scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Alonso overheerst voor Ferrari in Chinese Grand Prix

Gepubliceerd op 14 april 2013 door Niels Hendrix

Fernando Alonso heeft Ferrari haar eerste overwinning van het Formule 1 seizoen 2013 gebracht dankzij de tactiek om de Chinese Grand Prix op zachte banden aan te vangen. Dezelfde strategie bracht Kimi Raikkonen en Lewis Hamilton naar het podium, terwijl de tactiek van Sebastian Vettel hem de vierde positie bezorgde, op luttele meters afstand achter Hamilton in een bloedstollende eindfase.

De race ontspon zich als een parallelle wedstrijd tussen de coureurs die op zachte banden waren gestart, die er hard vandoor gingen en door hun vroege stop in verkeer terecht kwamen, en tussen de rijders gestart op mediums, die vanzelf vooraan kwamen, maar het nadeel van de zachte banden later nog voor de kiezen kregen.
Alonso zat al snel aan de kop van de eerste groep. Een slecht startende Raikkonen betekende dat beide Ferrari's na de eerste bocht tweede en derde lagen en zowel Alonso als Felipe Massa wisten Hamilton in de vijfde ronde voorbij te steken, toen de zachte banden onder de Mercedes hard achteruit gingen. Massa bleef een ronde langer dan zijn rivalen rondrijden op de zachte banden en verdween daardoor uit de strijd om de kop. Ondertussen wist Alonso zich op zijn mediums met flinke snelheid door de concurrenten op andere strategieën naar voren te werken en dat bracht hem een voordeel ten opzichte van alle anderen die dezelfde tactiek volgden.


Esteban Gutierrez vliegt met zijn Sauber bij de Force India van Adrian Sutil naar binnen en schakelt beiden uit


Het weekend van Mark Webber was een drama. Gestart vanuit de pitstraat reed hij zijn neus kapot en viel hij uit toen hij zijn rechter achterwiel verloor...

Vettel had zijn verplichte run op zachte banden tot de laatste vijf ronden bewaard. Maar tegen die tijd zag de strategie van Alonso er al beter uit. De kortere stinst van de Ferrari's betekenden dat Alonso Vettel in de 42e ronde dankzij versere banden bij kon benen, terwijl beiden daarna nog eenmaal moesten stoppen. Alonso passeerde eenvoudig de Red Bull en reed hem op afstand, wetende dat Vettel nog naar de softs zou moeten. Met de Ferrari buiten bereik had Vettel nog een kans om de Lotus van Raikkonen en de Mercedes van Hamilton aan te vallen, de twee concurrenten waar hij al de hele race mee in gevecht was.
De huidige Duitse wereldkampioen wist zijn rivalen na zijn late pitstop met drie seconden per ronde binnen te hengelen en ging de laatste ronde in met Hamilton in het zicht. Met een luttele twee tienden van een seconde wist Hamilton Vettel op de streep voor te blijven.

Raikkonen pakte de tweede plek, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De Lotus had lichte schade aan de neus opgelopen, nadat er in de beginfase van de race contact was geweest met een ijverig verdedigende McLaren van Sergio Perez.
Jenson Button toverde een tweestop strategie uit de hoed, welke hem kortstondig aan de leiding bracht, en finishte uiteindelijk als vijfde voor Massa.
De Nederlander Giedo van der Garde kon in zijn Caterham geen potten breken en kwam als laatste onder de zwart/wit geblokte vlag door.
Daarmee werd de GP van China afgesloten met wederom een outsider als eigenlijke winnaar. De hele race draaide namelijk om de strategieën die gedicteerd werden door bandenfabrikant Pirelli.


Fernando Alonso wint in een race waarin Pirelli de hoofdrol had

De uitslag van de GP van China:

   Nr Coureur             Team                        Tijd 
 1  3 Fernando Alonso     Ferrari                  56 1:36:26.945
 2  7 Kimi Räikkönen      Lotus-Renault            56 +10.1 secs 
 3 10 Lewis Hamilton      Mercedes                 56 +12.3 secs 
 4  1 Sebastian Vettel    Red Bull Racing-Renault  56 +12.5 secs 
 5  5 Jenson Button       McLaren-Mercedes         56 +35.2 secs 
 6  4 Felipe Massa        Ferrari                  56 +40.8 secs 
 7 19 Daniel Ricciardo    STR-Ferrari              56 +42.6 secs 
 8 14 Paul di Resta       Force India-Mercedes     56 +51.0 secs 
 9  8 Romain Grosjean     Lotus-Renault            56 +53.4 secs 
10 11 Nico Hulkenberg     Sauber-Ferrari           56 +56.5 secs 
11  6 Sergio Perez        McLaren-Mercedes         56 +63.8 secs 
12 18 Jean-Eric Vergne    STR-Ferrari              56 +72.6 secs 
13 17 Valtteri Bottas     Williams-Renault         56 +93.8 secs 
14 16 Pastor Maldonado    Williams-Renault         56 +95.4 secs 
15 22 Jules Bianchi       Marussia-Cosworth        55 +1 Lap 
16 20 Charles Pic         Caterham-Renault         55 +1 Lap 
17 23 Max Chilton         Marussia-Cosworth        55 +1 Lap 
18 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault         55 +1 Lap 
--  9 Nico Rosberg        Mercedes                 21 +35 Laps 
--  2 Mark Webber         Red Bull Racing-Renault  15 +41 Laps 
-- 15 Adrian Sutil        Force India-Mercedes      5 Accident 
-- 12 Esteban Gutierrez   Sauber-Ferrari            4 Accident

Niels Hendrix