Toyota wint race in China, Audi het WEC kampioenschap
Gepubliceerd op 28 oktober 2012 door Niels Hendrix
Audi coureurs Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler zijn tot de eerste kampioenen van het nieuwe FIA World Endurance Championship gekroond op de dag dat Toyota in China een dominante overwinning binnenhaalde.
Het drietal won de titel na een conservatieve rit naar de derde plaats aan boord van hun Audi R18 E-tron Quattro op Shanghai International Circuit. Daarmee haalden ze meer dan voldoende punten om het wereldkampioenschap zeker te stellen, voor hun teamgenoten Allen McNish en Tom Kristensen, die tweede werden in de laatste race van het WEC seizoen.
Treluyer liet weten: "Dit is het beste wat ons kon overkomen. Om als coureur een wereldkampioenschap te winnen, is een geweldige voldoening en daarvoor zeggen we dank aan Audi."
Toyota coureurs Nicolas Lapierre en Alex Wurz controleerden de 6 Uur van Shanghai vanaf het begin. Ze hadden een voorsprong van ongeveer veertig seconden nodig om laat in de race veilig een extra pitstop voor brandstof te kunnen maken, maar hadden al voor het verstrijken van het tweede uur voldoende afstand opgebouwd.
Lapierre zei: "Het was makkelijker maar niet gemakkelijk. We waren voorzichtig met het verkeer en hielden altijd een marge. We domineerden dit weekend absoluut."
De honneurs bij de LMP1 privéteams gingen naar het team van Rebellion Racing. Andrea Belicchi, Harold Primat en Frankie Congfu Chen pakten in hun Lola-Toyota B12/60 de vierde plek, terwijl de andere Rebellion Racing auto van Neel Jani en Nicolas Prost met nog slechts zeven minuten te gaan met versnellingsbak problemen uitviel.
Het ARD-Delta team won voor de vierde keer dit seizoen in de LMP2 klasse. John Martin, Tor Graves en Mathias Beche finishten een halve minuut voor de Starworks HPD ARX-03b van Stephane Sarrazin, Enzo Potolicchio en Ryan Dalziel.
Aston Martin Racing pakte de winst in de GTE Pro klasse met de Aston Martin Vantage GTE van Stefan Mucke en Darran Turner, die in het eerste uur naar de leiding ging en deze niet meer afstond.
Labre Competition haalde de GTE Am titel met haar derde overwinning van het seizoen voor Pedro Lamy, Julien Canal en Patrick Bornhauser aan boord van haar Chevrolet Corvette C6 Rs.
De uitslag van de 6 Uur van Shanghai:
Pos Cl Drivers Team/Car Time/Gap 1. P1 Wurz/Lapierre Toyota 6h01m29.292s 2. P1 Kristensen/McNish Audi + 58.570s 3. P1 Fassler/Lotterer/Treluyer Audi + 1m42.814s 4. P1 Belicchi/Primat/Chen Rebellion Lola-Toyota + 6 laps 5. P1 Brabham/Chandhok/Dumbreck JRM HPD + 6 laps 6. P1 Leventis/Watts/Kane Strakka HPD + 9 laps 7. P2 Martin/Graves/Beche ADR-Delta ORECA-Nissan + 11 laps 8. P2 Potolicchio/Dalziel/Sarrazin Starworks HPD + 11 laps 9. P2 Nicolet/Lahaye/Pla OAK Morgan-Nissan + 12 laps 10. P2 Perez Companc/Minassian/Kaffer Pecom ORECA-Nissan + 12 laps 11. P2 Mailleux/Lombard/Tresson Signatech ORECA-Nissan + 13 laps 12. P2 Holzer/Schultis Lotus Lola-Lotus + 14 laps 13. P2 Panciatici/Ragues/Rusinov Signatech ORECA-Nissan + 14 laps 14. P1 Baguette/Kraihamer/Sato OAK Pescarolo-Honda + 17 laps 15. P2 Zugel/Gonzalez/Julian Greaves Zytek-Nissan + 20 laps 16. GTE P Mucke/Turner Aston Martin + 22 laps 17. GTE P Lieb/Lietz Felbermayr Porsche + 22 laps 18. GTE P Bertolini/Beretta AF Ferrari + 23 laps 19. GTE A Bornhauser/Canal/Lamy Larbre Corvette + 25 laps 20. GTE A Ried/Roda/Ruberti Felbermayr Porsche + 26 laps 21. GTE A Krohn/Jonsson/Rugolo Krohn Ferrari + 27 laps 22. GTE A Kauffman/Aguas/Waltrip AF Ferrari + 27 laps 23. GTE A Belloc/Bourret/Gibon Larbre Corvette + 28 laps 24. GTE A Camathias/Daniels/Bell JWA Porsche + 39 laps Retirements: P1 Prost/Jani Rebellion Lola-Toyota 180 laps GTE P Fisichella/Bruni AF Ferrari 144 laps P2 Giroix/Ihara/Deletraz Gulf Lola-Nissan 93 laps P2 Charouz/Rossiter/Weeda Lotus Lola-Lotus 78 laps
Niels Hendrix