Max debuteert met winst in KZ2 op BNL te Genk
Gepubliceerd op 07 april 2012 door Niels Hendrix
Het mag dan voor Max het debuut zijn in de KZ2-klasse, waarbij handmatig geschakeld wordt, daar viel weinig van te merken tijdens de eerste races vandaag in de BNL Karting Series, die haar eerste ronde op Genk afwerkt. Na pole positie veroverd te hebben, ging Max er na een inhaalrace in de eerste finale met de winst vandoor en passeerde de Intrepid-fabriekscoureur ook in de tweede finale als eerste de finishlijn.
De zaterdag begon met een acht minuten durende vrije training, die in de regen verreden werd. Max noteerde daarin de vijfde tijd (1:11.409s) op twee seconden van de 17-jarige Beitske Visser, die de afgelopen jaren de top van de KZ bestierde en sinds dit jaar actief is in de Formule ADAC. Een geduchte en ervaren concurrente dus.
Max, die nooit eerder in de regen op een schakelkart reed, had het daarbij moeilijk en schoof dan ook even van het asfalt.
"De vrije training was lastig, want ik had nog niet eerder op een natte baan gereden met een schakelkart", vertelt Max. "Het grote verschil tussen deze KZ2-schakelkart en m'n KF2-kart, is dat ik op de KF2-kart met mijn hand de voorrem en met mijn voet de achterrem bedien. In de KZ2 rem ik alleen met mijn voet beide kanten. Ik moet in de regen de rembalans aanpassen, zodat die verder naar achteren ligt. Anders ga ik glijden en heb de kart niet onder controle. Jammer genoeg heb ik dat in die vrije training niet goed gedaan."
"Als je de rembalans naar achteren zet, breekt je achterkant wel wat uit, maar dat heb je onder controle", voegt vader Jos toe. "Als de rembalans te ver naar voren staat, glijd je zonder controle rechtdoor."
De eerste Belgische zonnestraaltjes zorgden voor een droge baan tijdens de kwalificatie, waar Max een ijzersterke 51.022s op de klokken zet en daarmee 0.477s losstaat van Visser en dus pole positie veroverde.
"Dat ging goed", vat Max het samen. "Als je naar de voorsprong kijkt zelfs heel erg goed. Hopelijk blijft het droog in de finales. Dat is beter dan regen." Een mening die Visser overigens niet deelde...
In de eerste finale, die Max dus vanaf pole positie vertrok, kwam Verstappen junior niet goed van zijn plaats. Het de afgelopen dagen oefenen op een start vanuit stilstand ten spijt, viel hij terug naar de vijfde positie. Tot overmaat van ramp kreeg Max in de eerste ronde ook nog een tik, gleed hij kortstondig door het gras en moest hij zijn weg vanaf de allerlaatste plek in het dertien koppige veld voortzetten.
Max zette echter zijn tanden in het stuur, liep ronde na ronde in op de koplopers en passeerde de ene na de andere concurrent. Het is haast ongelooflijk dat Max ook Visser voorbij stak en met nog zo'n vijf van de achttien ronden te gaan zijn eerste positie heroverd heeft. Sterker nog, hij wist niet alleen de leiding terug te pakken maar bouwde ook nog een voorsprong van twee seconden op. Zo weet Max de eerste finale met een schitterende inhaalrace toch op zijn naam te schrijven.
Max over de eerste finale: "Mijn start was iets minder en ik viel terug naar de vijfde plek. Toen ik vlak daarna iemand wilde inhalen, werd ik afgesneden en vloog ik over hem heen, waardoor ik laatste lag. Toch heb ik me nog terug kunnen knokken naar de eerste plaats, ondanks dat mijn kart een beetje krom was en ik onbalans had in een van mijn banden. De snelheid was verder wel goed."
Na de nodige herstelwerkzaamheden aan de Intrepid-kart, waarbij de linker vooras met behulp van laserapparatuur opnieuw uitgericht werd, maakte Max zich op voor de tweede finale, die hij wederom van pole positie zou mogen aanvangen. Dit keer kwam Max beter weg, drong Visser nog even aan, maar behield hij zijn koppositie bij het ingaan van de eerste bocht. Toch gaf de jongedame zich nog niet gewonnen en na meermaals met Visser van positie gewisseld te hebben, waarbij Max zijn concurrente telkenmale direct terugpakte, was na zo'n zes ronden het verzet gebroken en reed Max naar een nette voorsprong. Na achttien ronden werd Max dan ook weer als winnaar afgevlagd!
"Eigenlijk had ik het wat moeilijker deze race", vertelt Max over de tweede finale. "De rembalans was niet optimaal, waardoor ik net iets eerder moest remmen en niet weg kon rijden van de rest. De remmen zijn een belangrijk onderdeel in de KZ2. Na een paar ronden had ik de rembalans wel iets beter voor elkaar. Van de onbalans in de banden had ik weinig last. Ook mijn start ging goed, want ik behield mijn eerste plek. Dit was een goed debuut in de KZ2 en ik ben ontzettend blij met dit resultaat. Hopelijk schijnt morgen de zon weer en kan ik dat herhalen."
Op zondag staan inderdaad weer een kwalificatie en twee finales op het programma. De uitslagen van de vier finales tezamen bepalen vervolgens de eindstand van de eerste ronde van de BNL Karting Series.
Het BNL Karting Series programma, klasse KZ2:
Zondag 8 april
Vrije training van 09.40 – 09.50 uur
Kwalificatie tijdtraining van 10.40 – 10.50 uur
Finales om 14.10 uur en 16.45 uur
Uitslagen (zaterdag) van de 1e ronde van de BNL Karting Series 2012 (klasse KZ2):
Uitslag van de vrije training
Uitslag van de kwalificatie
Uitslag van de eerste KZ2 finale
Uitslag van de tweede KZ2 finale
Geert van Dijk & Niels Hendrix