scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Column: Waar voor je geld

Gepubliceerd op 15 april 2009 door Niels Hendrix

Of ik niet eens een column kan schrijven voor Verstappen.nl? Maar waarover? 'Nou je schreef op zich best een aardig stukje over Max naar aanleiding van Holland Sport op je webpost...'
Ja, maar een berichtje tikken op een weblog is iets heel anders dan een column bestemd voor een groep idioten. Nu heb ik wel een mening en die steek ik meestal niet onder stoelen of banken en ik heb een bijzondere band met Jos. Natuurlijk kan ik verhalen uit de oude doos halen maar ik kijk liever naar de toekomst.

Misschien is Max nog niet eens zo'n verkeerd onderwerp. Het opvallendst afgelopen maandag bij Holland Sport vond ik echter de seconden die ze van Jos lieten zien toen hij de Masters won in 1993. Mijn toenmalige opdrachtgever Marlboro kreeg weer zijn uitzendtijd. Het was de zoveelste keer dat die beelden op televisie vertoond werden en foto's van Jos die met een Nederlandse vlag een ere ronde rijdt staan ook zeer hoog op het lijstje van meest geplaatste foto's.
Die sponsoring heeft zijn vruchten duidelijk afgeworpen. Nu was het ook zo dat daar over nagedacht werd. Er was een plan hoe het hele jaar Jos Verstappen te hypen en de nadruk moest liggen op de Masters. Er was een draaiboek, een idee en dus een visie en zelfs die vlag stond in het draaiboek. Al was het volgens mij uiteindelijk een hele andere vlag dan degene die wij voor hem hadden klaargelegd. En dus wist ik dat Jos in zijn uitloopronde voorbij kwam met vlag en wist Jos waar ik stond.

 

Foto

Beelden die het zestien jaar na dato nog altijd goed doen

Dat jaar stonden de bladen en de kranten vol met Jos. Niet omdat Marlboro slechts een sticker plakte, nee omdat er een team van mensen aan het werk was om een en ander te bewerkstelligen.
Het neemt niet weg dat de belangrijkste factor het talent van Jos was. Hij won of lag op kop. Hij deed alles om te winnen en werd dus kampioen op een zeer overtuigende manier. Zijn succes en manier van rijden waren spraakmakend en dat is een stuk makkelijker te verkopen aan de media dan wederom vertellen waarom je net niet in de punten hebt gereden.

Feit blijft dat tegenwoordig de gemiddelde sponsor denkt dat het draait om het plakken van die sticker. Uiteindelijk haken ze af omdat ze er niet uit haalden wat ze hoopten... Jammer. Je had beter een kleiner plakplaatje kunnen plakken en zorgen dat je de juiste mensen inschakelt om er een succes van te maken. Sponsoren van talenten kan wel degelijk succes hebben.
Kennis van zaken kan wat dat betreft geen kwaad en als je die niet zelf in huis hebt zou ik die binnenhalen. Mooie verkooppraatjes kennen we allemaal maar als het mijn geld was zou ik graag zelf het talent herkennen in plaats van investeren in een kansloos project. Dat heet ook wel trekken aan een dood paard...

Jos scoorde dus wederom voor Marlboro 16 jaar na zijn zegetocht in de Formule 3. Als sponsor had je ook kunnen scoren door nu al een bijdrage te leveren aan Max Verstappen zijn spaarpot. Of Max het waar gaat maken weet niemand zeker maar dat die jongen publiciteit gaat krijgen is een zekerheid. Nu een kleine investering doen met lange termijn visie kan volgens mij zeer rendabel zijn. Gisteravond had je in één klap je investering terug kunnen verdienen maar je kunt natuurlijk ook afwachten.
Max heeft zeker de toekomst maar is afhankelijk van zijn groeispurt, het moment waarop zijn hormoonbalans in de war raakt van dat meisje van de achterste rij in de klas of dat een nog groter talent dat hem voorbij komt.
Wat dat laatste betreft is het leuk om te zien dat er nu al vaders zijn die anoniem dagbladen bellen met de mededeling dat Max met een illegale kart rijdt. Nu al zijn de papa's van slag en dat gaat alleen maar erger worden. De zwakte zit hem in het anonieme. Als je dan zo zeker bent dat je belazert wordt dan moet je ook de ballen hebben direct protest aan te tekenen. Zal ik daar een column over schrijven?

 

Foto

Wie investeert er in de toekomst?

De laatste jaren zijn er best wat sponsors geweest die grootse plannen hadden. Ze gingen talenten helpen... We weten allemaal wat er van terecht is gekomen. Maar wie durft het nu al aan om Max te sponsoren? Je praat over bedragen die echt in het niet vallen bij de geldverslindende project waar men zich tot voor kort hard voor maakte.
Ik heb het over het liggeld voor een boot in de haven van Monaco. Een half volle tank brandstof van zo'n zelfde sloep. De rente van je geld dat in Force India zit en waarvan ik me afvraag wat daar ooit van terug komt. Een investering in Max Verstappen haal je echt terug.

De jeugd heeft de toekomst maar je moet wel durven schakelen. Het risico is te verwaarlozen. Als ik in de computergames zat zou ik het overwegen of zelfs als muizen en toetsenbordjes je ding is. Wat te denken van Calvé Pindakaas. In de hoop dat je over 10 jaar pas je spotje kunt uitzenden. "Jaren later won hij zijn eerste Grand Prix."
Welke ondernemer heeft er nou een beetje ballen om vooruit te kijken?

Ik heb het nu natuurlijk over Max, omdat dit ook een beetje zijn site is, maar talenten op welk vlak dan ook verdienen support. Of ze nou viool spelen, keihard kunnen fietsen of andere vormen van entertainment bedrijven waarvoor een investering nodig is.

Ik heb nog altijd geen idee waar de column over moet gaan... Max, Jos, Jos op Le Mans, of gewoon Max...

Frits van Eldik