scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Audi dubbele overwinnaar zinderende 24 Uur van Le Mans 2014

Gepubliceerd op 15 juni 2014 door Ron Lem

Tussen alle nieuws over Max Verstappen zouden we het haast vergeten, maar het weekend van 14 en 15 juni was het weer tijd voor de 24 Uur van Le Mans. Het legendarische evenement in Frankrijk op circuit De la Sarthe vormt altijd weer een enorme uitputtingsslag voor mens en materieel. De race, op het ruim dertien kilometer lange stratencircuit, verloopt dan ook zelden zoals men tevoren zou verwachten. Ook dit jaar bleef het spectakel deze traditie getrouw met vele onverwachte gebeurtenissen en voorvallen. Uiteindelijk kwam Audi als beste uit de bus met een fraaie eerste en tweede positie voor de respectievelijk Audi #2 met Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Tréluyer en de Audi #1 met Lucas di Grassi, Marc Gené en Tom Kristensen. De beide overwinnaars werden gevolgd door Toyota #8 gereden door Anthony Davidson, Nicolas Lapierre en Sébastian Buemi op de derde plaats. De Rebellion Toyota R-One van Nicolas Prost, Nick Heidfeld en Mathias Beche scoorde verdiend zeer goed en kwam als vierde onder de finishvlag door. De Porsche #79 met Jeroen Bleekemolen en Cooper McNeil eindigde als 33e, zesde in de GT-Pro klasse.

De race, die traditiegetrouw zaterdag om 15.00 uur van start gaat met een geweldig openings ceremonieel, had dit jaar te kampen met verrassingen van moeder natuur en met de standaard slijtageslag van mens en materieel. Slechts een uur na de start, die probleemloos verloopt, doet een enorme stortbui de achterzijde van het circuit al aan. Op het rechte stuk is rijden nauwelijks meer mogelijk en dit leidt uiteraard al snel tot enkele flinke aanrijdingen. Ook de Audi #3 moet opgeven als deze van achter wordt aangereden en met een gehalveerde versnellingsbak de pitlane niet meer kan halen.

Voor de Porsche #79 met Jeroen Bleekemolen achter het stuur gaat het ook allesbehalve lekker als tot tweemaal toe een klapband op het rechte stuk tot grote schade aan het bodywork leidt. Eenmaal in de pitlane blijkt de wagen zelfs in brand te staan en kan gelukkig geblust worden. Na reparaties vervolgt Jeroen zijn weg, terwijl het team onderzoekt wat de oorzaak van de klapbanden is. Al snel wordt een stuk carbonfiber aangetroffen afkomstig van de crashes eerder die zaterdagmiddag en wordt aangenomen dat dit de oorzaak van de problemen is geweest.

Gedurende de avond en nacht verloopt de race verder vrij rustig en ligt de Toyota #7 riant aan kop van het veld. Terwijl de fans op campings de biervoorraad slijten, het vuurwerk zijn werk doet en de tribunes langzaam leegstromen met achterlating van enkele handenvol slapende toeschouwers, jakkeren de bolides door de duisternis ronde na ronde voort. Als tegen zonsopkomst de temperatuur daalt beginnen de problemen voor de Toyota #7, want de techniek begint te haperen. Terwijl andere rijders klagen over mindere wegligging moet de wagen naar de kant worden gestuurd en is het einde race. De Audi #2 neemt de leiding in de race over, maar kampt al snel met wegvallende turbodruk. De wagen wordt binnengehaald en na een half uur reparatie kan de wagen zijn weg vervolgen, maar de leiding in de race is hij kwijt, deze positie wordt dan overgenomen door de Audi #1.

De Porsche #20, met ondermeer Mark Webber als berijder, neemt de kans waar en rijdt lange tijd op de tweede positie rond. De Posrche 919-Hybrid doet goede zaken en ondanks wat positiewisselingen door pitstops blijft Porsche een geduchte concurrent in de strijd tot Audi #1 stilvalt met eveneens een defecte turbo. De wagen haalt de pitlane en wordt hersteld, maar heeft zijn koppositie afgestaan aan de Porsche #20. Tijdens de volgende ronden is het dankzij de iets hogere snelheid van de Audi #2 en de pitstopstrategie dat een wisseling van koppositie tussen de Porsche en de Audi ontstaat, tot de Porsche plots vrijwel stilvalt en stapvoets de pitlane weet te halen. Hier blijken technische problemen te groot en mag Mark Webber, die de wagen op dat moment bestuurde, uitstappen en kan de garagedeur worden gesloten. 

Als tegen drie uur zondagmiddag de finish in zicht komt, leidt Audi de race met beide wagens en kan Toyota zich verheugen op een derde positie. En zo komt de 82e editie van de 24 Uur van Le Mans tot een zinderend einde en mag Audi opnieuw  het podium betreden.