Jos Verstappen: 'Concurrentie van Vettel is aan zet'
Gepubliceerd op 25 mei 2011 door Niels Hendrix
Een betere seizoensstart had Red Bull Racing en met name Sebastian Vettel zich niet kunnen wensen. Met grote overmacht domineren de auto's van de Oostenrijkse blikjesboer de Formule 1 races. Jos denkt echter dat het voor de concurrentie nog niet te laat is om het tij te keren. Maar dan moet er wel snel actie ondernomen worden. Onderstaand de column van Jos Verstappen zoals die in de Telegraaf van donderdag 26 mei te lezen is.
"De Grand Prix van Monaco geldt terecht als een monument in de autosport. Vanwege het circuit en vanzelfsprekend de hele ambiance van glitter en glamour. Ik vond het altijd een bijzondere ervaring om in Monaco te rijden. Wel moet je als coureur heel voorzichtig zijn, omdat het kleinste foutje wordt afgestraft.
De Formule 1 heeft dit jaar een gedaanteverwisseling ondergaan, vooral door toedoen van het Drag Reduction System (verstelbare achtervleugels), KERS, de nieuwe Pirelli-banden die sneller slijten dan voorheen de Bridgestones, en de vele pitstops. Na vijf GP's kun je niet anders concluderen dat de Formule 1 spannender is geworden voor het publiek. Ik merk het ook aan mezelf. Voorheen keek ik altijd de eerste twintig minuten van een race, maar daarna werd het in de regel toch allemaal wel erg voorspelbaar. Nu blijf ik de hele race afkijken, omdat er tot en met de laatste ronde van alles kan gebeuren. De kritiek dat een F1-race een schaakspel is geworden, vind ik onjuist. Dat was het altijd al, alleen wordt er tegenwoordig meer spektakel geboden met ongelooflijk veel inhaalmanoeuvres.
Voor de coureurs geldt dat ze dit seizoen voorzichtig moeten rijden. Je zou kunnen zeggen dat de goede coureurs enigszins in het nadeel zijn door het sneller slijten van de banden. Waar je voorheen harder dan een ander de bocht inging, ben je daarin dit seizoen beperkt aangezien de Pirelli's dat eenvoudigweg niet aankunnen. Aan de andere kant moet een goede coureur natuurlijk onder alle omstandigheden kunnen presteren. In Monaco spelen pitstrategie en banden een grote rol, maar eigenlijk is dat altijd en overal het geval. Immers, het Zwarte Goud is het enige contact tussen auto en asfalt. De FIA heeft ondertussen het gebruik van DRS in de tunnel verboden. In mijn ogen een verstandige beslissing, anders zou het gevaarlijk kunnen worden. Overigens denk ik dat je op het bochtige circuit toch weinig profijt van DRS zult hebben.
Hoewel alle veranderingen de amusementswaarde flink hebben verhoogd, wordt het seizoen vooralsnog gedomineerd door één man. Sebastian Vettel (Red Bull) won vier van de vijf races. Hij is een goede coureur, maar beschikt daarnaast vooral over een heel goede auto, de RB7. Vettel is de snellere ten opzichte van zijn teamgenoot Mark Webber en kan wedstrijden naar zijn hand zetten. Dat is knap, maar het gaat me te ver om te stellen dat de strijd om het WK nu al gelopen is. De ontwikkelingen in de Formule 1 gaan zo snel en het is afwachten met welke technische updates de andere teams in de loop van het seizoen komen. In de F1 gaat het vooral om doorontwikkelen van de auto's en neem van mij aan dat ze ook bij teams als McLaren, Mercedes GP en Ferrari niet stilzitten. Bij Ferrari heeft technisch directeur Aldo Costa inmiddels een andere functie gekregen. Dat zal deels te maken hebben met de teleurstellende prestaties van de auto, maar zo'n personele wijziging zal op korte termijn weinig effect sorteren. Daar gaat een jaar overheen.
Ondertussen gaat het seizoen verder en hoewel er nog niets beslist is, is het natuurlijk wel zo dat Vettel de beste papieren heeft. Terwijl vorig jaar voor de laatste race in Abu Dhabi nog vier coureurs kansrijk waren, lopen we nu het risico dat het kampioenschap voortijdig beslist zal worden. Dat lot ligt echter niet in zijn handen, maar in de handen van de concurrenten."
Niels Hendrix