Column: Tikkie terug Jos?
Gepubliceerd op 13 februari 2006 door Niels Hendrix
Wat zorgt ervoor dat A1GP boeit, dat tweewekelijks de winterse zondagmiddag wordt opgeleukt door twee races die een rij namen voorbij laten komen waarvan de gemiddelde autosportfan nog nooit had gehoord, voordat Sjeik Maktoum besloot dat hij een deel van het familiekapitaal wilde spenderen aan het creëren van jaloerse blikken in de ogen van Bugs Bernie & Co? Gelijkwaardige auto's? Jos Verstappen? Nationale trots? Het speelt vast wel mee allemaal maar er is maar 1 factor die telt en die alle andere doet verbleken, passie! Passievolle gevechten op de baan, emotionele momenten voor veel verschillende racewinnaars en het gevoel dat "wij" vechten tegen de rest van de wereld, een passionele strijd die tot op heden zelden gewonnen werd maar nooit saai was, nooit tien minuten de indruk wekte dat er niets meer kon gebeuren tot de vlag, nooit een soort high-speed bloemencorso was en nooit gekenmerkt werd door twee dozijn auto's die alleen maar achter elkaar aan reden. A1GP is actie van de eerste tot de laatste minuut en DAT maakt het grote verschil met de zomerse zondagmiddagen. Zomerse zondagmiddagen waarbij "wij" werden en worden vertegenwoordigd door deelnemers die van te voren kansloos waren door inferieur materiaal en gebrek aan geld waarbij de technische kwaliteiten van "hun" op voorhand een leuke middag voor "ons" onmogelijk maakten en terwijl DE factor waar het om gaat in de racerij, inhalen, zo ongeveer wegontwikkeld is door overcreatieve aeronerds, nivellerende elektronica en behoudende coureurs.
Aan de passie op Yoongs gezicht is af te leiden dat verdere tikkies niet ondenkbaar zijn!
Alles wat dit circus zo attractief maakt was ook weer in overvloed aanwezig tijdens de race op Sentul in Indonesië. Falende favorieten, excellerende exoten en stuntelende stumpers, het droeg allemaal bij aan een machtig middagje dat het aankijken meer dan waard was. Traditioneel ging er iets mis met de kwalificatie van Team Netherlands en werd er een startpositie gescoord die garant stond voor inhaalraces en ook de pitstop planning zorgde weer voor veel loslopend wild in het gezichtsveld van us Joske. Vaardig werd er weer een dik dozijn auto's voorbijgereden en kon het gemis van een podium slechts op het conto worden geschreven van Alex Yoong die meende in dezelfde categorie te vallen als Jos en een klassieke t-bone uitdeelde waardoor er nog meer moest worden ingehaald om tot een acceptabele finish te komen. Part of the game, want Jos is zelf ook niet één van de voorzichtigste en dus zal er iemand na afloop vast wel tegen Yoong "Gut gemacht!" hebben gezegd. Dat "Gut gemacht!" hoeft overigens geen rancuneuze motivatie te hebben, want Yoong is daadwerkelijk bezig om een fantastisch seizoen te rijden voor zijn mogelijkheden en begint met zijn vaak behoudende stijl en ietwat klunzige voorkomen een flinke berg aan punten bij elkaar te rijden. Het is echter zeer twijfelachtig of hij daarvoor ooit "Goe gedoan, jungske" zal horen...
Chip is ook een tikkie creatief, waarbij Alex Jung...uuhhh...Yoong mag hopen dat hij binnenkort geen tikkie terug krijgt
Er moet toch ook nog wel wat te zeuren zijn? Er is zeker wat te zeuren want het kan allemaal nog veel vermakelijker met het A1GP gebeuren. Het pure racen is iets wat de boventoon moet blijven voeren, maar waarom het veld niet in de omgekeerde volgorde van de sprintrace aan de start brengen? Of punten geven voor de meeste inhaalacties? Of de auto's wat meer vermogen meegeven zodat de snelheden hoger worden? Of een drietal auto's inzetten die standaard en éénmalig worden bereden door grote namen uit de autosport? Häkkinen, Prost, Lammers, Kristensen, Alesi, Irvine, Herbert en dat soort grote namen zijn vast wel bereid om tegen een flinke vergoeding een keer hun kunnen te tonen in dat veld. Waarom geen verplichte rijderwissels tijdens de race, of één of twee extra auto's voor het land waar op dat moment gereden wordt? Het kan allemaal nog veel beter, aantrekkelijker en spannender want de publieke belangstelling voor het A1GP gebeuren zal ook in de traditionele autosportlanden snel moeten groeien om het concept van Sjeik Maktoum commercieel interessant en daardoor levensvatbaar te maken. Kortom meer, meer, meer want op het gebied van exposure heeft F1 zo'n enorme voorsprong dat onconventionele middelen nodig zijn.
Voor de Indonesiërs hoeven de auto's niet meer pk's te hebben!
Canada dient toch even genoemd te worden, als laatste starten en als eerste finishen is het ultieme bewijs dat A1GP een volledig open sport is, een sport die ook daadwerkelijk gemaakt wordt door mensen, een sport waar geluk en toeval nog echt een rol speelt en niet is weggeautomatiseerd door overregulerende bestuurders die van voorgeprogrammeerde winnaars houden. Ja, het heeft soms ook american wrestling trekjes, ja succes wordt regelmatig veroorzaakt door gekloot van anderen en ja Canada had vrouwe Fortuna aan boord maar Canada had ook een coureur aan het stuur die de race maakte en vol ging voor de kansen die hem werden geboden. Frankrijk is nog steeds de snelste maar het veld komt steeds dichter bij elkaar en dus duiken er steeds weer andere smoeltjes op het podium op. Nog een paar races en het feest is weer over maar de ouderwetse racewinters bestaan niet meer, kunstgras voor voetballers, indoortennis, schaatsen in hallen, het klimaat is maakbaar en A1GP reist de zon achterna, praise de sjeik!
...en dit zijn toch uiteindelijk de mensen die beslissen of iets 'goed' of 'niet-goed' is..
Bartus(die zich afvraagt of Sjeik Maktoum ooit van hardrijdster Ireen Wust gehoord heeft overigens, nu we het toch over oranjegevoel hebben)