de laatste kwalificatie serie (A-D), maar tevens de prefinale en de finale. Max was het hele weekend al enorm snel en liet alle concurrentie ver achter zich. En met die resultaten mocht hij vanmorgen opnieuw van pole positie starten voor de laatste van de kwalificatie series, nu tussen groepen A en D.
Vandaag werkten de weergoden echter niet mee. Waar het de hele week stralend mooi weer was, begon het zondag net voor de laatste kwalificatie serie te regenen. De baan werd nat en de regenbanden moesten er op. Vanwege het voorgaande droge weer betekende dat een setting waarmee op deze baan nog niet was gereden en dus nog geen ervaring mee was opgedaan. Toch was dit niet de oorzaak van de spin van Max in de eerste bochten, die hem op dat moment maar liefst zeventien plaatsen kostte, waarvan hij in de slechts zes ronden tellende kwalificatie serie er toch weer tien terug wist te pakken.
De snelle Verstappen junior laat ons vanuit Italië weten dat het wat hem betrof zelfs allemaal prima ging: "Ik ging mooi van start. Jammer genoeg regende het, maar daar had iedereen natuurlijk last van. In de tweede bocht kreeg ik van achteren een duwtje en kwam ik naast de baan terecht. Uiteindelijk kostte me dat zeventien plaatsen en moest ik alles op alles gaan zetten om er nog het beste van te maken. Het lukte me nog om terug te komen tot de zesde plaats en dat was best mooi na zo'n terugval", eindigt Max met een understatement.
Max toont zich een ware racer en noteert de ene na de andere snelste ronde en weet daardoor stukje bij beetje plaatsen terug te pakken. Max finisht zijn laatste kwalificatie serie als zevende. Na de strijd hoort Max dan dat hij alsnog als zesde geklasseerd is, omdat landgenoot Kim Oomen door de raceleiding een tijdstraf van tien seconden opgelegd heeft gekregen. Ondanks de zesde plaats mocht Max gezien de overwinningen van de voorgaande dagen toch vanaf pole positie starten bij de prefinale.
Bij de prefinale gaat het opnieuw mis tijdens de start en Max valt terug naar de negende positie. "Ik kreeg alweer een duwtje en spinde daardoor opnieuw. Nu kwam ik op de negende plaats terug en opnieuw ben ik gaan vechten voor mijn positie." Max laat zien dat hij naar Sarno kwam voor een overwinning en zet alles op alles om weer naar voren te komen. Terwijl aan de kop een heftig gevecht tussen Hanssen en Russel losbarst, waarbij regelmatig situaties ontstaan waarbij beiden maar net op de baan kunnen blijven, knokt de snelle zoon van Jos zich stap voor stap terug naar voren. Niet zelden zijn daarbij prachtige inhaalmanoeuvres te zien, waar menigeen gespannen de adem bij inhoud.
"Het ging erg goed, er waren regelmatig gaatjes waar ik gebruik van kon maken. De banden hielden zich ook erg goed op de natte baan, dus ik kon er gewoon voor gaan", aldus een nuchtere Max.
Uiteindelijk kan Max zich terugvechten naar een tweede positie, waarbij zijn laatste inhaalactie op Hanssen ronduit spectaculair mag worden genoemd. Op een punt waar Hanssen dat niet verwacht komt Max ineens met hoge snelheid binnendoor langszij en laat Hanssen de rest van de prefinale zijn uitlaat zien. Met uiteindelijk de aller-snelste ronde van het hele veld (1:29.134s) zet Max zijn kart op slechts 0,227 seconden achter O'Keeffe over de finishlijn.
De start van de KF3 finale gaat een stuk beter. Max pakt vanaf de tweede positie en via de buitenbocht al snel de leiding van het veld en slaat meteen een gat van 0,8 seconden met de nummer twee. Helaas is de vreugde slechts van korte duur, want de slijtage van de regenbanden begint zijn tol te eisen. Na vier ronden aan de kop van het veld, waarbij Russell Max kort op de hielen blijft zitten, breekt de kart uit en spint Max. Hij ziet drie concurrenten aan zich voorbijgaan voor hij op de vierde positie zijn weg kan vervolgen.
"Ik spinde gewoon en daardoor kwam ik op de vierde plaats terug. Gelukkig kon ik al snel de nummer drie inhalen en achter de nummer twee aangaan."
De volgende ronden ontspint zich dan echt een gevecht met Russell, die nu voor Max rijdt en niet van plan is daar iets aan te laten veranderen. Pas in de negende ronde ziet Max zijn kans schoon en met opnieuw een schitterende actie langs de binnenzijde van een bocht laat Max Russell het nakijken en gaat achter de op kop rijdende Ocon aan. Met nog drie ronden te gaan zit Max op korte afstand achter Ocon, maar ziet geen kans meer deze in te halen. Uiteindelijk finisht Max ook in de finale als tweede.
In het algemeen klassement betekent dit dat Max een derde positie heeft verdiend. Dit is te wijten aan de punten. Ocon, die in de prekwalificatie slechts vijf punten pakte met een achtste positie, krijgt er nu vijftig bij. Max behaalde in de prefinale twintig punten en kreeg er in de finale dertig bij. Dat betekent dat Ocon met 55 punten vijf punten boven Max is geëindigd. Hetzelfde geldt voor O'Keeffe, die met vijfenderig en twintig punten ook vijf punten meer verzamelde dan Max.
"Ik ben zeker tevreden, want ondanks de regen ging het allemaal best goed. Als het droog was geweest, waren we zeker voor de overwinning gegaan, maar nu is overall derde gewoon een prima resultaat", besluit Max het gesprek.
Uitslagen (zondag) van de 1e ronde van de WSK Euro Series 2011 (klasse KF3):
Uitslag van de kwalificatie serie (A-D)
Totaaluitslag van de kwalificatie series
Uitslag van de prefinale
Uitslag van de finale
Stand WSK Euro Series 2011 KF3
Ron Lem