scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Column: The Ultimate test

Gepubliceerd op 03 april 2006 door Niels Hendrix

Het zit erop, het eerste seizoen A1GP is ten einde en het laatste weekend bracht Team Netherlands juist datgene wat het hele seizoen heeft gekenmerkt, tegenslag, problemen met de afstelling van de auto en gemiste kansen. Een zevende plaats in het eindklassement is niet voldoende voor een team dat wordt geleid door Jan Lammers met als coureur Jos Verstappen. De dood of de gladiolen is geen mentaliteit waarmee je een kampioenschap wint maar het is wel een goede reden om de tv aan te zetten. Jos is een kijkcijferkanon in zowel binnen- als buitenland omdat er altijd iets gebeurd, nooit genoegen nemen met second best want second is niet best in zijn ogen. Het blijft gissen maar Bleek had ook wel een zevende positie overall binnen kunnen halen, Bleek had wellicht ook wel een race kunnen winnen, maar met Bleek achter het stuur hadden er veel minder mensen voor de buis gezeten. Frankrijk heeft het eerste A1GP-seizoen gedomineerd en toch is er werkelijk niemand in het vervelendste deel van Europa die daar wakker van ligt. Frankrijk is een land zonder autosportpassie, Le Mans is voorpagina nieuws in Engeland maar L'Equipe heeft het in juni op de eerste tien pagina's alleen maar over het WK, om vervolgens over te schakelen op de voorbereiding van La Grande Boucle.

 

De uitsmijter van Chip met een voor de handliggende vraag... zet Jos zijn carrière op Zand... voort?

Eigenlijk is Jos Verstappen de belichaming van het idee dat racesjeik omzette in een raceserie, de exploitatie van race-emotie in plaats van racetechniek. Geen moeilijkdoenerij met allerlei draadjes, vleugeltjes en rubbermengsels maar fris van de lever gas geven in eenvoudige hokken met als spanningselement de strijd van land tegen land. Racen om de actie en niet om de ultieme rondetijd en juist daarom is Jos ook de absolute favoriet van de sjeik en daarom ook komt A1GP naar Zandvoort. Enthousiasme, betrokkenheid en feest levert mooie televisie op, we leven in een maatschappij die warm loopt voor Big Brother en A1GP biedt racen met al z'n onvolkomenheden. A1GP heeft coureurs die gaten zien die er niet zijn, bestuurders die achter de safetycar elkaars bolides aan pulp rijden, maar ook jonge talenten die zich graag verkijken op de beperkingen van anderen en routiniers die heel, heel graag willen bewijzen dat ze het echt veel beter kunnen dan alles en iedereen om hun heen. Dat levert actie op, dat verkoopt en dat zoekt de sjeik want kijkersaantallen zijn reclame-inkomsten en alleen met een flink budget is een raceserie levensvatbaar.

 

Foto

Twee heren van stand die beiden weten dat het volgend jaar beter moet.

En volgend jaar? Volgend jaar is de snoepwinkel deels gesloten en moet er betaald worden, volgend jaar moet de eerste serieuze stap in de richting van een financieel gezond WK autoracen worden gezet en volgend jaar moeten de auto's vol zitten met stickers die er voor zorgen dat de tering naar de nering kan worden gezet en dat het goed gevoede baby'tje leert staan en lopen op eigen benen om vervolgens uit te groeien tot wat het eigenlijk zou moeten zijn, een cashcow. Volgend jaar gaan er meer pay-drivers opduiken, vinden er ongetwijfeld een paar lucratieve licentiewissels plaats en zal het deelnemersveld plekken gaan mijden waar dit seizoen niets te verdienen viel. Landen als Zwitserland, Nieuw-Zeeland, Tsjechië, Oostenrijk, Portugal, Ierland en ook Nederland zijn alleen maar interessant als er lokaal flink betaald wordt voor de licentie want qua exposure ziet geen adverteerder daar eigenlijk op te wachten. AON of Hyundai hebben liever uitzendingen in Spanje, Polen, Argentinië, Thailand, Turkije of de Filippijnen want daar zit nou eenmaal meer potentieel voor de meeste adverteerders. Jos Verstappen heeft zijn naam mee, hij heeft z'n fans mee en hij heeft komend jaar z'n thuisrace mee, dus voor 2006 zal er voor hem niet veel te vrezen zijn maar Zandvoort wordt wel een examen voor Team Netherlands. Als het net zo'n groot feest wordt als de seizoensopening op Brands Hatch doen we nog een paar jaar mee, zo niet dan is er slechts plek voor de hoogst biedende en op dat vlak telt helaas een schare trouwe fans met mooie spandoeken niet echt mee...

 

Foto

De Nederlandse racerij krijgt een unieke kans voor open doel, mag er eindelijk eens gescoord worden?

Persoonlijk zie ik uit naar het examen op Zandvoort, de Marlboro... uuuuhh sorry... Ultimate Masters is niet meer wat het geweest is qua bezoekersaantallen en qua uitstraling. Het DTM trok alleen een volle bak met Chris in de top van het klassement en de overige weekends brengen slechts verstokte liefhebbers naar de duinen. Zandvoort is toe aan een knaller en Team Netherlands heeft dat succes nodig om de eisen van de Sjeik nog enigszins betaalbaar te kunnen houden de komende jaren. De eerste oktober van 2006 wordt een cruciale dag voor de autoracerij in Nederland want in de F1 keutelen we al jaren achteraan, Le Mans is in ons land nog te veel een liefhebbers gebeuren en te weinig volksvermaak en alle andere raceseries ontberen de tv-exposure en/of vaderlandse deelnemers om het hart van de gemiddelde Nederlander te veroveren. Zandvoort doe je best, it is the Ultimate test!

 

Foto

De middelste jongeman, Nelsinho voor intimi, ontbreekt in oktober op Zandvoort maar de Bartusjes zijn er wel bij om het examen live mee te maken

Bartus(die Hans Ernst voorstelt om eens een fatsoenlijk en intensief stukkie promotie op te zetten)