Achtergrond: Speed & Technology
Gepubliceerd op 17 september 2006 door Niels Hendrix
Waarom praat een coureur enkel over een 'auto met ballen' en een monteur over de geavanceerde techniek die dat mogelijk maakt? Twee belevingswerelden die toch hetzelfde doel hebben: zo snel mogelijk een race met een auto rijden. Hoe die twee bij elkaar komen, probeerden we te achterhalen bij een bezoek aan het evenement Speed & Technology in Kerkrade op zondag 17 september.
Het evenement vond plaats in en rond het Industrion, een museum voor industrie en samenleving. Daar lag dan ook meteen het unieke in besloten. Eerst een bezoek aan de techniek, vanaf stoommachines via kolenwinning en vijftiger jaren leefstijl naar ruimtes waar je zelf allerlei experimenten kon doen.
Bijna onopgemerkt zie je in het museum de techniek groeien en ervaar je hoe dingen sneller, krachtiger en beter kunnen door enkel technische ontwikkelingen op een bestaand concept toe te passen. Zo ook de in wezen hopeloos verouderde brandstofmotor. Door techniek weet men tegenwoordig elk onderdeeltje van die brandstofmotor te controleren en te beïnvloeden. Daardoor zijn de prestaties van exact hetzelfde basismodel met honderden procenten gegroeid in minder dan 50 jaar.
De Bugatti met redelijk simpele techniek
De doe-ruimtes van het museum waren gecombineerd met de 'pits' waar de raceauto's stonden. Het leek alsof ze altijd in dit museum hadden gestaan, of ze er thuishoorden. De link werd nog verstevigd door in één ruimte een prachtige oude Bugatti met een recht-toe-recht-aan 8 cylinder erin te zetten naast de hoogst geavanceerde Corvette C6-R van het PSI Experience team, gereden door Jos Menten. Een auto met een 7 liter V8 van meer dan 600 pk en een topsnelheid die boven de 315 km/u ligt. Het besef dat racen niet zonder techniek kan, werd met dit voorbeeld eigenlijk goed duidelijk gemaakt. De Corvette doet dit jaar mee in de GT 1 klasse van de Le Mans Series, waarin ook Racing for Holland rijdt (in de P1 klasse). Een auto die met een kostprijs dicht tegen een miljoen Euro best wel een brok techniek zal hebben!
Een lezing door Armand Broekmans ging dan ook over de techniek en met name het vergelijk tussen F1 en de moderne sportscar. Een techniek die bijna op hetzelfde peil staat, hoewel F1 de techniek toepast als pure snelheid vermeerdering, terwijl bij de sportscar toch een stukje endurance wordt verlangd, zeker omdat races vaak 1000 km en langer duren.
Zeer geavanceerde Corvette C6-R
Het evenement vond voor het grootste gedeelte buiten plaats. Eenmaal daar gekomen, wist je meteen wat techniek niet bieden kan: de geur van verbrand rubber, olie en het imposante geluid van een startende powerbolide.
Interessant was de grote stand van BRL-V6 racing, die het programma complementeren tijdens de race van A1GP in Zandvoort. Ze zullen hun wedstrijd rijden tussen de sprint- en hoofdrace in van de A1GP, dus een groot publiek zal kennismaken met de BRL. Het is ongelooflijk dat de BRL-V6 in twee jaar tijd is uitgegroeid tot misschien wel de absolute topklasse van racing in Nederland. De serie is eigendom van Harry Maessen, die met een grote glimlach de serie leidt. Zijn glimlach mag zeker niet verward worden met het feit dat alles kan. Een strak regime is nu eenmaal nodig om de keiharde concurrentie in de internationale autosport aan te gaan. De BRL-V6 auto is eigenlijk uniek op de Europese circuits. Hij is veel meer te vergelijken met de Amerikaanse Nascar auto, niet op de laatste plaats door het gebruik van Hoosier banden, die in de regen absoluut minderwaardig presteren, maar op een oval onverslaanbaar zijn.
BRL-V6 presenteert zich tegenwoordig erg professioneel
Tijdens de race door het centrum van Kerkrade reed voor de BRL-V6 Barry Maessen mee. We spraken hem over het verschil in ervaren van techniek tijdens het rijden. "Kijk, daar achter staan Rod Hot auto's", begint Barry Maessen, "die rijden hun series op de autospeedway circuits. Het mooie van die auto's is dat ze bijna altijd eigendom zijn van de coureur die er in rijdt. Er wordt elk vrij uurtje gesleuteld, de coureur is zelf verschrikkelijk nauw bij die auto's betrokken. Dat is eigenlijk de enige vorm van ideale samenwerking tussen techniek en rijden."
"Hoe denk je jezelf over techniek in een race-auto?" vroegen we Barry. "Voor mij hoeft dat niet! De BRL klasse is net zo fijn om te rijden omdat alles beïnvloedbaar is. Je hebt geen gekke toeters en bellen als traction en launch control. Dat zijn dingen die geen enkele coureur fijn zal vinden. Een BRL-V6 is uniek in zijn opbouw. Een echt ruige auto om mee te rijden. Door het ontbreken van veel elektronische snufjes is het voor de coureur heerlijk om te rijden en....de prijs van de auto wordt enorm gedrukt." Uiteraard wilden we best het fijne weten van de prijs. "Laat ik je zeggen dat BRL-V6 ongeveer de goedkoopste serie in Nederland is" laat Barry ons weten, "de Clio cup kost met 90.000 Euro per jaar bijna het dubbele van de BRL! Doordat de serie zo goedkoop is, kan bijna iedereen instappen." Dat het instappen toch niet zo makkelijk is dan het lijkt, blijkt uit het feit dat serie-eigenaar Harry Maessen de coureurs uitnodigt om deel te nemen. Daarmee kan de kwaliteit van de coureurs op een hoog peil gehouden worden en zijn de wedstrijden uitermate boeiend voor het publiek. Gelijke auto's en allemaal goede coureurs!
Helemaal zonder techniek is de BRL auto natuurlijk ook niet. "We hebben het Albi datasysteem in de auto," vertelt Barry Maessen verder, "dat systeem kan na de race alles uitlezen, gas- rem en snelheidgedrag, maar ook de complete motor." De coureur zal dat verder niet boeien, het uitlezen gebeurd immers na de race. Maar de techniek die dat weer mogelijk maakt zorgt ervoor dat de auto verder ontwikkelt wordt en dat het racen leuk blijft.
Barry Maessen voor zijn BRL-V6
Onze conclusie na een boeiend dagje Kerkrade is dan ook dat techniek en rijden een haatliefde verhouding met elkaar hebben. De een kan niet zonder de ander. De combinatie zorgt ervoor dat het kijken naar races voor een groot publiek boeiend blijft. Toch mag een van de twee niet de overhand krijgen. In de BRL-V6 blijkt dat prima geregeld te zijn, hetgeen voor een stormachtige verovering van de racesport in de Benelux zorgde. A1GP lijkt diezelfde weg te zijn ingeslagen en zal daardoor hopelijk de wereld kunnen veroveren met spectaculaire races. Het zal bijzonder boeiend zijn om op 1 oktober beide series te kunnen bekijken, die misschien wel meer gemeenschappelijk hebben dan op het eerste gezicht lijkt!
Jo Vleugels