scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Crashes weerhouden Max van goed resultaat in Hahn

Gepubliceerd op 19 augustus 2012 door Ron Lem

Onder de zinderend hete zon, die deze dagen het Duitse landschap onbarmhartig teistert, woedt zondag de hevige strijd in de KZ2-klasse van het Deutsche Kart Meisterschaf (DKM). Heet is het zeker, op een dag die in de nieuwsbladen wordt aangekondigd als kandidaat om het hitterecord van 1944 te verslaan. Desondanks laten de karters zich niet tegenhouden en staan zondagochtend in de eerste finale race vol energie aan de start op de Hunsrückring in Hahn.Bij de warming-up toont Max net als op zaterdag zijn snelheid. Hij noteert de vierde tijd (55.011s).
"We hebben nog een aanpassing gedaan aan de voorkant van de kart", vertelt Max. "Maar dat pakte niet naar verwachting uit." Weer terug naar de voorgaande afstelling dus.
Terwijl de TM motor van de CRG kart door Jos wordt warmgedraaid, valt het op dat er twee hagelnieuwe banden op de kart liggen, terwijl de rechterzijde is voorzien van twee gebruikte exemplaren. Daarmee hoopt Max tactisch voordeel te behalen, want zo kan hij voor de tweede race nogmaals twee nieuwe banden inzetten.


Bij de start van de eerste race moet Max het net afleggen tegen de AVG-Racing coureurs


De laatste slachtoffers van de melee waarvan "Koko" Kozlinski – met zijn 18 jaar kartervaring – de aanstichter was

Als de lichten voor de start van de eerste finale race op groen gaan, komt Max die vanaf pole positie mag vertrekken, niet optimaal weg. Als derde gaat hij de eerste bocht in en pakt daar al snel Arnaud Kozlinski terug. De Fransman lijkt daarmee niet gelukkig en zet zijn kart half door het gras tot naast die van Max terug. Kozlinski stuurt scherp in en rijdt daarbij over het bargeboard en linkervoorwiel van Max heen. Max zijn voorschild raakt los en met omhoogstekende onderdelen moet de jonge Verstappen gehinderd in zicht en sturen zijn weg op P9 vervolgen. Het incident aangesticht door de 30-jarige veteraan Kozlinski veroorzaakt een enorme chaos, waarbij driekwart van het veld tot stilstand komt. Als de kluwen is opgelost gaat de race verder.

De raceleiding vindt de uitstekende onderdelen van Max' kart te gevaarlijk en haalt de 14-jarige in de derde ronde naar binnen. Nadat zijn monteur René een reparatie heeft uitgevoerd, kan Max zijn weg vervolgen. Met grote achterstand vanzelfsprekend. Max probeert het nog een paar ronden, maar zet na de vijfde zijn kart stil. Vooraan zijn het de twee AVG-Racing coureurs Simo Puhakka en Kozlinski die voor Jan Midrla finishen.
Door het incident zal Max in de tweede race vanaf de 29e positie van start moeten gaan.


Ondanks kapotte en uitstekende onderdelen rijdt Max nog enkele ronden door


Het zicht wordt behoorlijk belemmerd...

"Vlak na de start was de eerste race al over voor me", vertelt Max, die er nog redelijk rustig onder is gebleven. "Bij het wegrijden en in de eerste bocht ging het nog goed. Ik lag tweede toen Kozlinski in de tweede bocht naar binnen kwam, maar daar zat ik al. In de eerste bocht scheelde het al weinig, maar bij het uitkomen van de tweede bocht was er gewoon geen ruimte meer. Toen klapte hij bovenop me. Daarna was het schild voor op mijn kart verbogen en was mijn race over. Rijden ging toen bijna niet meer, want het schild kwam tegen mijn stuur aan. We hebben dat nog gerepareerd, maar er was meer kapot aan de kart en we besloten om de banden te sparen voor de tweede race en ermee te stoppen. Ontzettend balen. Maar ik ga er in de tweede race het beste van maken vanaf de 29e startpositie."

Helaas verloopt die tweede race al niet veel beter. Het duurt een paar bochten langer, maar dan is Max wederom bij een aanrijding betrokken. Zijn CRG staat bovenop de Energy Corse van Jason Faint en beide rijders moeten uitstappen en hun karts uit elkaar trekken voor ze hun weg kunnen vervolgen. Het leed is dan al geleden. Met driekwart ronde achterstand is het een hopeloze strijd. Toch gaat Max die aan en finisht hij na 18 ronden op de 24e plaats, maar wel met de snelste rondetijd (55.446s) achter zijn naam.
Bij het ingaan van de laatste ronde staakt de tot op dat moment leidende Puhakka de race met een lekke band. Kozlinski profiteert van het uitvallen van zijn teamgenoot en krijgt de overwinning in de schoot geworpen. Midrla wordt tweede voor Jorrit Pex, die met de laatste podiumplaats voldoende punten bijeen heeft gereden om tot kampioen van de DSKM (KZ2) van het DKM gekroond te worden. Een schitterend prestatie van de CRG coureur, die met zijn twee Europese titels een toch al ijzersterk seizoen kent.


De laatste ronden van de eerste race zag Max vanaf de tribune...


Ondanks alles heeft Max absoluut zijn snelheid in de KZ2 aangetoond!

Max:"De start van de tweede race ging aardig. Ik heb niet echt plaatsen gewonnen of verloren. Maar niet veel later ging het mis in de vierde bocht. Ik haalde een Energy Corse in, dat ging lekker. Maar de coureur daarvoor verremde zich en ging te wijd. Dus toen ik binnendoor ging en hij naar binnen stuurde, raakten we elkaar. Daarop vloog ik omhoog en zat ik klem op Faint. Ik kon nog door, maar lag te ver achter. Ik heb daarna wel nog de snelste rondetijd neergezet."
Terugkijkend zegt Max: "Het weekend begon heel erg goed. Ik heb laten zien hoe snel ik ben met pole positie en de winst in beide kwalificatie series. Jammer dat het vandaag tijdens de races niet meezat." Maar beter nu in een kampioenschap waar Max als gastrijder deelneemt en het doel is om ervaring op te doen op een schakelkart dan wanneer er echt iets op het spel staat. "Precies, over twee weken bij de CIK-FIA-World Cup KZ2 is het pas belangrijk. Dan wil ik laten zien wat ik waard ben", besluit Max.

Uitslagen (zondag) van de 4e ronde van de DKM (klasse KZ2):
Uitslag van de warming-up
Uitslag van de 1e race
Uitslag van de 2e race
Stand Deutsche Kart Meisterschaft KZ2

Ron Lem en Niels Hendrix