scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

ACO maakt entry-list 24 Uur van Le Mans 2012 bekend

Gepubliceerd op 24 mei 2012 door Ron Lem

Het autosportseizoen 2012 is inmiddels alweer enkele maanden op weg. En zoals gebruikelijk staat halverwege dat seizoen de legendarische 24 Uur van Le Mans weer op het programma. Vooruitlopend op die race, die bij velen tot de verbeelding spreekt, hebben de deelnemende teams nu hun stoeltjes allemaal volgeboekt met namen van vele grote en bekende rijders uit de wereld van de autosport. Drie stoeltjes per team per wagen. Drie rijders die het 24 uur lang op zullen nemen tegen de andere teams. De tachtigste editie van de 24 Uur van Le Mans komt eraan.

Het vullen van de stoeltjes is voor de teams ook een hele procedure die moet worden doorlopen. Het hele proces gaat in twee etappes; eerst melden de teams voor 19 januari van het lopende jaar hun wagens aan, voorzien van tenminste één naam van een coureur die dan ook vast verbonden is aan de deelname voor dat jaar. Het vullen van de twee andere plaatsen in de wagen mag dan nog tot 9 mei. Op die dag moet de complete rijders line-up bij de organisatie, de Automobile Club de l'Ouest, binnen zijn.


Le Mans, als altijd dé race onder de races

Na een aantal gebruikelijke controles gaat de organisatie dan akkoord met de bezetting en als geen bezwaren meer bestaan, maken zij de line-up van het volledige veld eind mei bekend. Dit jaar gebeurde dat gisteren, op 23 mei. De lijst is enorm en bevat 167 namen van vele bekende rijders, die in totaal 56 wagens over het 13,8 kilometer lange stratencircuit zullen jagen. Niet alleen de 24 uur zelf, maar ook gedurende de dagen voor de strijd zullen in de vrije trainingen en kwalificaties de nodige kilometers worden gemaakt. Le Mans 2012 belooft net als alle voorgaande edities weer een week van feest, plezier en vooral spanning te worden.

Opvallend is dit jaar de afwezigheid van het Peugeot team. Audi, dat doorgaans een geduchte concurrent in het Franse team had, heeft daarmee eigenlijk vrij spel en de verwachting is dan ook dat Audi onbedreigd de eindzege zal binnenhalen. Niet onbelangrijk, want dit jaar is voor het eerst een wereldtitel aan het World Endurance Championship verbonden, waarbij ook de resultaten van de 24 Uur zullen meetellen. Audi zet dan ook hoog in met bekende namen van voorgaande seizoenen.

Het winnende team van 2011 met André Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Treluyer pronkt trots bovenaan de lijst met hun Audi R18 E-tron Quattro, een wagen die voor het eerst als hybride is uitgevoerd. Direct daaronder prijkt de tweede wagen van hetzelfde type met Allan McNish, Rinaldo Capello en Tom Kristensen. Twee van deze heren maakten vorig jaar een ernstige crash mee die niet alleen hun wagen uit de race zette, maar tevens de race tot tweemaal toe urenlang in een safety-car situatie deed belanden. Audi wist slechts één van de drie wagens aan de eindstreep te brengen, maar won daarmee wel de race.


Hopelijk gaat het Audi dit jaar beter af dan in 2011

Naast deze beide hybride wagens brengt Audi ook twee R18 Ultra wagens op de baan. Ook hier weer bekende namen, die de beide diesels met hoge snelheden over de route zullen sturen. Timo Bernhard, Romain Dumas, Loic Duval en het trio Oliver Jarvis, Marco Bonanomi en Mike Rockenfeller hopen hiermee Audi dit jaar een mooie overwinning te bezorgen.

Hoewel Peugeot als voornaamste concurrent dus niet aanwezig is, zijn het de teams van Toyota Racing, Rebellion Racing, Oak Racing, het Pescarolo team, Strakka Racing en JRM die dit jaar in de LMP1 klasse de strijd met Audi zullen aanbinden. Bekende Nederlander daarin is Jeroen Bleekemolen, die het derde stoeltje van de Lola B12/60 Coupe van het Rebellion Racing team zal bezetten.

Verreweg het grootste deel van het veld bestaat uit wagens in de LMP2 klasse. Naast deze klasse zijn het de LM GTE Pro en de LM GTE Am klasse die met redelijke inzet het veld zullen vullen. Opvallende nieuwkomer met nieuwe technieken is de Delta Wing Nissan van Highcroft Racing uit de USA, die als enige in zijn klasse puur aanwezig is om nieuwe technieken te toetsen aan langdurig rijden. En waar kan dat nou beter dan in de legendarische 24 Uur van Le Mans.

De meest recente entry-list is hier te downloaden.

Ron Lem