Column: Is dat nou leuk, dat A1GP?
Gepubliceerd op 27 september 2005 door Niels Hendrix
Nou nee, dat is niet leuk als je bijvoorbeeld uit Libanon komt, net zo hard rijdt als verkeersofficier Koos Spee op een woonerf en toch in staat bent om meer drievoudige rietbergers op te voeren dan Sjoukje Dijkstra in haar beste dagen. Het is ook niet leuk als je uit Rusland komt, net zo vet bent als Anton Geesink in zijn slechtste dagen en amper je auto op de baan kunt houden. Het is ook niet leuk als je Jos Verstappen heet en je in de eerste ronde van de eerste race harder van achteren genomen wordt dan Gerard Joling in zijn heetste dagen zou wensen en het is ook niet leuk als je geen powerboosts meer over hebt en toch nog graag iemand in wil halen die voor je rijdt op een baan die zo smal en bochtig is dat een vrachtwagen zijn spiegels in moet klappen om de bochten schadevrij te kunnen nemen.
Jos naar plek 7, slechts één van de 21 inhaal acties, last but not least.
En de regelgeving in de A1GP? Iedereen gelijke kansen? Alle dieren zijn gelijk maar sommige dieren zijn iets meer gelijk dan anderen, ofwel de teams die ervaring hebben met de A1GP auto, bij de ontwikkeling betrokken waren of veel ervaring met soortgelijke singleseaters hebben kennen het klappen van de zweep en hebben dus de eerste seizoenshelft een voordeel op de echte nieuwkomers in deze klasse. Kan Jos dus met verve de rol van excuustruus spelen omdat Racing for Holland met name voor Holland racete door gebruik te maken van geheel andere auto's en de techneuten binnen het team voor 80% dezelfde mensen zijn die de laatste jaren in het FIA sportscar WK en op Le Mans de oranje (zege)kar trokken? Nee, want Jos zou binnen dit veld altijd binnen de top zes moeten rijden en zelfs de traditioneel wat moeizamere kwalificatie zou minimaal een top tien op moeten leveren. Dat weet Jos zelf ook en juist daarom droop de irritatie en de frustratie er vanaf op de zaterdag toen een startplek achterin de middenmoot het bittere resultaat van 4 kwartier kwalificeren was. Ook toen was A1GP dus niet leuk voor Jos.
Ons aller Chip is back! Grafisch verwoord wat woorden niet kunnen zeggen: A1GP vs F1, meestrijden vs meerijden
De racesjeik(das makkelijker en duidelijker dan zijn gehele naam) wil het echter niet de deelnemers naar de zin maken maar wil breed volksvermaak met een grote V en gaat dus voor vertier voor de massa, brood en spelen voor het volk, begrijpelijke autosport met veel actie in plaats van een veld dat na de start als een elastiek wordt uitgerekt waarbij de kop van de wedstrijd de achterblijvers 4 keer lapt. A1GP moet gedurende de winter geen slap zaalvoetbalalternatief voor de groene weide vormen maar moet het hele gezin aanspreken en ook ma en de kinders op de banken brengen en het eerste weekend is dat prima gelukt. Brands Hatch was afgeladen, alle tribunes waren vol en langs de hekken stond het publiek minimaal 4 rijen dik te genieten van zowel de A1GP race als ook races met oude F1-auto's, sportscars, Formule Ford, Caterhams en nog veel meer. Twee volle dagen topvermaak voor een paar tientjes, met de gehele familie naar een pretpark kost het dubbele.
Wie is toch die kaaskop in de achtergrond die steeds naar m'n kont zit te loeren?
Toch zijn er ook negatieve aspecten aan het gebeuren, het niveau van de deelnemers in het achterveld is soms treurig, het vermogen van de auto's is te klein voor de achterbanden, de gridposities op basis van de eerste race bevoordelen de teams die toch al veel sneller zijn en het puntensysteem zorgt er voor dat een paar slechte weekends een goed seizoen onmogelijk maken. Maar er is hoop, waar de F1 middels een ondoorzichtig Concorde akkoord geregeerd wordt door 10 verschillende tsaren geleid door een dollargeile boekhouder is de A1GP heerlijk dictatoriaal georganiseerd en kan de regelgeving net zo makkelijk worden veranderd als het humeur van Jos en zijn team gedurende dit weekend. Wat tips van ondergetekende?
Jantje huilt, Jantje lacht, gemende gevoelens maar toch uiteindelijk een mooi weekend.
1. Meer powerboosts geven maar de werking ervan met vier seconden vertragen, zo kan degene die wordt ingehaald niet pareren middels dezelfde knop.
2. Punten geven tot plek 15 variërend van 30 voor de winnaar, 25 voor de tweede, 20 voor de derde en dan in kleinere stappen naar beneden zodat het mogelijk wordt om met een paar goede resultaten een slecht weekend in te compenseren en de twee slechtste resultaten wegstrepen.
3. De grid in omgekeerde volgorde van de eerste race laten starten zodat het elastiek effect niet optreedt.
4. Nog minder sleutelen aan de auto's toestaan, demping, wielstand en vleugels fixeren om de nadruk nog meer op de prestaties van de rijders te leggen.
5. Extra punt voor de snelste ronde afschaffen maar 5 punten toekennen aan degene die de meeste auto's heeft ingehaald(OK, ik ben een bevooroordeeld mens)
De race-sjeik met in de achtergrond het hoofddoel van A1GP, mooie televisie!
Traditioneel wordt in de laatste alinea de sukkel van het weekend gekozen maar ik kan de namen van de kanshebbers niet zo goed herinneren en dus eerst maar eens een winnaar kiezen om positief af te sluiten. De winnaar is voorlopig het publiek want ik heb zelden een beter gevuld, spectaculairder, ontspannender en beter georganiseerd race-weekend meegemaakt dan dit, A1GP is here to stay!
Nelsinho is al waar Max Verstappen nog moet komen en pappie is trots, heel trots!
Bartus(die een vertaling naar de race-sjeik gaat sturen en op Lausitz Jos op het podium verwacht)
PS: Ik heb het pitgebeuren zo eens aangezien, maar het enthousiasme van de fans mag wel iets warmer ontvangen worden, er is niets op tegen om á la Davis Cup of voetbalwedstrijd ook eens aan de pitmuur voor de fans te klappen en na de race uit je dak te gaan of tijdens de presentatie gewoon uit de taxi te hangen en de fans te bedanken voor hun steun....zou best gewaardeerd worden door mensen die 20 uur in een bus zitten om dit gebeuren mee te maken...
Er waren wel Engelsen maar de voertaal op sommige plekken was toch echt Hollands.
Vermoeid maar voldaan, Jos kan weer lachen nu niet het geld maar de rechtervoet regeert.
Jos, in Hongarije heb je voor het laatst geoefend, wanneer weer?
Eerste ronde, eerste race, eerste bocht, Zuid Afrika is nu al verliefd op het kontje us Joske.