Max test op Zandvoort in stromende regen en stralende zon
Gepubliceerd op 28 juli 2014 door Niels Hendrix
Na een welverdiende week vakantie aan de zonovergoten Franse kust kwam Max Verstappen bij terugkomst in ons kikkerlandje van een koude kermis thuis. De op maandag geplande testdag op Circuit Park Zandvoort leek namelijk compleet in het water te vallen, want ook de badplaats had flink te verduren van het noodweer dat Nederland teisterde. Maar gelukkig zorgde een complete omslag in het weer gedurende de middag alsnog voor een geslaagd testprogramma.
“Het doel van deze test op Zandvoort was om de afstelling van de auto te verbeteren. Op de Moscow Raceway had ik last van overstuur en dat probeerden we hier ook te creëren om daarna verschillende oplossingen te testen”, legt Max uit.
De ochtend begint grauw en grijs met veel regen. De constant voortdurende neerslag weerhoudt het Van Amersfoort Racing team er echter niet van kilometers te maken. Zowel Max als zijn teamgenoten Jules Szymkowiak en Gustavo Menezes trotseren het hemelwater, waarbij Verstappen junior de meeste runs maakt.
Zo’n twee en een half uur en de nodige liters later is het circuit echter volledig verzadigd. Talloze riviertjes van regenwater stromen over het circuit en samen met een overvloed aan stilstaand water zorgt dat ervoor dat er noodgedwongen een pauze wordt ingelast.
Max: “Het regende ’s morgens en op een gegeven moment zelfs flink hard. Maar dat is niet erg, want ook dan kun je verschillende dingen proberen. Het ging erg goed in de regen.” Tijdens de Zandvoort Masters – die de 16-jarige Formule 3-coureur 6 juli jongstleden op zijn naam schreef – reed Max in de kwalificatie ook al in de regen. Toen was het echter minder nat, met een andere auto en een ander merk banden. “Toch had ik volgens mij nu meer grip. Alleen toen het vanmorgen enorm hard plensde, leek het geen raceauto meer maar een boot. Overal op het circuit stonden plassen water. Als je daar overheen rijdt, komt de bodem van de auto op het water en verlies je alle grip. Dan zit je in een boot”, zegt Max met een glimlach.
Na tweeën in de middag stop het eindelijk met regenen. De zon breekt zelfs door en dat gecombineerd met een straffe wind doet Pluvius snel vergeten. Al vlug ontstaat er een droge lijn en rond 15 uur kunnen dan eindelijk slicks gemonteerd worden en de afstelling aangepast worden.
“Op de nog opdrogende baan was het opletten waar er nog natte plekken waren. Maar dat ging prima”, vertelt Max. “Wel had ik een paar momentjes bij de Tarzanbocht en schoot ik eraf. Je kijkt toch hoe laat je kunt remmen en dat was een paar keer te laat.” Op wat opgepikte kiezelstenen na leidt dat niet tot schade en de weg kan meteen voortgezet worden. “Gelukkig pakte ik alleen wat grind mee en geen vangrail. Natuurlijk houd je een marge aan, maar op een gegeven moment ga je toch proberen je grenzen te verleggen. Dat hoort erbij.”
Terwijl de brandende zon de laatste spetters heeft doen verdampen, kan er nog in prima condities tot 19 uur getest worden. Aan het eind van de dag heeft Max circa 120 ronden voltooid en staat er een zeer competitieve rondetijd op de klokken.
Max: “Het was de hele middag droog en het ging erg goed. Ik ben heel tevreden met de snelheid en mijn rondetijd. Het belangrijkste is echter dat we veel hebben kunnen rijden met verschillende afstellingen. Je weet het nooit zeker, maar ik denk dat we het probleem dat we in Rusland hadden, hebben kunnen oplossen.”
“Het was al met al een nuttige dag, waarop we zowel in de regen als op een droge baan veel hebben kunnen testen in aanloop naar komende weekend, wanneer ik op de Red Bull Ring race. De weersvoorspelling duidt nu op regen, maar mij maakt het niet uit of het droog is of nat. Na vandaag ben ik op beide voorbereid”, besluit Max.
Vergeet ook niet om een kijkje te nemen in ons exclusieve Zandvoort testdag fotoalbum.