scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max tevreden na eerste meters in Rotax Max Euro Challenge

Gepubliceerd op 23 mei 2013 door Niels Hendrix

Lang nagenieten van het succesvolle weekend in Wackersdorf zat er niet in voor Max Verstappen. Na een korte tussenstop op zijn thuisbasis in het Limburgse Montfort was hij alweer onderweg naar het Italiaanse Castelletto, waar hij deelneemt aan een ronde van de Rotax Max Euro Challenge om daarin CRG als chassisbouwer onder de aandacht te brengen. Voor Max is het tevens een uitgelezen kans om ervaring op te doen in deze klasse en zich te meten met andere coureurs dan waar hij doorgaans tegen rijdt.

Zowel op woensdag als op donderdag stonden er voor Max maar liefst acht vrije trainingen van elk zeven minuten op het programma. Met startnummer 297 komt hij - net als zijn CRG-teamgenoot Felice Tiene - dit weekend uit in de Senior klasse.
"De vrije trainingen van gisteren en vandaag gingen niet verkeerd", steekt Max van wal. "We zitten bij de snelsten. We hebben veel kunnen uitproberen met onze CRG-kart. Op gebruikte banden gaat het erg goed, alleen op nieuwe banden kan het nog beter. Die lijken één ronde te pieken en daarna weer naar hetzelfde niveau te gaan. De laatste training hebben we nog aan de afstelling gesleuteld en het ziet er nu best goed uit."


Op woensdag en donderdag was het droog en zonnig in Castelletto, op vrijdag en zaterdag zou er een buitje kunnen vallen...

In de Rotax Max zijn de motoren gestandaardiseerd, dus dat aspect levert een gelijk speelveld op. De banden zijn zoals gewoonlijk voor iedereen hetzelfde, echter heeft Max nog geen ervaring met het merk Mojo. De chassis zijn wel van verschillende makelij en Max rijdt dan ook op hetzelfde CRG-chassis als waar hij zijn KF-wedstrijden mee racet.
"De snelheid, de harde banden, niet hoeven schakelen", dat zijn de grootste verschillen volgens Max. "Daar hoef ik niet echt aan te wennen hoor. Ik heb al een keer met een Rotax Max motor getest in Genk. Maar het is lastig om met dit materiaal een verschil te maken, omdat alle motoren gelijk zijn. Op deze baan in Castelletto ga je ook nog eens maar even van het gas af voor je weer voluit gaat. Ook in deze klasse rijden een paar coureurs die zeker snel zijn. Ondanks het gebrek aan ervaring ten opzicht van andere merken chassis gaat het niet slecht. We zitten meteen goed vooraan erbij. Dan mogen we niet klagen."

Op vrijdag heeft Max op Circuito Internazionale 7 Laghi een tamelijk rustig dagje. Na een zeven minuten durende vrije training om 11.00 uur heeft hij 's middags alleen nog de kwalificatie tijdtraining van een kwartier.
Op zaterdag volgen de kwalificatie series en op zondag staan de prefinale en de finale op het programma.

Livetiming is beschikbaar via http://www.motorsport-events.se/racemoneuro. De livestream wordt op vrijdagmiddag (vanaf 13.30 uur) ingeschakeld: http://www.rgmmcmedia.com/page24.html.
Nieuws verschijnt naast de Verstappen Twitter (http://twitter.com/VerstappenFans) en het persoonlijke Twitter account van Max (http://twitter.com/MaxVerstappen3) natuurlijk ook dagelijks op de Verstappen Info Page. Vergeet ook niet om ons te "liken" op Facebook!

Niels Hendrix