scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Toyota wint race in China, Audi het WEC kampioenschap

Gepubliceerd op 28 oktober 2012 door Niels Hendrix

Audi coureurs Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler zijn tot de eerste kampioenen van het nieuwe FIA World Endurance Championship gekroond op de dag dat Toyota in China een dominante overwinning binnenhaalde.
Het drietal won de titel na een conservatieve rit naar de derde plaats aan boord van hun Audi R18 E-tron Quattro op Shanghai International Circuit. Daarmee haalden ze meer dan voldoende punten om het wereldkampioenschap zeker te stellen, voor hun teamgenoten Allen McNish en Tom Kristensen, die tweede werden in de laatste race van het WEC seizoen.

Treluyer liet weten: "Dit is het beste wat ons kon overkomen. Om als coureur een wereldkampioenschap te winnen, is een geweldige voldoening en daarvoor zeggen we dank aan Audi."
Toyota coureurs Nicolas Lapierre en Alex Wurz controleerden de 6 Uur van Shanghai vanaf het begin. Ze hadden een voorsprong van ongeveer veertig seconden nodig om laat in de race veilig een extra pitstop voor brandstof te kunnen maken, maar hadden al voor het verstrijken van het tweede uur voldoende afstand opgebouwd.
Lapierre zei: "Het was makkelijker maar niet gemakkelijk. We waren voorzichtig met het verkeer en hielden altijd een marge. We domineerden dit weekend absoluut."


Audi kampioen in het FIA WEC

De honneurs bij de LMP1 privéteams gingen naar het team van Rebellion Racing. Andrea Belicchi, Harold Primat en Frankie Congfu Chen pakten in hun Lola-Toyota B12/60 de vierde plek, terwijl de andere Rebellion Racing auto van Neel Jani en Nicolas Prost met nog slechts zeven minuten te gaan met versnellingsbak problemen uitviel.

Het ARD-Delta team won voor de vierde keer dit seizoen in de LMP2 klasse. John Martin, Tor Graves en Mathias Beche finishten een halve minuut voor de Starworks HPD ARX-03b van Stephane Sarrazin, Enzo Potolicchio en Ryan Dalziel.
Aston Martin Racing pakte de winst in de GTE Pro klasse met de Aston Martin Vantage GTE van Stefan Mucke en Darran Turner, die in het eerste uur naar de leiding ging en deze niet meer afstond.
Labre Competition haalde de GTE Am titel met haar derde overwinning van het seizoen voor Pedro Lamy, Julien Canal en Patrick Bornhauser aan boord van haar Chevrolet Corvette C6 Rs.

De uitslag van de 6 Uur van Shanghai:

Pos  Cl     Drivers                         Team/Car                    Time/Gap
 1.  P1     Wurz/Lapierre                   Toyota                  6h01m29.292s
 2.  P1     Kristensen/McNish               Audi                       + 58.570s
 3.  P1     Fassler/Lotterer/Treluyer       Audi                     + 1m42.814s
 4.  P1     Belicchi/Primat/Chen            Rebellion Lola-Toyota       + 6 laps
 5.  P1     Brabham/Chandhok/Dumbreck       JRM HPD                     + 6 laps
 6.  P1     Leventis/Watts/Kane             Strakka HPD                 + 9 laps
 7.  P2     Martin/Graves/Beche             ADR-Delta ORECA-Nissan     + 11 laps
 8.  P2     Potolicchio/Dalziel/Sarrazin    Starworks HPD              + 11 laps
 9.  P2     Nicolet/Lahaye/Pla              OAK Morgan-Nissan          + 12 laps
10.  P2     Perez Companc/Minassian/Kaffer  Pecom ORECA-Nissan         + 12 laps
11.  P2     Mailleux/Lombard/Tresson        Signatech ORECA-Nissan     + 13 laps
12.  P2     Holzer/Schultis                 Lotus Lola-Lotus           + 14 laps
13.  P2     Panciatici/Ragues/Rusinov       Signatech ORECA-Nissan     + 14 laps
14.  P1     Baguette/Kraihamer/Sato         OAK Pescarolo-Honda        + 17 laps
15.  P2     Zugel/Gonzalez/Julian           Greaves Zytek-Nissan       + 20 laps
16.  GTE P  Mucke/Turner                    Aston Martin               + 22 laps
17.  GTE P  Lieb/Lietz                      Felbermayr Porsche         + 22 laps
18.  GTE P  Bertolini/Beretta               AF Ferrari                 + 23 laps
19.  GTE A  Bornhauser/Canal/Lamy           Larbre Corvette            + 25 laps
20.  GTE A  Ried/Roda/Ruberti               Felbermayr Porsche         + 26 laps
21.  GTE A  Krohn/Jonsson/Rugolo            Krohn Ferrari              + 27 laps
22.  GTE A  Kauffman/Aguas/Waltrip          AF Ferrari                 + 27 laps
23.  GTE A  Belloc/Bourret/Gibon            Larbre Corvette            + 28 laps
24.  GTE A  Camathias/Daniels/Bell          JWA Porsche                + 39 laps

Retirements:
     P1     Prost/Jani                      Rebellion Lola-Toyota       180 laps 
     GTE P  Fisichella/Bruni                AF Ferrari                  144 laps
     P2     Giroix/Ihara/Deletraz           Gulf Lola-Nissan             93 laps
     P2     Charouz/Rossiter/Weeda          Lotus Lola-Lotus             78 laps

Niels Hendrix